Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus (10op)

Toteutuksen tunnus: K701SL49OJ-19003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2019 - 25.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.02.2020 - 31.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
6 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettajat
Sari Leppälä
Tarja Jussila
Vastuuopettaja
Sari Leppälä
Ryhmät
KA71S18K
Sosiaalialan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2018
Opintojakso
K701SL49OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle

Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op

Sisältö

- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka

- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle

Aika ja paikka

KEVÄT 2020

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit löytyvät moodlesta
Toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa tarvittava aineisto ja materiaalit opiskelija hankkii itse
Sovelletun akvaariotentin kysymykset löytyvät moodlesta opintojakson alkupuolella

Opetusmenetelmät

Läsnäolovelvollisuus 80% kontaktiopetuksessa , myös AC on kontaktiopetusta

•Vuorovaikutukselliset luennot, Kemissä ja AC:ssä
• välitehtäviä
* pieniä ryhmätehtäviä kontaktitunneilla
*Sovellettu akvaariotentti
•Toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi yksin tai parin kanssa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija toteuttaa projektin varhaiskasvatusympäristössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen. Toteutus on suhteellisen mekaanista. Osaamistavoitteet toteutuvat jossain määrin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen hyvin. Toteutuksessa on käytetty luovuutta. Osaamistavoitteet toteutuvat hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen erinomainen sisäistäminen. Toteutuksessa on käytetty luovuutta monipuolisesti ja innostavasti. Osaamistavoitteet toteutuvat erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa ei näy käsiteltyjen teemojen sisäistämistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun