Mediataiteen toteutus (15op)
Toteutuksen tunnus: T26K55OJ-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.11.2019 - 13.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.01.2020 - 22.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Lähiosuus
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kuvataiteilijakoulutus
- Toimipiste
- Minerva, Kauppakatu 58, Tornio
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
- Opettajat
- Jari Penttinen
- Panu Pohjola
- Eija Rajalin
- Vastuuopettaja
- Jari Penttinen
- Ryhmät
-
T26K18SKuvataiteen koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2018
- Opintojakso
- T26K55OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu kahdesta toteutuksesta:
26K55OJ-3001-1 Kokeelllinen elokuva- ja videotaide 5 op
T26K55OJ-3001-2 Animaation perusteet 10 op
Tavoitteet
Osaat toteuttaa mediataideteoksen. Osaat rakentaa teoksen ja tehdä sen näkyväksi videon, äänen ja animaation keinoin. Osaat hyödyntää sisältösuunnittelun keinoja ja tehdä itsenäisesti tai ryhmässä liikkuvaa kuvaa sisältävän teoksen. Osaat rakentaa tarinan ja tehdä sen näkyväksi videon, äänen ja animaation keinoin. Osaat hyödyntää sisältösuunnittelun keinoja ja toteuttaa itsenäisesti tai ryhmässä liikkuvaa kuvaa sisältävän teoksen.
Sisältö
Toteutuksen tarkemmat tiedot on kuvattu lukukausisuunnitelmassa, joka on moodle-ympäristössä
Oppimateriaalit
Bacon, Henry. Audiovisuaalisen Kerronnan Teoria. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2000.
Aaltonen, Jouko. Käsikirjoittajan Työkalupakki: Miten Teen Video-ohjelman Käsikirjoituksen. Helsinki: Painatuskeskus, 1993.
Rush, Michael. Video Art. London: Thames & Hudson, 2003.
Paik, Nam June, Sari Hilska, and Lars Saari. Nam June Paik. [Turku]: [Ars nova], 1995.
Eerikäinen, Hannu. Suomalaista Videotaidetta. Turku: Täydennyskoulutuskeskus, Turun yliopisto : Tampereen yliopisto, Täydennyskoulutuskeskus, 1996.
Bismarck, Beatrice von. Bruce Nauman: Der Wahre Künstler = the True Artist. Ostfildern-Ruit: Cantz Verlag, 1998.
Aumont, Jacques, et al. Elokuvan Estetiikka. Helsinki: Edita, 1996.
www.adobe.com - sivusto, ohjelmistojen oppaat
Opetusmenetelmät
Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä.
Osaat toteuttaa mediataideteoksen. Osaat rakentaa teoksen ja tehdä sen näkyväksi installaatioin, videon, äänen ja animaation keinoin. Osaat hyödyntää sisältösuunnittelun keinoja ja tehdä itsenäisesti tai ryhmässä liikkuvaa kuvaa sisältävän teoksen tai installaation. Osaat rakentaa tarinan ja tehdä sen näkyväksi mediataiteen, videon, äänen ja animaation keinoin. Osaat hyödyntää sisältösuunnittelun keinoja ja toteuttaa itsenäisesti tai ryhmässä liikkuvaa kuvaa sisältävän teoksen tai installaation.
Kokeellisen elokuvan ja vidoetaiteen osuudessa tutustumme niiden historiaan, suunnittelemme omat teoksen ja toteutamme sen.
Animaatio-osuudessa tutustutaan animaatioin historiaan ja keinoihin sekä toteutetaan Sisällöntuotanto opintojakson käsikirjoitus 2D-animaatioksi.
Voit toteuttaa myös mediataideteoksen esim. installaation.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työaika opintojaksolle 400h, josta ohjattua työpaja työskentelyä on noin 200h ja opiskelijan itsenäistä työskentyä noin 200h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvioinnin kohteet
Tyydyttävä
Ajan ja interaktiivisuuden hallinta:
Osaat animoida liikkeen. Tunnet digitaalisen animoinnin peruskäsitteet.
Tiedät miten video tehdään.
Osaat hyödyntää sisältösuunnittelun keinoja projektin erivaiheissa ja saatat työsi valmiiksi
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arvioinnin kohteet
Hyvä
Ajan ja interaktiivisuuden hallinta:
Osaat animoida jatkuvan liikkeen digitaalisesti animoitavalle kohteelle.
Osaat tehdä videon, kuvata, äänittää ja editoida.
Osaat käyttää sisältösuunnittelun keinoja projektin erivaiheissa ja hallitset ajankäyttöäsi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioinnin kohteet
Kiitettävä
Ajan ja interaktiivisuuden hallinta:
Osaat animoida digitaalisesti liikeelle jatkumon ja muutoksen. Osaat rakentaa persoonallisuuden animoitavalle kohteelle.
Osaat tehdä videon, kuvata, äänittää ja editoida sekä uskallat kokeilla erilaisia leikkauksia.
Osaat suunnitella ja käyttää sisältösuunnittelua projektin erivaiheissa sekä suunnittelet ja hallitset ajankäyttöäsi.
Esitietovaatimukset
NULL