Hankintojen johtaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: T31L42OJ-18002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.11.2019 - 09.03.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.03.2020 - 15.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tradenomikoulutus, liiketalous T
- Toimipiste
- Minerva, Kauppakatu 58, Tornio
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus, Tornio
- Opettajat
- Teresa Chen
- Kirsti Ketola
- Vastuuopettaja
- Kirsti Ketola
- Ryhmät
-
T31L19KLiiketalouden koulutus (päiväopiskelu) Tornio kevät 2019
- Opintojakso
- T31L42OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö koostuu seuraavista teemoista:
- hankintatoimen peruskäsitteet ja tehtävät
- ostoyhteistyö ja toimittajasuhteet
- hankintojen johtaminen
- julkiset hankinnat
- English for Logistics
Tavoitteet
Sinä osaat kehittää hankintatoimintoja tehokkaaksi.Sinä hyödynnät toiminnassa nykyaikaisia järjestelmiä. Sinä osaat toimia verkostomaisessa toimintaympäristössä.Sin ä osaat toimia ammattimaisesti käyttäen hyväksi englanninkieltä.
Sisältö
Opintojakson keskeinen tavoite ja sisältö:
- opintojakson keskeinen tavoite lisää opiskelijoiden johtamisosaamista
- hankintatoimen peruskäsitteet ja tehtävät
- ostoyhteistyö ja toimittajasuhteet
- hankintojen johtaminen
- julkishallinnon hankintatoimi
- English for Logistics
Aika ja paikka
Opintojakson toteutus viikoilla 12-20
Minerva (Kauppakatu 58) Tornio
Ryhmän kevään 2020 verkko-opetusluokka
English language contact lessons will be held in class
Oppimateriaalit
Luentoaineisto ja muu materiaali viedään Moodle -oppimisympäristöön T31L19K Toimitusketjun johtaminen, kevät 2020.
Huuhka T. 2017. Tehokkaan hankinnan työkalut. Helsinki: BoD – Books on Demand.
Iloranta K. & Pajunen-Muhonen H. 2012 tai uudempi. Hankintojen johtaminen. Helsinki: Tietosanoma.
Stansfield L., Eerola T. & Munne J. (latest version). Win Win English for your business career. Helsinki: Edita (pages 261-269)
Hannukainen A., Katppinen M., Fraser D., Koivusalo K., Mikkonen S., Toivanen B., Stansfield L. & Koskinen K. (latest version). Big Deal The Language of International Business. Helsinki: Edita (pages 221-244)
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on luentoja, joista osa järjestetään verkkoluentoina. Opintojaksolla on useita arvioitavia oppimistehtäviä. Yksi tehtävistä on ryhmätehtävä, joka tehdään kolmen opiskelijan ryhmissä. Opiskelijaryhmä työskentelee heille annetulla toimialalla ostajina ja yrityksen johto on antanut heille tehtäväksi ryhmitellä yrityksen kymmenen tärkeintä myynti-/raaka-ainetuotetta niiden hankintaominaisuuksien mukaisiin kategorioihin (Kraljicin portfolio). Yrityksissä hankintoja tehdään maailmanlaajuisesti. Ryhmän tehtävänä on esittää valitut ostostrategiat, joita he suosittelevat valituille tuotteille huomioiden hankintariskit ja taloudelliset vaikutukset. Tuloksista kirjoitetaan raportti johdon päätöksenteon tueksi ja tulokset esitetään viimeisellä kontaktitunnilla. Julkisiin hankintoihin liittyvä tehtävä on yksilötehtävä, jossa kukin opiskelija tutkii oman kuntansa/kaupunkinsa HILMA-tietokantaa ja valitsee sieltä yhden kansallisen hankintailmoituksen. Raportissaan opiskelijan tulee pohtia ainakin seuraavia asioita: mikä on hankintamenettely, onko tarjouksessa asetettu erillisiä ehtoja, millaiset yritykset voivat osallistua eli tehdä tarjouksen. Lisäksi raportissa tulee kuvata julkisen sektorin hankintaprosessi. Luentoaineisto ja muu materiaali viedään Moodle -oppimisympäristöön T31L19K Toimitusketjun johtaminen, kevät 2020. Kukin opiskelija saa henkilökohtaisen palautteen osaamisestaan opetusjakson lopuksi sekä yksilö- että ryhmäohjaus tapahtuu kontaktituntien aikana. Oppimistehtävien palautus 21.5.2020.
English language is integrated in the module and during lessons students learn to use and apply appropriate terminologies for communication practices in the field of logistics. To show competences in written and spoken skills students deliver similar tasks as indicated for the module using English.
Kansainvälisyys
Visiting lecturers during week 9
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kokonaistyömäärä on 133 tuntia, josta luentotunnit 70, joista 24 h verkko-opetusta, itsenäiset harjoitustehtävät ja arvioitava oppimistehtävä 63 h.
80% attendance required language learning
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikohde:
- Osaat kehittää hankintatoimintoja tehokkaaksi. Hyödynnät toiminnassa nykyaikaisia järjestelmiä. Osaat toimia verkostomaisessa toimintaympäristössä.
- Osaat toimia ammattimaisesti käyttäen hyväksi englanninkieltä.
Tyydyttävä (1-2)
Tiedät, miten johdetaan yritysten hankintoja. Osaat toimia eettisesti ja vastuullisesti hankintoja tehdessäsi. Osaat käyttää alan ammattisanastoa. Kielten arvioinnissa noudatetaan eurooppalaisen viitekehyksen arviointikriteerejä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikohde:
- Osaat kehittää hankintatoimintoja tehokkaaksi. Hyödynnät toiminnassa nykyaikaisia järjestelmiä. Osaat toimia verkostomaisessa toimintaympäristössä.
- Osaat toimia ammattimaisesti käyttäen hyväksi englanninkieltä.
Hyvä (3-4)
Ymmärrät, miten johdetaan yritysten hankintoja. Ymmärrät etiikan ja vastuun tärkeyden hankintoja tehdessä. Osaat käyttää alan ammattisanastoa ja hyödyntää kielitaitoasi hyvin. Kielten arvioinnissa noudatetaan eurooppalaisen viitekehyksen arviointikriteerejä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikohde:
- Osaat kehittää hankintatoimintoja tehokkaaksi. Hyödynnät toiminnassa nykyaikaisia järjestelmiä. Osaat toimia verkostomaisessa toimintaympäristössä.
- Osaat toimia ammattimaisesti käyttäen hyväksi englanninkieltä.
Kiitettävä (5)
Ymmärrät, miten johdetaan yritysten hankintoja. Ymmärrät etiikan ja vastuun tärkeyden hankintoja tehdessä. Osaat käyttää alan ammattisanastoa ja hyödyntää kielitaitoasi hyvin. Kielten arvioinnissa noudatetaan eurooppalaisen viitekehyksen arviointikriteerejä
Osaat kehittää hankintatoimintoja tehokkaaksi hyödyntäen toiminnassa nykyaikaisia järjestelmiä. Kielten arvioinnissa noudatetaan eurooppalaisen viitekehyksen arviointikriteerejä