Siirry suoraan sisältöön

Matematiikan ja fysiikan työkalut (5op)

Toteutuksen tunnus: K502K22OJ-18004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2019 - 06.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2020 - 08.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Konetekniikan koulutus
Opettajat
Laila Kaikkonen
Vastuuopettaja
Laila Kaikkonen
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
KA52K19S
Konetekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2019
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Opintojakso
K502K22OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla opit ammattiaineiden opiskelussa tarvittavia matematiikan ja fysiikan taitoja. Osaat ratkaista erilaisia geometrisiä tehtäviä ja käyttää vektorialgebraa. Pystyt käyttämään vektoreita mekaniikkaan liittyvissä tehtävissä. Osaat ratkaista yhtälöryhmän, tunnet eksponentti- ja logaritmifunktion sekä osaat ratkaista eksponentti- ja logaritmiyhtälöitä.
Fysiikasta ymmärrät liikkeen ja voiman välisen yhteyden ja osaat muodostaa ja ratkaista liikeyhtälöitä. Osaat dynamiikan perusteet, kuten Newtonin lait, työn, energian ja tehon käsitteet ja keskeisliikkeen. Osaat tehdä dynamiikkaan liittyviä mittauksia laboratoriossa ja esittää tulokset raportissa.

Suoritustavat

Lähiopetus koululla, luennot, laskuharjoitukset ja laboratoriotyöt.

Sisältö

- geometriset peruskäsitteet ja tasokuviot
- vinokulmainen kolmio
- vektorilaskenta
- yhtälöryhmät
- logaritmi-ja eksponenttiyhtälöt
- dynamiikan perusteet: Newtonin lait, työ, energia, teho ja keskeisliike

Oppimateriaalit

Luennot ja harjoitukset sekä moodlessa jaettava materiaali.
Henttonen, Peltomäki, Uusitalo. Tekniikan matematiikka 1. Edita.
Hautala, Peltonen. Insinöörin (AMK) fysiikka, osa 1. Lahden teho-Opetus Oy.

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus, luennot ja laskuharjoitukset sekä laboratorioharjoitukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu laskuharjoituksiin ja laboratoriotöihin ja tekee mittaukset, laskuharjoitukset ja oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Opiskelija tuntee perusmittalaitteet. Tulosten käsittely on vielä hapuilevaa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetutminimivaatimukset. Mittaaminen ja peruslaskutoimitukset tuottavat opiskelijalle vielä vaikeuksia. Lopputuloksissa on selkeitä asiavirheitä ja puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Laskimen ja tietokoneen käyttö on vielä hapuilevaa. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee laskuharjoitukset, mittaukset ja oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Lopputuloksissa on vielä laskuvirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään matematiikan ja fysiikan käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija pystyy suoriutumaan laskuharjoituksista, laboratoriotöistä ja raportoinnista lähes itsenäisesti. Opiskelija osaa käyttää tietokoneohjelmistoja mittaustulosten käsittelyssä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja etenee loogisesti. Ajankäyttö on pääosin hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten esittäminen on loogista, perustelevaa ja hyvää matematiikan ja fysiikan kieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Opiskelija osaa soveltaa matematiikkaa ja fysiikkaa ammattiaineissa. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun