Siirry suoraan sisältöön

Dokumentointi sosiaalialan työssä (5op)

Toteutuksen tunnus: K701SL52OJ-19004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 19.10.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.10.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettajat
Teija Kynkäänniemi
Vastuuopettaja
Teija Kynkäänniemi
Ryhmät
K71S18S
Sosiaalialan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2018
K71S18S1
Sosiaalialan koulutus
K71S18S2
Sosiaalialan koulutus
Opintojakso
K701SL52OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla on seuraavat teemat
- Dokumentoinnin rooli sosiaalialalla
- Erilaiset asiakirjatyypit
- Asiakkaan osallisuus dokumentaatiossa
- Dokumentaation liittyvä lainsäädäntö ja etiikka

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tietää dokumentoinnin lainsäädännön, oikeudet ja velvoitteet
- ymmärtää dokumentaation sosiaalialan työkäytäntönä
- osaa dokumentoida ja käyttää dokumentoinnin välineitä ja tietokantoja
- tunnistaa ja kehittää omaa ammatillista dokumentoinnin tapa
Sisältö:
- Dokumentoinnin ja kirjaamisen lainsäädäntö ja etiikka (henkilötietolaki, laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakatietojen sähköisestä käsittelystä, sosiaalihuollon asiakastietolaki)
- Erilaiset asiakirjatyypit
- Dokumentointi asiakastyön välineenä ja kuvaajana
- Asiakkaan rooli ja osallisuus dokumentoinnissa

Sisältö

- Dokumentoinnin ja kirjaamisen lainsäädäntö ja etiikka (henkilötietolaki, laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakatietojen sähköisestä käsittelystä, sosiaalihuollon asiakastietolaki)
- Erilaiset asiakirjatyypit
- Dokumentointi asiakastyön välineenä ja kuvaajana
- Asiakkaan rooli ja osallisuus dokumentoinnissa

Aika ja paikka

Syksyn II-periodi 2020.

Oppimateriaalit

Opettajan koostama oppimateriaali löytyy digitaalisena Moodlesta, mm.
KansaKoulu-kirjaamisvalmennuksen materiaali.
Kääriäinen, A. 2016. Sosiaalityön dokumentointi - suhde tietoon ja toimintaan. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö.
Laaksonen, M. ym. 2011. Asiakastyön dokumentointi sosiaalihuollossa - opastusta asiakastiedon käyttöön ja kirjaamiseen.

Opetusmenetelmät

Opintojakso alkaa luentosarjalla, jossa syvennytään dokumentointiin ja kirjaamiseen sosiaalialan ammatillisten käytänteiden ja kehittämisen näkökulmista. Luento-osuus järjestetään koko ryhmälle yhtäaikaisesti, jonka jälkeen jakaannutaan pienempiin ryhmiin dokumentaatioharjoitusten tekemistä varten. Harjoitusten osalta on 100% läsnäolovelvoite. Opiskelija palauttaa jokaisen harjoituskerran jälkeen oman kirjallisen tuotoksensa, joka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson suorittamiseen kuuluu myös pienempiä oppimistehtäviä, joiden suorittaminen hyväksytysti on osa kurssin suorittamista.
Opintojakso päättyy kurssitenttiin, jossa opiskelija osoittaa osaamisensa perehtymällä opettajan osoittamaan tentti- ja luentomateriaaliin sekä soveltamalla tätä tietoperustaa sosiaalialan asiakastilanteiden dokumentaatioon, mihin kurssin harjoituksissa on valmentauduttu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssitentti 4.12 klo 8.30-11.30
Uusintatentit: 11.12 klo 12.30-15.30 ja 21.12 klo 12.30-15.30

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija tietää ja tunnistaa dokumentointia ohjaavan lainsäädännön sekä dokumentoinnin merkityksen ammatillisessa toiminnassa. Opiskelija tietää dokumentoinnin välineitä ja tietokantoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa dokumentoida ja tuntee hyvin dokumentointia ohjaavan lainsäädännön sekä sen merkityksen ammatillisessa toiminnassa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida dokumentoinnin merkitystä ammatillisessa toiminnassa. Opiskelija hallitsee erinomaisesti dokumentointia ohjaavan lainsäädännön.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun