Siirry suoraan sisältöön

Ruotsi (3op)

Toteutuksen tunnus: K702GL26BOJ-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2019 - 25.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Päivi Hietala
Vastuuopettaja
Päivi Hietala
Ryhmät
KA72G18S
Geronomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2018
Opintojakso
K702GL26BOJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

kevätlukukaudella 2019 - 2020

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä. Opiskelija osaa hyödyntää verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa. Opiskelija * pystyy toimimaan oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä; * pystyy vuorovaikutteiseen asiakaslähtöiseen viestintään ruotsin kielellä; * osaa hankkia ja hyödyntää omaan alaansa liittyvää tietoa sekä kehittämään asiantuntijuuttaan; * osoittaa myönteistä asennetta ruotsin kielen oppimiseen myös itsenäisen opiskelun avulla; * suorittaa valtionhallinnon kielitutkintoa vastaavat ruotsin kielen opinnot ja saavuttaa taidot, jotka vastaavat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen tavoitetasoa B1.1. ns. "virkamiesruotsi"
Opiskelija kehittää ammattialan ruotsinkielistä osaamista kirjallisesti ja suullisesti lähituntien aikana ja sovittuja sosiaali- ja terveysalan geronomin osaamisalaan kuuluvia sisältöjä itsenäisesti opiskellen.

Suoritustavat

Kirjallisia ja suullisia oppimistehtäviä sekä tuntiharjoituksia. Ryhmätehtävä: Oman alan ammattiartikkeleista laadittu lyhennelmä, jossa mukana ammattisanaluettelo tai ammattifraasiluettelo sekä kyseisestä artikkelista kysymyksiä. Ryhmätehtävänä laadittava materiaali valitusta aiheesta sekäsuullinen esitys. Kirjallinen tentti kurssin lopuksi.

Sisältö

Suullisen ja kirjallisen ruotsin kielen ammattiviestintätaidon kehittämiseksi esimerkiksi seuraavia teemoja: * opinnot ja geronomin ammattiosaaminen; * ammattialan erityiskielen piirteitä, ammattisanastoa esim. sosiaaliturva ja -vakuutus; * ikäihmisten palvelut.

Aika ja paikka

Kevätlukukaudella 2019 - 2020
Hyvinvointipalvelut, Tietokatu 1 Kemi

Oppimateriaalit

Ruotsi: Opettajan osoittama ajankohtainen ammattialan materiaali
(oppikirjat, OPH:n esitteet jne.).
Joitakin osioita seuraavista:
* FLEXVÅRD (Otava): Tuunanen, Maria & Wallinheimo, Kirsi
* FLEXSOCIAL (Otava): Tuunanen, Maria & Wallinheimo, Kirsi.
* Tillsammans-oppikirja
* työministeriö: ammattinetti - sosiaalialan työtehtävät
Materiaali Moodlessa sekä jaetaan luennoilla. Kirjaa ei tarvitse hankkia.

Opetusmenetelmät

opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
lähiopetus, AC-opetus, pari- ja ryhmäharjoitukset, suullinen haastattelu.
Moodle-oppimisympäristö: PoodLL-nauhoitetyökalu
Oppimistehtävät:
suullinen ruotsi (1,5 op)
ääneenluku-tehtävä PoodLL: hyv. - hyl
haastattelu: keskustelu ruotsiksi opettajan kanssa (5 minuuttia): 0 - K5

kirjallinen ruotsi (1,5 op)
tentti 0 - K5
kirjalliset tehtävät: videotehtäviin vastaaminen hyv. - hyl.

Ruotsi: Vanhus- ja hoito- sekä sosiaalityöhön kuuluva ruotsinkielinen sanasto, vanhustyöhön kuuluvien tekstien lukeminen ja erilaiset kirjoitustehtävät sekä vanhustyöhön ja työyhteisöihin kuuluvien vuorovaikutustilanteiden harjoittelu. Aiheina ovat: * vanhusten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, yleisimmät sairaudet ja sosiaaliset ongelmat sekä vanhuksen kohtaaminen erilaisissa hoitoa ja palvelua vaativissa tilanteissa ja * omaan koulutukseen, ammattialaan ja vanhustyöhön liittyvät artikkelit.
Suullisia ja kirjallisia ryhmä- ja paritehtäviä erilaisista työelämän tilanteista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

kirjallinen tentti OJ:n lopuksi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

kirjallisen ruotsin itsenäinen opiskelu ja tenttiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op, 81 tuntia työtä opiskelijalle

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun