Siirry suoraan sisältöön

Sulautettujen järjestelmien peliohjelmistoprojekti (5op)

Toteutuksen tunnus: R504TL23OJ-19002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 24.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Toni Westerlund
Anssi Ylinampa
Petri Hannula
Erkki Mattila
Jouko Teeriaho
Vastuuopettaja
Petri Hannula
Ryhmät
R54T19S
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Opintojakso
R504TL23OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa alalle tyypillisiä ketteriä menetelmiä projektin vaiheistukseen sekä tuottaa menetelmän vaatiman dokumentaation. Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia työvälineitä ja menetelmiä käytännön automaatiojärjestelmäprojektin läpivientiin ja ongelmanratkaisuun. Opiskelija osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa.

Sisältö

Opintojaksolla sovelletaan syksyllä opittuja projektin läpiviennin menetelmiä käytännön projektissa. 

Kausiprojektin teemana on kiertotalous.

Oppimateriaalit

Opintojakson aikana käytettävä materiaali jaetaan Moodle-työtilan kautta.

Haikala I. & Märijärvi J. 2000. Ohjelmistotuotanto
Scrum alliancen sivuilta löytyvät resurssit ketteristä menetelmistä. https://www.scrumalliance.org/

Opetusmenetelmät

Oppiminen toteutetaan projektioppimisen mallilla. Opiskelija suorittaa opintojakson opiskeloista koostuvassa tiimissä. Jokaisella tiimin jäsenellä on oma tehtävänsä prosessin läpi viemisessä. Tavoitteena on saada opintojakson loppuun mennessä rakennettua sulautettujen järjestelmienpeliohjelmisto, jonka aihe tulee elinkeinoelämältä. Opettajatiimi katselmoi projektiryhmientuotoksia koko prosessin ajan sekä antaa palautetta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson arviointi perustuu projektin aikana toteutettaviin dokumentteihin, ohjelmistokoodiin, viestintään, ryhmätyöhön ja revieweissä osoistettuun osaamisen. Opintojaksolla ei ole tenttiä. Uusinta mahdollisuutena on käytännön harjoittelu FrostBit laboratoriossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön harjoittelu FrostBit laboratoriossa.

Totetus on mahdollista suorittaa oman projektin kautta. Projekti-idea hyväksytetään opettajatiimillä ja toteutetaan annetun aikaikkunan puitteissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Projektia hallitaan satunnaisesti ja on ohjauksen varassa.
Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellista.
Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella.
Opiskelija on pääosin passiivinen.
Tyydyttävä (2)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista.
Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia– ja kielivirheitä ja –puutteita.
Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Projektin hallinta on itsenäistä.
Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta lähes virheetöntä ja hyvää ammatti– ja asiakieltä.
Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.

Hyvä (4)
Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista.
Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti– ja asiakieltä.
Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista.
Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti– ja asiakieltä, Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun