Siirry suoraan sisältöön

Aikuissosiaalityö (5op)

Toteutuksen tunnus: K701SL35OJ-19004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.03.2020 - 12.10.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.10.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettajat
Merja Hjulberg
Vastuuopettaja
Merja Hjulberg
Ryhmät
KA71S19K
Sosiaalialan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2019
KA71S19K1
Sosiaalialan koulutus
KA71S19K2
Sosiaalialan koulutus
Opintojakso
K701SL35OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tietää aikuissosiaalityön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä: työmarkkina-asema, koulutus, toimeentulo ja sosiaalinen osallisuus (EH, TO)
- osaa kuvata aikuissosiaalityön käsitteen ja aikuissosiaalityön tavoitteet
- tuntee aikuissosiaalityön keskeiset työmenetelmät (ennaltaehkäisevä työ, varhainen tuki, kuntouttava sosiaalityö, yhteisötyö, rakenteellinen työ (LO)
- osaa toimia aikuissosiaalityön erityiskysymyksissä
- soveltaa aikuissosiaalityötä koskevaa lainsäädäntöä ja hankkii ajankohtaista tutkimustietoa
Sisältö:
- aikuisen osallisuutta edistävät ja rajoittavat yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset tekijät
- aikuissosiaalityön käsite, tavoitteet ja keskeiset työmenetelmät
- aikuissosiaalityötä ohjaava lainsäädäntö

Sisältö

- aikuisen osallisuutta edistävät ja rajoittavat yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset tekijät
- aikuissosiaalityön käsite, tavoitteet ja keskeiset työmenetelmät
- aikuissosiaalityötä ohjaava lainsäädäntö

Aika ja paikka

Syksy 2020, 19.10 - 18.12.2020

Oppimateriaalit

Saari: Sosiaaliturvariippuvuus - sosiaalipummit oleskeluyhteiskunnassa?
Muu Moodlessa oleva tai siellä mainittu kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Kontaktiluennot, AC-luennot

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijavierailu tai asiantuntijavierailija

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen oppimistehtävä tulee palauttaa Moodleen 18.12.2020 mennessä. Vaihtoehtoisesti tentti tulee suorittaa Exam tenttijärjestelmän kautta 18.12.2020 mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso sisältää kaksi oppimistehtävää, joista ensimmäinen (itsenäinen) tehdään ennakkoon. Tämä oppimistehtävä arvioidaan hylätty/täydennettävä/hyväksytty. Toinen (kirjallinen) oppimistehtävä tehdään yksin, kaksi tai kolmisin. Tämä oppimistehtävä arvoidaan asteikolla 0-5. Oppimistehtävien tarkemmat kuvaukset löytyvät Moodlesta.
Kirjallisen oppimistehtävän voi vaihtoehtoisesti korvata kirjatentillä + luentomateriaali. Tentittävä teos on
Saari: Sosiaaliturvariippuvuus - sosiaalipummit oleskeluyhteiskunnassa? Kirjallinen oppimistehtävä tulee palauttaa tai vaihtoehtoisesti suoritettava tentti tulee suorittaa 18.12.2020 mennessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa 135 h opiskelijan työnä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Toisena ja kolmantena lukuvuotena suuntaat ja syvennät osaamistasi monimuotoisen sosiaalialan eri alueille. Opit soveltamaan erilaisia sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja heidän voimavarojen käyttöönoton tukeminen on osa tämän vaiheen ammatillista kehittymistä. Kolmantena vuonna osaat työskennellä tavoitteellisesti erilaisten asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ja erilaisia työmenetelmiä.

Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun