Siirry suoraan sisältöön

Muuttuvat sosiaaliset ongelmat (5op)

Toteutuksen tunnus: K701SL34OJ-19005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2019 - 25.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.01.2020 - 22.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettajat
Teija Kynkäänniemi
Vastuuopettaja
Teija Kynkäänniemi
Ryhmät
K71S18S
Sosiaalialan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2018
Opintojakso
K701SL34OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Käsiteltävät teemat:
sosiaaliset ongelmat ihmisoikeudellisena kysymyksenä
rakenne- ja prosessimuutokset sosiaalisten ongelmien taustalla
sosiaaliset ongelmat ja ongelmien yksilöllinen ja yhteiskunnallinen merkitys
opiskelijan omien sekä vallitsevien asenteiden ja arvojen tunnistaminen
yhteiskunnallisen vaikuttamisen muodot ja mahdollisuudet sosiaalialalla

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää sosiaaliset ongelmat oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuudenkysymyksinä (EH, TO)
- tunnistaa ja osaa analysoida epätasa-arvoa, huono-osaisuutta ja sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä (AO, LO)
- osaa soveltaa oppimaansa asiakkaiden sosiaalisten tilanteiden arvioimisessa
Sisältö:
- sosiaaliset ongelmat ihmisoikeudellisena kysymyksenä
- rakenne- ja prosessimuutokset sosiaalisten ongelmien taustalla
- sosiaaliset ongelmat ja ongelmien yksilöllinen ja yhteiskunnallinen merkitys
- opiskelijan omien sekä vallitsevien asenteiden ja arvojen tunnistaminen
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen muodot ja mahdollisuudet sosiaalialalla

Sisältö

- sosiaaliset ongelmat ihmisoikeudellisena kysymyksenä
- rakenne- ja prosessimuutokset sosiaalisten ongelmien taustalla
- sosiaaliset ongelmat ja ongelmien yksilöllinen ja yhteiskunnallinen merkitys
- opiskelijan omien sekä vallitsevien asenteiden ja arvojen tunnistaminen
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen muodot ja mahdollisuudet sosiaalialalla

Aika ja paikka

Viikot 3-11 / 2020.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali koostetaan ja sovitaan opettajan ja opiskelijoiden yhteistyönä ensimmäisellä kokoontumiskerralla. Perusteoksena kurssilla toimii Juho Saari (2015): Huono-osaiset - elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus (36h). Kontaktiopetuksen osalta on läsnäolovelvoite, eli pakottavista syistä johtuvat poissaolot on korvattava kirjallisilla tehtävillä.
28.1.2020 osallistuminen Soku-hankkeen loppuseminaariin.

Yhteistoiminnalliset suoritettavat tehtävät: tiedonhaku ja lähdemateriaalipankin kokoaminen, media-analyysi ja sosionomi vaikuttajana -harjoitus.

Lisäksi opiskelija suorittaa parin kanssa tutkimuksellisen tehtävän, jossa on kirjallinen osuus ja esitelmäosuus. Tehtävän suorittaminen edellyttää itsenäistä työskentelyä 3 op:n verran. Tutkimuksellinen tehtävä arvioidaan numeerisesti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen oppimistehtävä (tutkimuksellinen tehtävä) korvaa kurssitentin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, 133 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Toisena ja kolmantena lukuvuotena suuntaat ja syvennät osaamistasi monimuotoisen sosiaalialan eri alueille. Opit soveltamaan erilaisia sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja heidän voimavarojen käyttöönoton tukeminen on osa tämän vaiheen ammatillista kehittymistä. Kolmantena vuonna osaat työskennellä tavoitteellisesti erilaisten asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ja erilaisia työmenetelmiä.

Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun