Esimiestyön ja hyvän hallintokäytännön osaaminen (5cr)
Code: K701SL32OJ-3001
General information
- Enrollment
- 16.03.2020 - 10.08.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 17.08.2020 - 30.11.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Bachelor of Social Services
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services, Kemi
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Etäopetus viikoilla 34-40 sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti.
Objective
Learning objectives:
The student
- knows management theories
- knows some principles and practices of management and human resources management (TO, PY)
- is familiar with the principles of good governance (PY, EH)
Contents:
- The most common management theories
- Legislation governing good governance and management work
Content
Tieto puuttuu
Location and time
Opetus viikoilla 34-40 etäopetuksena (AC) työsuunnitelman mukaisesti
Materials
Jaksolla käytettävä lähdekirjallisuus:
- Joki, M. (2018). Henkilöstöasiantuntijan käsikirja (6., uudistettu painos.). [Helsinki]: Kauppakamari.
- Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä (1. painos.). [Helsinki]: Kauppakamari
- Kehusmaa, K. (2011). Työhyvinvointi kilpailuetuna. Helsinki: Kauppakamari.
- Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.
- Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki: Oppian.
- Mäki, T. (2014). Johtamisen kulmakivet: Kertomuksia esimiestyöstä sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Fioca.
- Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. (2019). Johtamisen psykologia (2., uudistettu painos.). Jyväskylä: PS-kustannus.
- Telaranta, S., Lepistö, M., Wickman-Viitala, T. & Tanner, K. (2010). Johtamisen näkökulmat. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu.
- Vihavainen, J. (2019). Työpaikan lakikirja 2019 (36. painos.). Helsinki: Edita.
- Virtanen, P. (2019). Julkinen johtaminen (2., uudistettu laitos.). Helsinki: Tietosanoma.
Teaching methods
Opintojakso toteutuu Korona-tilanteesta johtuen etäopetuksena (AC) sekä työskentelynä Moodle alustalla.
Opintojaksolla toteutetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä viikoilla 34-40.
Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen oheislukemistoon.
Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Opintojaksoon sisältyvä oppimistehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja itsenäinen kirjallinen tentti/tehtävä numeerisesti (0-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti.
Läsnäolovelvoite 80% etäyhteyksin tapahtuvasta luento-opetuksesta. Oppimistehtävien tekeminen ja työskentely Moodle alustalla vaativat aktiívista läsnäoloa ja ne tukevat itsenäisen tehtävän suorittamista.
Exam schedules
Toteutuksen aikana viikoilla 34-40 tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä Moodle alustaa hyödyntäen. Jakson lopussa palautetaan itsenäinen oppimistehtävä (hyv/hyl). Tehtävän palautus viimeistään viikolla 40. Uusintamahdollisuus AMK tutkintosäännön mukaan. Hylätyillä suorutuksilla enintään kaksi kertaa uusimismahdollisuus vuoden 2020 loppuun mennessä.
Completion alternatives
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Student workload
Toteutuksen aikana viikoilla 34-40:
- etäluennot sekä luennoilla toteutetut yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät 2 op
- itsenäiset oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely ja tentti 3 op (Tehtävien palautus viikolla 40)
Assessment criteria, satisfactory (1)
Satisfactory (1–2):
The student can specify different management theories, basic concepts and approaches. They can identify legislation that governs governance and management work.
Assessment criteria, good (3)
Good (3–4):
The student can explain the most common management theories and their applications from the perspective of social services. They understand the significance of legislation in social services work.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent (5):
The student can apply management theories in social services work with practical examples. They apply the administrative principles and legislation of social services with practical examples.
Qualifications
NULL