Toimintakyvyn arviointi ja edistäminen fysioterapiassa (7op)
Toteutuksen tunnus: R705FL34AOJ-19001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 22.10.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Fysioterapeuttikoulutus
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Erja Rahkola
- Mika Rahkola
- Anne Rautio
- Johanna Husa-Russell
- Heli Katajamäki
- Ryhmät
-
R75F18SFysioterapeuttikoulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2018
- Opintojakso
- R705FL34AOJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Osaamistavoitteet
- syvennät osaamistasi yksilön suorituskyvyn osatekijöiden arvioinnissa hyödyntäen luotettavia mittareita ja tutkimismenetelmiä
- osaat edistää ja ylläpitää yksilön toimintakykyä ja suorituskyvyn osatekijöitä tekemäsi arvioinnin pohjalta
- osaat arvioida ympäristön esteettömyyttä, huomata mahdolliset muutostarpeet ja toteuttaa ne
- osaat valita tarkoituksenmukaisen apuvälineen ja ohjata asiakasta sen käytössä
Teema 1: Toimintakyvyn tukeminen
Teema 2: Esteetön toimintaympäristö
Sisältö
Teema 1.
- suorituskyvyn osatekijöiden (lihastoiminta, nivelliikkuvuus, hengitys) arviointi ja toiminnan edistäminen (teoria)
- hieronta (teoria)
- termiset hoidot (kuuma, kylmä) (teoria)
Teema 2.
- ympäristön esteettömyyden arviointi, muutostöiden suunnittelu ja toteutus
- apuvälineet
- hyvinvointiteknologia
Oppimateriaalit
Nivelliikkuvuus
Reese, N. & Bandy, W. 2017. Joint range of motion and muscle length testing. Elsevier. 3. painos.
Hieronta ja termiset
Arponen R. ja Airaksinen O. 2010. Hoitava hieronta. WSOYpro Oy, Helsinki.
Sandström M. ym. 1991. Fysikaaliset syvälämpö- ja sähköhoidot - fysiologia ja käytännön toteutus. s. 72 -76. Jyväskylä, Gummerus Kirjapaino Oy.
Lihasvoiman mittaaminen
Keskinen K.L., Häkkinen K. & Kallinen M. (toim.). 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen - käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 174. Grano Oy.
Manuaalinen lihastestaus
Hislop and Montgomery 2007, 8 version. Daniels and Worthingham's Muscle Testing. (vanhemmatkin versiot käyvät) soveltuvin osin.
Apuvälineet:
Salminen (toim.) 2003 tai 2010; Apuvälinekirja tenttiin sivut; 15-127 ja 147-176 2003 painoksen mukaan tai 2010 painoksesta 13-109 ja 122-147.
Invalidiliiton julkaisuja 0.40., 2009; Opas hyvään pyörätuolinhallintaan.
Esteetön toimintaympäristö:
Nevala-Puranen N, Innanen T, Ekros T & Alaranta H. 2001: Esteetön työympäristö liikuntavammaisille. Opas työterveyshuolto- ja työsuojeluhenkilöstölle. Vammalan Kirjapaino Oy. Esteetön rakennus ja ympäristö. Suunnitteluopas 2007. Rakennustieto Oy. Helsinki.
Luennot ja muu ajankohtainen opintojaksolla osoitettu kirjallisuus ja artikkelit.
Opetusmenetelmät
Syklioppiminen: tutoriaalityöskentely, asiantuntijaluennot, työpajatyöskentely
Työpajatyöskentelyssä 100%:n läsnäolovelvollisuus
Verkko-oppiminen.
Koululla toteutuva klinikkaharjoittelu.
Informaatiolukutaito- ja viestintäosaamisen kehittyminen jatkuvat syksyn opintojaksoissa
Yksilöohjaus: tutorointi, opintojakson sisällä tapahtuva ohjaus.
Ryhmäohjaus: tutorointi, opintojakson sisällä tapahtuva ohjaus
Virtuaaliohjaus
Vertaisohjaus ja -tuki
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1
Syvennät osaamistasi yksilön suorituskyvyn osatekijöiden arvioinnissa hyödyntäen luotettavia mittareita ja tutkimismenetelmiä.
Osaat edistää ja ylläpitää yksilön toimintakykyä ja suorituskyvyn osatekijöitä tekemäsi arvioinnin pohjalta.
Osaat arvioida ympäristön esteettömyyttä, huomata mahdolliset muutostarpeet ja toteuttaa ne.
Osaat valita tarkoituksenmukaisen apuvälineen ja ohjata asiakasta sen käytössä.
T2:
Syvennät osaamistasi yksilön suorituskyvyn osatekijöiden arvioinnissa hyödyntäen valitsemiasi luotettavia mittareita ja tutkimismenetelmiä.
Osaat selittää kuinka yksilön toimintakykyä ja suorituskyvyn osatekijöitä edistetään ja ylläpidetään tekemäsi arvioinnin pohjalta.
Osaat arvioida ympäristön esteettömyyttä, huomata mahdolliset muutostarpeet ja toteuttaa ne itsenäisesti.
Osaat valita tarkoituksenmukaisen apuvälineen ja ohjata selkeästi asiakasta sen käytössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3:
Syvennät osaamistasi yksilön suorituskyvyn osatekijöiden arvioinnissa hyödyntäen valitsemiasi luotettavia mittareita ja tutkimismenetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
Osaat selittää ja perustella kuinka yksilön toimintakykyä ja suorituskyvyn osatekijöitä edistetään ja ylläpidetään tekemäsi arvioinnin pohjalta.
Osaat arvioida ja analysoida ympäristön esteettömyyttä, huomata mahdolliset muutostarpeet ja toteuttaa ne itsenäisesti.
Osaat valita tarkoituksenmukaisen apuvälineen, perustella sen valinnan ja ohjata selkeästi asiakasta sen käytössä.
H4:
Syvennät osaamistasi yksilön suorituskyvyn osatekijöiden arvioinnissa hyödyntäen valitsemiasi luotettavia mittareita ja tutkimismenetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja systemaattisesti.
Osaat perustellusti ja systemaattisesti edistää ja ylläpitää yksilön toimintakykyä ja suorituskyvyn osatekijöitä tekemäsi arvioinnin pohjalta.
Osaat arvioida ja analysoida laaja-alaisesti ympäristön esteettömyyttä, huomata mahdolliset muutostarpeet ja toteuttaa ne itsenäisesti.
Osaat valita tarkoituksenmukaisen apuvälineen, perustella sen valinnan ja ohjata selkeästi ja ymmärrettävästi asiakasta sen käytössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5:
Syvennät osaamistasi yksilön suorituskyvyn osatekijöiden arvioinnissa hyödyntäen kriittisesti valitsemiasi luotettavia mittareita ja tutkimismenetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja systemaattisesti.
Osaat perustellusti ja systemaattisesti edistää ja ylläpitää yksilön toimintakykyä ja suorituskyvyn osatekijöitä tekemäsi kriittisen arvioinnin pohjalta.
Esitietovaatimukset
NULL