Suomen kieli ja viestintä (5op)
Toteutuksen tunnus: K701SL13OJ-19002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.11.2019 - 17.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Opettajat
- Päivi Hietala
- Vastuuopettaja
- Päivi Hietala
- Ajoitusryhmät
- opetusryhmä 1 äi (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- opetusryhmä 2 äi (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
KA71S20KSosionomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2020
- Pienryhmät
- opetusryhmä 1 äi
- opetusryhmä 2 äi
- Opintojakso
- K701SL13OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
lukukauden alussa kirjallinen viestintä
lukukauden lopussa puheviestintä
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kehittää kirjoitus- ja puheviestintäkompetenssiaan (asenne, tieto ja taito)
- osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työssään
- osaa kirjoitusviestinnässä hyödyntää kieli- ja tekstilajitietouttaan tarkoituksenmukaisten opiskelu-, työelämä- ja muiden tekstien analysoinnissa ja tuottamisessa
- arvioi puheviestinnässä omaa viestijäkuvaansa ja -tyyliään sekä osaa ottaa sanomaa rakentaessaan huomioon omat ja kuulijoiden tavoitteet, viestintätilanteen ja kontekstin
Sisältö:
- omien viestintätaitojen kehittäminen (verbaalinen ja nonverbaalinen)
- työyhteisö- ja vuorovaikutusosaaminen
- asiantuntijana viestiminen
- tekstuaalinen osaaminen
- kulttuurin huomioiminen viestinnässä
Sisältö
Puheviestintä: Ks. arviointikriteerit
Kirjallinen viestintä:
Lapin AMKin asiakirjat ja niiden asettelut* muistio* raportti* essee* opinnäyteopas: kansi, sisällys, johdanto, pohdinta; kuvat, kuviot, taulukot, kaavat* viittaaminen: tekstiviitteet, lähteet
Aika ja paikka
kevätlukukausi 2020.
Tietokatu 1, Kemi. Hyvinvointipalvelujen osaamisala
Oppimateriaalit
LAMKin kirjalliset ohjeet ja asiakirjat: muistio, raportti, essee, oppimispäiväkirja, referaatti. Opinnäytetyön opas. Opettajan materiaalia sekä verkkolähteitä.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita.
Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008)
Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003)
Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab)
Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006)
Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008)
muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali.
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
Opetus järjestetään työpajoina, joissa harjoitellaan puhe- ja kirjoitusviestinnän taitoja. Kontaktitunneilla sovelletaan viestinnän teoriaa itsenäisesti ja ryhmätyönä.
Luennot. Kirjastotehtävä. Yksilö-, pari- ja ryhmäharjoitukset. Toiminnallinen tila. Moodle-oppimisympäristö.
Oppimistehtävät:
puheviestintä (2,5 op)
puheviestinnän kehittämistehtävä/essee 0 - K5
suullinen alustus: yksilötehtävä
ryhmän esitys valmistellusta aiheesta
kirjallinen viestintä (2,5 op):
tyylioppia:/asiatekstin korjaaminen: harjoitus tunneilla
raportti: kotikunnan palvelujärjestelmät 0 - K5
referaatti: ryhmäharjoitus tunneilla
kirjallisen tehtävän korjaus: ryhmäharjoitus tunneilla
essee 0 - K5.
Ohjaus ja palaute:
opettajan kirjallinen palaute esityksistä ja vertaispalaute (palautelomake)
kirjallisten tehtävien ohjaus tunneilla ennen palautuspäivää
Läsnäolo:
puheviestinnän työpajoissa pakollinen läsnäolo.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä. Kirjallisten tehtävien palautus Moodlessa palautuskansioihin. Suulliset esitykset tunneilla. Puuttuvien tai hylättyjen tehtävien palautus viimeistään seuraavan lukukauden aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op, 135 tuntia työtä opiskelijalle
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi toteutetaan itsearvioinnin vertaisarvioinnin ja opettajien palautteen avulla. Arviointikriteerit on johdettu harjoiteltavista taidoista ja ne avataan opintojakson alussa ja niitä käytetään koko oppimisprosessin ajan.
Puheviestintä (arvioidaan asteikolla 1-5):
Esiintymistaidot
- Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti
- Puheenvuoron rakentaminen
- Puheenvuoron sisällön laatiminen
- Ilmaisutavan valinta
Ryhmäviestintätaidot
- Tavoitteiden määritteleminen
- Toimintatavan sopiminen
- Kuunteleminen ja havainnointi
- Osallistuminen
- Suhteiden luominen ja vaaliminen
- Ryhmän toimivuudesta huolehtiminen
Kirjoitusviestintä (arvioidaan asteikolla 1-5):
- Sisältö
- Rakenne
- Tyyli ja esitystapa
- Oikeinkirjoitus
- Lähteet ja viittaustekniikka
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstikonvention ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä, esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.
Esitietovaatimukset
NULL