Arktinen rakentaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: R501RL31OJ-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.11.2019 - 31.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
- Opettajat
- Janne Poikajärvi
- Kai Ryynänen
- Vastuuopettaja
- Janne Poikajärvi
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
RA51R17SRakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2017
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
- Opintojakso
- R501RL31OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee arktisen rakentamisen erityispiirteet. Opiskelija tuntee routarakentamisen perusteet ja mitoituksen. Opiskelija perehtyy arktiseen matkailurakentamiseen.
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Kevät 2020 Rovaniemi
Oppimateriaalit
Geotekniikan perusteet Raimo Jääskeläinen
tai Geotekniikan perusteet M. Tammirinne, M. Rantamäki, R. Jääskeläinen ( vanhempi kirja )
Pohjarakennuksen perusteet Raimo Jääskeläinen
Routasuojausohje RIL 261
Pohjarakennusohje RIL 121
MaaRYL 2010 Rakennustöiden yleiset vaatimukset. Talonrakennuksen maatyöt
Materiaalivalmistajien internet sivut
Muu luennoilla ja Moodlen kautta annettu materiaali
Lumirakentamisen kirjallisuus:
Härkönen, E., Jokela, T., Yliharju, A-J. Snow Design from Lapland – Initiating Cooperation. 2014. University of Lapland. ISBN 978-952-484-738-4 PDF.
Gray, D.M. Hall, D.M. Handbook of Snow. 1981. University of Saskatchewan. Saskatoon, Canada. ISBN-10:1-932846-06-9, ISBN-13:978-1-932846-06-5.
Assosiation of Finnish Civil Engineers RIL. 2002. RIL 218-2002 Snow Constructions – General rules for design and construction. ISBN 951-758-421-0.
Petrenko V., Whithworth, Physics of Ice. 1999. Oxford University. ISBN 0-19-851894-3.
Rasmus, S. Snow pack structure characteristics in Finland: measurements and modelling. 2005. Univeristy of Helsinki. ISBN 952-10-2378-3, 952-10-2379-1 PDF.
Opetusmenetelmät
Opetus ja harjoitukset Adobe Connect sekä lähijaksot
Lumi- ja jäärakentamisessa tehdään kenttäharjoitus lähijaksolla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Esitietovaatimukset
NULL