Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus (10op)
Toteutuksen tunnus: K701SL49OJ-19004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.03.2020 - 17.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.08.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 20
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Opettajat
- Sari Leppälä
- Tarja Jussila
- Vastuuopettaja
- Tarja Jussila
- Ryhmät
-
K71S18SSosiaalialan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2018
-
K71S18S1Sosiaalialan koulutus
-
K71S18S2Sosiaalialan koulutus
- Opintojakso
- K701SL49OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op
Sisältö
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Oppimateriaalit
Luento- ja lisämateriallit moodlessa
Kirjavinkit- ja linkit moodlessa
Toiminnan ja "esityksen" suunnitteluun tarvittava materiaali tulee hankkia itse
Opetusmenetelmät
- Vuorovaikutuksellista luennointia, pieniä ryhmä- tai yksilötehtäviä
- Workshopit
- Ennakko- ja välitehtäviä
- Toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmissä
- "Esityksen" tuottaminen lasten kanssa (suunnittelu, toteutus ja arviointi)
Läsnäolovelvoite 80%, workshopit 100%
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen. Toteutus on suhteellisen mekaanista. Osaamistavoitteet toteutuvat jossain määrin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen hyvin. Toteutuksessa on käytetty luovuutta. Osaamistavoitteet toteutuvat hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen erinomainen sisäistäminen. Toteutuksessa on käytetty luovuutta monipuolisesti ja innostavasti. Osaamistavoitteet toteutuvat erinomaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa ei näy käsiteltyjen teemojen sisäistämistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu.
Esitietovaatimukset
NULL