Skip to main content

Esimiestyön ja hyvän hallintokäytännön osaaminen (5cr)

Code: K701SL32OJ-3001

General information


Enrollment
16.03.2020 - 10.08.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.08.2020 - 30.11.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Bachelor of Social Services
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services, Kemi
Teachers
Virpi Piira
Leila Nisula
Teacher in charge
Martti Ainonen
Course
K701SL32OJ

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Etäopetus viikoilla 34-40 sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti.

Objective

Learning objectives:

The student
- knows management theories
- knows some principles and practices of management and human resources management (TO, PY)
- is familiar with the principles of good governance (PY, EH)

Contents:
- The most common management theories
- Legislation governing good governance and management work

Content

Tieto puuttuu

Location and time

Opetus viikoilla 34-40 etäopetuksena (AC) työsuunnitelman mukaisesti

Materials

Jaksolla käytettävä lähdekirjallisuus:
- Joki, M. (2018). Henkilöstöasiantuntijan käsikirja (6., uudistettu painos.). [Helsinki]: Kauppakamari.
- Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä (1. painos.). [Helsinki]: Kauppakamari
- Kehusmaa, K. (2011). Työhyvinvointi kilpailuetuna. Helsinki: Kauppakamari.
- Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.
- Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki: Oppian.
- Mäki, T. (2014). Johtamisen kulmakivet: Kertomuksia esimiestyöstä sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Fioca.
- Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. (2019). Johtamisen psykologia (2., uudistettu painos.). Jyväskylä: PS-kustannus.
- Telaranta, S., Lepistö, M., Wickman-Viitala, T. & Tanner, K. (2010). Johtamisen näkökulmat. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu.
- Vihavainen, J. (2019). Työpaikan lakikirja 2019 (36. painos.). Helsinki: Edita.
- Virtanen, P. (2019). Julkinen johtaminen (2., uudistettu laitos.). Helsinki: Tietosanoma.

Teaching methods

Opintojakso toteutuu Korona-tilanteesta johtuen etäopetuksena (AC) sekä työskentelynä Moodle alustalla.
Opintojaksolla toteutetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä viikoilla 34-40.
Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen oheislukemistoon.
Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Opintojaksoon sisältyvä oppimistehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja itsenäinen kirjallinen tentti/tehtävä numeerisesti (0-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti.
Läsnäolovelvoite 80% etäyhteyksin tapahtuvasta luento-opetuksesta. Oppimistehtävien tekeminen ja työskentely Moodle alustalla vaativat aktiívista läsnäoloa ja ne tukevat itsenäisen tehtävän suorittamista.

Exam schedules

Toteutuksen aikana viikoilla 34-40 tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä Moodle alustaa hyödyntäen. Jakson lopussa palautetaan itsenäinen oppimistehtävä (hyv/hyl). Tehtävän palautus viimeistään viikolla 40. Uusintamahdollisuus AMK tutkintosäännön mukaan. Hylätyillä suorutuksilla enintään kaksi kertaa uusimismahdollisuus vuoden 2020 loppuun mennessä.

Completion alternatives

AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.

Student workload

Toteutuksen aikana viikoilla 34-40:
- etäluennot sekä luennoilla toteutetut yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät 2 op
- itsenäiset oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely ja tentti 3 op (Tehtävien palautus viikolla 40)

Assessment criteria, satisfactory (1)

Satisfactory (1–2):
The student can specify different management theories, basic concepts and approaches. They can identify legislation that governs governance and management work.

Assessment criteria, good (3)

Good (3–4):
The student can explain the most common management theories and their applications from the perspective of social services. They understand the significance of legislation in social services work.

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5):
The student can apply management theories in social services work with practical examples. They apply the administrative principles and legislation of social services with practical examples.

Qualifications

NULL

Go back to top of page