Edistynyt paikkatieto-osaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: R501ML60OJ-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.03.2020 - 24.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Maanmittaustekniikan koulutus
- Opettajat
- Juha Petäjäjärvi
- Mikko Pajula
- Vastuuopettaja
- Teuvo Heimonen
- Ryhmät
-
R51M17SMaanmittaustekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2017
-
RA51M17SMaanmittaustekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2017
- Opintojakso
- R501ML60OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään paikkatieto-ohjelmien monipuoliseen hyödyntämiseen.
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
1.9.2020-31.12.2020, Rantavitikka
Oppimateriaalit
Sähköiset oppimateriaalit, yksilöidään opintojakson Moodle-sivuilla.
Opetusmenetelmät
Harjoitukset, demonstraatiot sekä näitä tukevat luennot.
Oppimistehtävät liittyvät paikkatieto-ohjelmistojen hyödyntämiseen, paikkatietoanalyyseihin sekä paikkatietokantojen käyttöön.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu sähköisten järjestelmien avulla, joko yksilö- tai ryhmäohjauksena.
Palautetta opiskelija saa suoraan tunneilla opintojakson edetessä, sähköisten järjestelmien kautta ja opintojakson lopussa kokonaispalautteen.
Oppimisympäristöinä toimivat AC-luokka.
Alustava sisältö on seuraava:
* Paikkatietokantojen käytössä käsitellään relaatiotietokantaa, SQL-kielen perusteet ja postGIS-tietokantakyselyitä.
* Paikkatieto-ohjelmistojen hyödyntämisessä käsitellään QGIS, Geoserver ja web-karttasovelluksen toimintaperiaatteet WMS-rajapintaa hyödyntäen.
* Paikkatietoanalyyseja harjoitellaan tietokantakyselyillä ja rasterilaskennalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Esitietovaatimukset
NULL