Skip to main content

Warehousing and Managing Material Flow (5cr)

Code: T31L52OJ-3001

General information


Enrollment
11.11.2019 - 13.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.01.2020 - 28.02.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Business Administration, Business Economics T
Campus
Minerva, Kauppakatu 58, Tornio
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Business Management
Teachers
Teresa Chen
Kirsti Ketola
Teacher in charge
Kirsti Ketola
Course
T31L52OJ

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso etenee seuraavien teemojen mukaan:
• varastoinnin peruskäsitteet ja tehtävät
• varastonohjausmenetelmät
• materiaalivirtojen hallinta
• pakkaukset materiaalivirrassa
• varastotekniikat ja layout
• varastojen taloushallinto
• inventory vocabulary - englannin osuu mukana koko opintojakson ajan

Objective

Tieto puuttuu

Content

Tieto puuttuu

Location and time

Minerva, Kauppakatu 58, Tornio
Toteutus aikavälillä 20.1. - 28.2.2020
Osa kontaktitunneista pidetään ryhmän verkkoluokassa.
English language contact lessons will be held in class.

Materials

Luentoaineisto ja muu materiaali viedään Moodle -oppimisympäristöön T31L19K Toimitusketjun johtaminen, kevät 2020.
Martinsuo M. & Mäkinen S. & Suomala P. & Lyly-Yrjänäinen J. 2016. Teollisuustalous kehittyvässä liiketoiminnassa. Helsinki: Edita.
Piirainen A. 2014. Vaihtelu. Lahti: Quality Knowhow Karjainen 2014.
Sakki J. 2014. Tilaus-toimitusketjun hallinta: digitalisoitumisen haasteet. Vantaa: Jouni Sakki 2014.
Text book for English lessons:
Niskanen T. & Vetter J. & Urbon R. Business Express.(latest edition) Helsinki WSOY

Teaching methods

Opintojaksolla on useita arvioitavia oppimistehtäviä liittyen varastojen suunnitteluun ja kehittämiseen. Varastojen suunnittelutehtävä on ryhmätehtävä, joka tehdään kolmen opiskelijan ryhmissä. Ryhmä toimii heille määrätyn toimialan yrityksessä varastopäälliköinä. Yritys on tähän asti käyttänyt ulkopuolisia varastopalveluja, mutta yrityksen johto on päätynyt rakentamaan omat varastot = logistiikkakeskus. Tilantarve on yhteensä 1500 neliötä ja tavoitteena on ottaa varasto käyttöön 1.1.2021. Logistiikkakeskus toimii tulosvastuullisesti eli se tarjoaa varastopalveluja pääsääntöisesti omalle yritykselle, mutta voi tarjota niitä myös ulkopuolisille. Arvioitu investointitarve on 3 miljoona euroa, joka käytetään kokonaisuudessaan. Logistiikkakeskus työllistää 15 henkilöä eri tehtäviin. Kuljetukset hoidetaan alihankintana. Ryhmä tulee siis suunnitella varastotarpeet (varastojen koot ja sijainnit) sekä varastotyypit (raaka-aine, puolituote, lopputuote, myyntituotteet, yms.), tarvittava varastotekniikka ja varastolayout sekä huomioida muita mielestänne oleellisia seikkoja. Millaisia varastontäydennyskeinoja yritykseen mielestänne parhaiten sopisi? Ryhmä esittää tuloksensa (esityksen pituus 30 minuuttia) ja kirjoittaa tehtävästä minimissään 10 sivua pitkän raportin. Raporttiin liitetään liitteenä kannattavuuden varmistaminen investointilaskelmien kautta sekä budjetit vuodelle 2021 (myynti-, osto-, varasto-, henkilöstö-, markkinointi-, investointi- ja tulosbudjetti) (huomioikaa, että tehtävässä ei riitä pelkkien numeroiden esittäminen, luvut pitää myös perustella). Yksilötehtävinä kukin opiskelija palauttaa budjetointi- ja investointilaskutehtävät sekä varastojen kehittämistehtävät. Varastojen kehittämistehtävässä kirjoitetaan minimissään 3 sivua pitkä essee, jossa vastataan kysymyksiin: Miten varastoja kehittämällä voidaan vaikuttaa yrityksen tulokseen ja kilpailukykyyn? Millaisia työvälineitä sinulla tähän työhön olisi mahdollisuus käyttää? Pohdi aluksi, mitkä syyt voivat johtaa tarpeisiin kehittää/uudistaa varastotoimintaa ja materiaalihallintaa? Luentoaineisto ja muu materiaali viedään Moodle -oppimisympäristöön T31L19K Toimitusketjun johtaminen, kevät 2020. Kukin opiskelija saa henkilökohtaisen palautteen osaamisestaan opetusjakson lopuksi sekä yksilö- että ryhmäohjaus tapahtuu kontaktituntien aikana. Tehtävien palautukset: ryhmätehtävän esitys 25.2.2020 ja raportin palautus 6.3.2020. Yksilötehtävän palautus 13.3.2020.
ENGLISH LANGUAGE INTEGRATION
Students learn and apply field specific terminologies in writing various business communication documents and handling spoken exchanges with suppliers and clients.

International connections

Huomioidaan kansainvälisen viikon (viikko 9) ohjelmamuutokset
Visiting lecturers during week 9

Completion alternatives

Sovittava erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Student workload

Opintojakson kokonaistyömäärä on 133 tuntia, josta luentotunnit 70, joista osa pidetään verkossa ja itsenäiset harjoitustehtävät ja arvioitava oppimistehtävä 63 h.
80% attendance required for language learning

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tieto puuttuu

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3-4)

Osaat toteuttaa projektin, jossa kehitetään yrityksen materiaalivirtojen hallintaa.
Ymmärrät ja osaat osittain toteuttaa projektin, jossa kehitetäään yrityksen materiaalivirtojen hallintaa. Osaat toimia projektitiimissä aktiivisena jäsenenä. Noudatat hyvin yhteisesti sovittuja aikatauluja tai yhteisiä pelisääntöjä. Osallistut tiimin toimintaan aktiivisena tiimin jäsenenä.

Viestintäosaaminen
Kielten arvioinnissa noudatetaan eurooppalaisen viitekehyksen arviointikriteerejä.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5)
Osaat toteuttaa projektin, jossa kehitetään yrityksen materiaalivirtojen hallintaa.
Osaat toteuttaa projektin, jossa kehitetään yrityksen materiaalivirtojen hallintaa. Osaat toimia projektitiimissä aktiivisena jäsenenä vuorovaikutteisesti kehittäen tiimin toimintaa. Pystyt antamaan analyyttistä palautetta ryhmänjäsenistä, sekä osaat reflektoida omaa toimintaasi ryhmässä analyyttisesti keskustellen.

Viestintäosaaminen
Kielten arvioinnissa noudatetaan eurooppalaisen viitekehyksen arviointikriteerejä.

Go back to top of page