Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä (15op)

Toteutuksen tunnus: K701SL14OJ-19002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2019 - 31.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.02.2020 - 31.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
15 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettajat
Sari Leppälä
Merja Hjulberg
Sari Halttunen
Johanna Majala
Martti Ainonen
Vastuuopettaja
Merja Hjulberg
Ryhmät
KA71S20K
Sosionomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2020
Opintojakso
K701SL14OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalialan ammatillista toimintaa ja eettisiä periaatteita (TO)
- osaa arvioida asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta (TO)
- osaa luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita ja tukea sekä ohjata erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä (TO, LO)
- osaa tarkastella sosiaalialan asiakastyöprosessia ammatillisesti
- tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä (TO, AO, LO)
- tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä (TO, AO)
- tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin (TO)
- osaa arvioida asiakkaan hyvinvointia kokonaisvaltaisesti (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen) (TO, LO, AO)
Sisältö:
- sosiaalialan toimintaympäristöt
- ammatillinen vuorovaikutus
- erilaisten yhteisöjen merkitys
- erilaisia työmenetelmiä ja lähestymistapoja
- osallisuuden tukeminen
- sosiaalialan työ elämänkaaren eri vaiheissa

Sisältö

Opintokokonaisuus koostuu sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen ammatillisen vuorovaikutuksen, toimintaympäristöjen ja erilaisten asiakkuuksien merkityksistä ja perusteista.

Oppimateriaalit

Moodlessa oleva ja siellä mainittu materiaali.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetusta (läsnäolovelvollisuus 80%)
- Ac ja Face to face luentoja
IItsenäinen työskentely
- havainnointitehtävä
- ryhmätehtävä
- oppimistehtävä (yksilö/paritehtävä)
- kaksi tenttiä
- muuta itsenäistä työskentelyä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Havainnointitehtävä suoritetaan työelämäympäristöissä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttien ja tehtävien ajankohdat annetaan opintojakson alussa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty:

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä teoriaperustaa ja käsitteitä eikä osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän ei tunne sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ei ymmärrä asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.

Tyydyttävä (1):

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, mutta ei osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän tuntee heikosti sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa huonosti erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin erittäin heikosti.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää heikosti ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta vain vähäisesti.

Tyydyttävä (2):

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita jossain määrin. Hän tunnistaa joitakin sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä jossain määrin. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin pinnallisesti.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa vähäisessä määrin kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä: (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:

Opiskelija osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.


Hyvä (4):

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin teoriaperustan ja käsitteet ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita erinomaisesti. Hän tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyvällä tasolla. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita erinomaisesti. Hän tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa erinomaisesti erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita erinomaisella tasolla. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun