Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä  (10op)

Toteutuksen tunnus: R702HL11OJ-19003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2019 - 31.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
7 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus​ R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettajat
Tiina Pekkala
Tiina Siro
Paula Korteniemi
Sirpa Kaukiainen
Susanna Kantola
Maria Kiistala
Sari Petäjä
Sirkka Havela
Sirpa Torvinen
Heli Katajamäki
Vastuuopettaja
Marika Kunnari
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 3 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 4 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
RA72H20K
Sairaanhoitajakoulutus (monimuotototeutus), Rovaniemi kevät 2020
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Harjoitusryhmä 3
Harjoitusryhmä 4
Opintojakso
R702HL11OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Osaat tunnistaa ja arvioida opiskelutaitojasi omaa ja opiskeluyhteisösi hyvinvointia edistäen. Osaat hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti ja osaat raportoida kirjallisesti oppimistasi Lapin ammattikorkeakoulun ohjeiden mukaisesti. Osaat hyödyntää digitaalista tieto- ja viestintäteknologiaa ja näyttöön perustuvia digitaalisia alan tietokantoja opiskelussasi.
Tiedät sairaanhoitajan työnkuvan ja ammatinharjoittamista koskevan lainsäädännön ja osaat toimia ammatillisesti ensiaputilanteissa.
Tiedät hoitotieteellisen tietoperustan ja osaat kuvata näyttöön perustuvan toiminnan käsitteen sekä sen merkityksen hoitotyössä.

Teemat ja keskeiset sisällöt:
Opiskelu ammattikorkeakoulussa
- Yhteisöllisen oppimisen valmiudet

- Tiedonhankinta, oppimisympäristöt

- Kirjallinen viestintä: Lapin AMK:n kirjalliset ohjeet

- Suullinen viestintä: vuorovaikutus- ja työyhteisöosaaminen, yhteisöllinen oppiminen

- Digitaalinen tieto- ja viestintätekniikka

- Innovaatiovalmiuksien arviointi

Sairaanhoitajan ammatti
- Sairaanhoitajan kompetenssit ja toimintaympäristöt

- Terveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö

- EA1

Hoitotieteellinen tietoperusta
- Hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet

- Hoitotyön prosessi

- Näyttöön perustuva hoitotyö

Sisältö

Opiskelu ammattikorkeakoulussa
- Yhteisöllisen oppimisen valmiudet
- Tiedonhankinta, oppimisympäristöt
- Kirjallinen viestintä: Lapin AMKin kirjalliset ohjeet
- Suullinen viestintä: vuorovaikutus- ja työyhteisöosaaminen, yhteisöllinen oppiminen
- Innovaatiovalmiuksien arviointi
Sairaanhoitajan ammatti
- Sairaanhoitajan kompetenssit ja toimintaympäristöt
- Terveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö
- EA1
Hoitotieteellinen tietoperusta
- Hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet
- Hoitotyön prosessi
- Näyttöön perustuva hoitotyö

Aika ja paikka

Opintojen aloitus verkossa opiskelupaikan vahvistuksen jälkeen. Ensimmäiset lähipäivät kaikille 9.-10.1.2020 Jokiväylässä.
Opintojakso päättyy viikolla 8. Lähipäiviä 4-6 Jokiväylässä, reaaliaikaisia webinaareja 2-5.

Oppimateriaalit

Eriksson, K. & Isola, A. 2012. Hoitotiede. Helsinki: Sanoma Pro.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2013. Tutki ja kirjoita. Tutki ja kirjoita 15-17. painos. Helsinki:Tammi.
Hoitotiede- ja Tutkiva hoitotyö-lehdet, hoitotieteelliset väitöskirjat ja julkaisut
HOTUS - Hoitotyön tutkimussäätiö. Saatavilla www.hotus.fi
Korte, H. & Myllyrinne, K. Ensiapu. Uusin painos. SPR.
Kurikkala, P., Kyngäs, H., Kääriäinen M.& Elo, S. 2015. Hoitoon sitoutumisen edistämiseksi toteutetut interventiot ja niiden vaikutukset ikääntyneillä. Hoitotiede.2015,27(1),3-17.
Lapin ammattikorkeakoulu 2019. Asiakirjamallit. Saatavilla https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Oppaat-ja-ohjeet
Lapin ammattikorkeakoulu 2019. Opinnäytetyömalli. Saatavilla https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Oppaat-ja-ohjeet
Nurminen, R. (toim.) Tulevaisuuden erityisosaaminen erikoissairaanhoidossa. Raportteja 113.Turun ammattikorkeakoulu.2011. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522162038.pdf#page=32
Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen,T., Ojala, M.& Vuorinen, S. 2015. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy. Soveltuvin osin.
Sairaanhoitajan Ammatillinen osaaminen. Saatavilla https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2015/09/Sairaanhoitajan-ammatillinenosaaminen.pdf
Sairaanhoitajaliitto:
https://sairaanhoitajat.fi/koosteet/opiskele-sairaanhoitajaksi/
https://sairaanhoitajat.fi/koosteet/sairaanhoitajan-ammatinharjoittamisoikeus/
https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettisetohjeet/
Sirviö, P., Fors, R., Meriläinen, M., Koivisto, K. &Sandelin, P. 2016. Sairaanhoitajan työn tulevaisuus. Oulun ammattikorkeakoulu. Saatavilla https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/121169/ePooki%2033_2016%20Sairaanhoitajan
Valkama, K. 2012. Asiakkuuden dilemma. Näkymiä sosiaali-ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Vaasan yliopisto. Väitöskirja. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-412-4.pdf
Skhole: Sairaanhoitajan ammatti -esittelyvideo, Sairaanhoitajan kompetenssit -video

Opetusmenetelmät

Opintojakso noudatetaan ongelmaperustaisen oppimisen periaatteita ja sovelletaan PBL:n syklimallia. Opintojakso sisältää Orientoivat opinnot -verkkokurssin Moodlealustalla.
Oppimistehtävät: verkkotehtävät, EA1, tervesalan toimintaympäristöön tutustumispäivä, työpajat.
Ohjaus tapahtuu tutoriaaleissa, Moodlessa, AC-yhteyden avulla sekä työpajoissa yksilö- ja ryhmäohjauksina.
Opiskelija saa palautetta oppimisestaan tutoriaaleissa, webinaareissa sekä kirjallisista tehtävistään koko opintojakson ajan.
Oppimisympäristöt: Moodle, AC, luokkahuone, Lapin amk:n kirjasto, ENVI-oppimisympäristö, terveysalan toimintaympäristöt.
Läsnäolo: tutoriaalit, työpajat (työelämäwebinaari, kompetenssiwebinaari, informaatiolukutaito, kirjallinen viestintä) ja EA1 kaikissa 100% läsnäolo

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon kuuluu sairaanhoitajan työhön liittyvä tutustumispäivä terveysalan toimintaympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritusvaihtoehto 1:
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät ja osallistuu aloituspäiville sekä tutoriaaleihin Jokiväylä 11:ssa. Osa reaaliaikaisista tunneista tapahtuu myös webinaareissa.
Suoritusvaihtoehto 2:
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät ja osallistuu aloituspäiville Jokiväylässä. Muut kontaktitunnit tapahtuvat AC-yhteyden kautta webinaareissa..

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 10 op on 267h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistat omat opiskelutaitosi ja omaan hyvinvointiisi liittyviä tekijöitä.

Nimeät muutamia oman alan ydinaineistoja ja käytät Lapin AMK:n ohjeita oppimistehtävissäsi.

Määrittelet sairaanhoitajan työnkuvan ja vaadittavan osaamisen sekä ammatinharjoittamista koskevan lainsäädännön. Osaat antaa ensiapua.

Määrittelet hoitotyön keskeiset käsitteet, periaatteet ja hoitotyön prosessin sekä näyttöön perustuvan toiminnan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tunnistat omat opiskelutaitosi ja omaan ja opiskeluyhteisön hyvinvointiin liittyviä tekijöitä.

Käytät muutamia alan ydinaineistoja ja raportoit kirjallisesti ja selkeästi Lapin AMK:n ohjeiden mukaisesti.

Kuvaat sairaanhoitajan työnkuvan ja vaadittavan osaamisen sekä selität ammatinharjoittamista koskevan lainsäädännön kansallisella tasolla. Osaat antaa ensiapua perustellen toimintasi.

Kuvaat hoitotyön keskeiset käsitteet, periaatteet ja hoitotyön prosessin sekä selität näyttöön perustuvan toiminnan käsitteen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tunnistat ja arvioit omia opiskelutaitojasi sekä edistät omaan ja opiskeluyhteisön hyvinvointiin liittyviä tekijöitä.

Käytät useita oman alan ydinaineistoja ja raportoit sujuvasti ja johdonmukaisesti tekstilajin ja Lapin AMK:n ohjeiden mukaisesti.

Kuvaat sairaanhoitajan työnkuvan ja vaadittavan osaamisen sekä ammatinharjoittamista koskevan lainsäädännön kansainvälisellä tasolla. Osaat antaa ensiapua perustellen toimintasi huomioiden erilaiset olosuhteet.

Yhdistät hoitotyön keskeiset käsitteet, periaatteet ja hoitotyön prosessin osaksi näyttöön perustuvaa hoitotyötä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun