Svenska för socionomer (5op)
Toteutuksen tunnus: K701SL27OJ-19004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.03.2020 - 17.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.08.2020 - 31.10.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Opettajat
- Päivi Hietala
- Vastuuopettaja
- Päivi Hietala
- Ryhmät
-
K71S18SSosiaalialan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2018
-
K71S18S1Sosiaalialan koulutus
-
K71S18S2Sosiaalialan koulutus
- Opintojakso
- K701SL27OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
opiskelu ja opetus syyslukukauden 2020 - 2021 aikana
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kommunikoida ruotsin kielellä sosiaalialan työssä sekä suullisesti että kirjallisesti
- osaa käyttää alansa perussanastoa ja ruotsin kielen rakenteita sosiaalialan suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa
- osaa tulkita olennaisen sisällön sosiaalialan ruotsinkielisistä lähteistä.
- laajentaa kuvaansa alansa pohjoismaisesta ulottuvuudesta tutustumalla sosiaalialan teemoihin ruotsin kielellä
- saavuttaa sellaisen suullisen ja kirjallisen ruotsin kielen taidon, jota edellytetään kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulututkinnon suorittaneelta valtion virkamieheltä (eurooppalaisen viitekehyksen mukainen ammatillisen osaamisen taso B1)
Suoritustavat
Suoritus sisältää:
* aktiivisen osallistumisen kontaktiopetukseen
* itsenäisen työskentelyn tehtävien suorittamisen,
* suullisten tehtävien suorittamisen sekä
* arvioitavan kirjallisen tentin.
Kontaktiopetukseen osallistuminen arvioidaan hyväksytty/hylätty,
suullinen tentti ja tehtävät 0 - 5,
kirjallinen tentti 0 - 5.
Tavoitteena on eurooppalaisen viitekehyksen mukainen ammatillisen osaamisen taso (ruotsi B1).
Arvioinnin perusteena B1-tason ruotsin tavoitteet: ns. virkamiesruotsin suorittaminen (puhuminen, lukeminen, kirjoittaminen sekä kuullun ymmärtäminen)
Kirjallisen tentin arviointitaulukko: 0 - K5. Hyväksytty tenttisuoritus vaatii 50 % maksimipisteistä.
Ruotsi: Suullinen (2,5 op) ja kirjallinen (2,5 op) osaaminen arvioidaan erikseen (0 - K5)
Suoritettuaan opintojakson hyväksytysti opiskelija saa todistukseensa merkinnän myös asetuksen mukaisesta kielitaidosta (ns. virkamiesruotsi) asteikolla tyydyttävä - hyvä. Arviointi määräytyy siten, että opintojakson arvosana 1 - 3 vastaa arvosanaa 'tyydyttävä' ja arvosanat 4-5 'hyvä'. Ruotsin suullinen ja kirjallinen taito ilmoitetaan erikseen tutkintotodistuksessa.
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
syyslukukausi 2020 - 2021
Oppimateriaalit
Kurssikirja (saatavilla Lapin AMKin kirjastoissa):
Maria Tuunanen & Kirsi Wallinheimo: Flexsocial. Svenska för högskolor.
Opintojaksoon liittyvä materiaali Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
*osaa kommunikoida ruotsin kielellä sosiaalialan työssä sekä suullisesti että kirjallisesti
*osaa käyttää alansa perussanastoa ja ruotsin kielen rakenteita sosiaalialan suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa
*osaa tulkita olennaisen sisällön sosiaalialan ruotsinkielisistä lähteistä.
*laajentaa kuvaansa alansa pohjoismaisesta ulottuvuudesta tutustumalla sosiaalialan teemoihin ruotsin kielellä
*saavuttaa sellaisen suullisen ja kirjallisen ruotsin kielen taidon, jota edellytetään kaksikielisellä virka- alueella toimivalta korkeakoulututkinnon suorittaneelta valtion virkamieheltä (eurooppalaisen viitekehyksen mukainen ammatillisen osaamisen taso B1).
Opetusmenetelmät/pedagogiset järjestelyt & oppimistehtävät:
* kontaktiopetus
* itsenäinen työskentely
* ryhmätehtävänä ruotsinkielisen artikkelin referointi/kooste siitä
* yksilöhaastattelu opettajan kanssa
* haastattelu/lomakkeen täyttö/henkilötietojen kysyminen:
paritehtävä: YouTube-video tai muu AV-esitys
* ääneen luku: Moodlen PoodLL-työkalu
* työnhaku: CV, työhakemus ja työhaastattelu: ruotsinkieliset webinaarit verkossa.
Kontaktiopetus ja itsenäinen työskentely, työskentely virtuaalisessa oppimisympäristössä (Moodle). Kontaktiopetuksessa harjoitellaan ja työstetään eri tavoin aktiivisesti sosiaalialaan liittyviä teemoja (esim. tekstinymmärtäminen, puheharjoitukset).
Kirjallisten ja suullisten harjoitusten sekä haastattelujen teko edellyttävät läsnäoloa opetustunneilla.
Itsenäiseen työskentelyyn sisältyy ennakkoon valmistautumista kontaktiopetuksen harjoituksiin, käsiteltyjen teemojen jatkotyöstämistä, sanaston itsenäistä opiskelua sekä arvioitavien suullisten tehtävien teko parina tai ryhmissä sekä valmistautumista arvioitavaan suulliseen haastatteluun ja kirjalliseen tenttiin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opetusmateriaalia eri sosiaalitoimijoilta: TE-palvelut (työnhaku, CV, webinaarit ruotsiksi).
http://www.te-tjanster.fi/te/sv/arbetssokande/hitta_jobb/jobbsokningstips/index.html
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
kirjallinen tentti OJ:n lopuksi marras-joulukuussa 2020.
suullinen yksilöhaastattelu/tentti: syyslukukauden 2020 aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
kirjallisen ruotsin suorittaminen itsenäisesti: kirjallinen tentti.
Itsenäinen tenttiminen on sovittava ruotsin opettajan kanssa etukäteen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op, 133 tuntia työtä opiskelijalle
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso T1. (tyydyttävä)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa.
Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso H3. (hyvä)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa.
Ääntää ruotsia ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso K5. (kiitettävä)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen on kohdekielenomaista.
Esitietovaatimukset
NULL