Ruotsi (3op)
Toteutuksen tunnus: K702GL26BOJ-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.11.2019 - 25.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Geronomikoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Päivi Hietala
- Vastuuopettaja
- Päivi Hietala
- Ryhmät
-
KA72G18SGeronomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2018
- Opintojakso
- K702GL26BOJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
kevätlukukaudella 2019 - 2020
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä. Opiskelija osaa hyödyntää verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa. Opiskelija * pystyy toimimaan oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä; * pystyy vuorovaikutteiseen asiakaslähtöiseen viestintään ruotsin kielellä; * osaa hankkia ja hyödyntää omaan alaansa liittyvää tietoa sekä kehittämään asiantuntijuuttaan; * osoittaa myönteistä asennetta ruotsin kielen oppimiseen myös itsenäisen opiskelun avulla; * suorittaa valtionhallinnon kielitutkintoa vastaavat ruotsin kielen opinnot ja saavuttaa taidot, jotka vastaavat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen tavoitetasoa B1.1. ns. "virkamiesruotsi"
Opiskelija kehittää ammattialan ruotsinkielistä osaamista kirjallisesti ja suullisesti lähituntien aikana ja sovittuja sosiaali- ja terveysalan geronomin osaamisalaan kuuluvia sisältöjä itsenäisesti opiskellen.
Suoritustavat
Kirjallisia ja suullisia oppimistehtäviä sekä tuntiharjoituksia. Ryhmätehtävä: Oman alan ammattiartikkeleista laadittu lyhennelmä, jossa mukana ammattisanaluettelo tai ammattifraasiluettelo sekä kyseisestä artikkelista kysymyksiä. Ryhmätehtävänä laadittava materiaali valitusta aiheesta sekäsuullinen esitys. Kirjallinen tentti kurssin lopuksi.
Sisältö
Suullisen ja kirjallisen ruotsin kielen ammattiviestintätaidon kehittämiseksi esimerkiksi seuraavia teemoja: * opinnot ja geronomin ammattiosaaminen; * ammattialan erityiskielen piirteitä, ammattisanastoa esim. sosiaaliturva ja -vakuutus; * ikäihmisten palvelut.
Aika ja paikka
Kevätlukukaudella 2019 - 2020
Hyvinvointipalvelut, Tietokatu 1 Kemi
Oppimateriaalit
Ruotsi: Opettajan osoittama ajankohtainen ammattialan materiaali
(oppikirjat, OPH:n esitteet jne.).
Joitakin osioita seuraavista:
* FLEXVÅRD (Otava): Tuunanen, Maria & Wallinheimo, Kirsi
* FLEXSOCIAL (Otava): Tuunanen, Maria & Wallinheimo, Kirsi.
* Tillsammans-oppikirja
* työministeriö: ammattinetti - sosiaalialan työtehtävät
Materiaali Moodlessa sekä jaetaan luennoilla. Kirjaa ei tarvitse hankkia.
Opetusmenetelmät
opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
lähiopetus, AC-opetus, pari- ja ryhmäharjoitukset, suullinen haastattelu.
Moodle-oppimisympäristö: PoodLL-nauhoitetyökalu
Oppimistehtävät:
suullinen ruotsi (1,5 op)
ääneenluku-tehtävä PoodLL: hyv. - hyl
haastattelu: keskustelu ruotsiksi opettajan kanssa (5 minuuttia): 0 - K5
kirjallinen ruotsi (1,5 op)
tentti 0 - K5
kirjalliset tehtävät: videotehtäviin vastaaminen hyv. - hyl.
Ruotsi: Vanhus- ja hoito- sekä sosiaalityöhön kuuluva ruotsinkielinen sanasto, vanhustyöhön kuuluvien tekstien lukeminen ja erilaiset kirjoitustehtävät sekä vanhustyöhön ja työyhteisöihin kuuluvien vuorovaikutustilanteiden harjoittelu. Aiheina ovat: * vanhusten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, yleisimmät sairaudet ja sosiaaliset ongelmat sekä vanhuksen kohtaaminen erilaisissa hoitoa ja palvelua vaativissa tilanteissa ja * omaan koulutukseen, ammattialaan ja vanhustyöhön liittyvät artikkelit.
Suullisia ja kirjallisia ryhmä- ja paritehtäviä erilaisista työelämän tilanteista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
kirjallinen tentti OJ:n lopuksi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
kirjallisen ruotsin itsenäinen opiskelu ja tenttiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op, 81 tuntia työtä opiskelijalle
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä.
Esitietovaatimukset
NULL