Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot (17op)
Toteutuksen tunnus: R702HL22AOJ-19001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 17 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 12 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
- Opettajat
- Anne Immonen
- Hoitotyö SH X1, Rovaniemi AMK
- Susanna Kantola
- Hoitotyö SH X2, Rovaniemi AMK
- Anne Rautio
- Outi Mikkola
- Sirpa Torvinen
- Anna-Leena Nousiainen
- Tiina Siro
- Ryhmät
-
RA72H19KSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi kevät 2019
- Opintojakso
- R702HL22AOJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Osaat vastata yksilön hoidon tarpeeseen kokonaisvaltaisesti hyödyntäen uuden teknologian ja digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia hoitotyön prosessin eri vaiheissa. Tunnistat ammatillisen vastuusi hoitotyössä. Osaat kuvata turvallisen lääkehoitoprosessin ja farmakologian perusteet ja hallitset lääkelaskennan.
Osaat kuvata terveyden edistämisen periaatteet ja toimia terveyttä edistävien arvolähtökohtien mukaisesti. Ymmärrät ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen toteuttaessasi yksilön ohjausta digitaalisia välineitä apuna käyttäen.
Ymmärrät tietoturvallisuuden merkityksen hoitotyön prosessin eri vaiheissa.
Osaat selittää ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet ja niiden taustalla olevat tekijät.
Osaat laatia kirjallisen raportin, jossa yhdistät näyttöön perustuvan tiedon.
Sisältö
Teemat ja keskeiset sisällöt:
Potilasturvallinen hoitotyö
- Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen
- Kliiniset hoitotyön taidot ja toiminnot
- Potilasturvallisuus
Terveyttä edistävä ohjaus
- Terveyden edistämisen periaatteet
- Ohjaus ja opetus hoitotyössä
- Suullinen ja kirjallinen viestintä hoitotyössä
- Rokotusosaamisen perusteet
Ihmisen elinjärjestelmät
- Ihmiskehon anatomian ja fysiologian perusteet
Oppimateriaalit
Skholeluennot, Oppiportin sähköinen materiaali, Docca-kirjaamisalusta, ODA eli Omahoito- ja digitaaliset arvopalvelut - hankkeen pilottiraportit. Tutkimukset ja raportit (lähdeluettelosta tiedoteaan myöhemmin). Lapin ammattkorkeakoulun kirjallisten tehtävien ohjeet sekä opinnäytetyön malli.
Kirjamateriaalia
Leppäluoto Juhani, Kettunen Raimo, Rintamäki Hannu. 2017. Anatomia ja fysiologia. Sanoma Pro.
Nikkola Riitta & Nurkka Niina & Paloposki Sanna. 2016. Annos oivallusta. SanomaPro.
Pussinen Anna-Marja, Somerharju Liisa & Hannula Jani. 2017. Lääkelaskut ammattikorkeakouluun. Edita.
Rautava-Nurmi Hanna, Westergård Airi, Henttonen Tarja, Ojala Mirja & Vuorinen Sinikka. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro.
Saano Susanna, Taam-Ukkonen Minna 2018. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro.
Opetusmenetelmät
Oppiminen toteutuu projektioppimisen periaatteiden mukaisesti. Projektiopiskelu antaa opiskelijoille mahdollisuuden integroida ja rakentaa omaa ja yhteisön yhteistä tieto- ja taitopohjaa peilaamalla teorian ja käytännön suhdetta jatkuvasti limittäin teorian kanssa. Tieto ja taitopohja rakentaminen luodaan luennoilla,verkkokurseilla, itsenäisellä työskentelyllä hyödyntämällä hoitoyön digitaalisia kehittämisympäristöjä, taitopajoilla, hoitotyön asiantuntijoiden alustuksilla ja käytännön harjoittelulla jne.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Hyvä
Kiitettävä
Toimit ohjatusti, vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja nimeät hoitotyön prosessin vaiheet.
Toimit ohjatusti, vastuullisesti ja ammatillisesti lääkehoitoprosessin eri vaiheissa huomioiden potilaan yksilölliset tarpeet ja nimeät lääkehoitoprosessin vaiheet.
Toimit ohjatusti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja selität toimintaasi.
Selität terveyden edistämisen periaatteet ja toimit asiakkaan voimavarat huomioiden terveyden edistämisessä.
Toimit ohjatusti, asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja nimeät prosessin eri vaiheet.
Nimeät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Raportoit sekä suullisesti että kirjallisesti keskeisiä asioita lähteiden pohjalta ja käytät tehtävissä tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Nimeät joitakin keskeisiä hoitotyön ammattienglannin termejä ja käytät niitä hoitotilanteissa.
Englannin kielen arviointi perustuu valtakunnallisiin englannin kielen suullisen ja kirjallisen kielitaidon perusteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa pääosin itsenäisesti ja kuvaat toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit pääosin itsenäisesti vastuullisesti ja ammatillisesti lääkehoitoprosessin eri vaiheissa huomioiden potilaan yksilölliset tarpeet ja perustelet toimintasi lääkehoitoprosessissa.
Toimit pääosin itsenäisesti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja perustelet toimintaasi.
Käytät terveyden edistämisen periaatteita toimiessasi voimavaralähtöisesti asiakkaan terveyden edistämisessä.
Toimit pääosin itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja perustelet toimintaasi prosessin eri vaiheissa.
Selität ja perustelet ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Esität sekä suullisesti että kirjallisesti johdonmukaisesti työstetyn kokonaisuuden lähteiden pohjalta sekä sovellat tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Käytät hoitotyön ammattienglannin perussanastoa hoitotyössä sekä tunnet vaativampaakin alakohtaista termistöä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti lääkehoitoprosessin eri vaiheissa huomioiden potilaan yksilölliset tarpeet ja arvioit toimintaasi lääkehoitoprosessissa.
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja arvioit toimintaasi.
Analysoit terveyden edistämisen periaatteita ottaen huomioon asiakkaan voimavarat terveyden edistämisessä ja arvioit käyttämiesi periaatteiden valintaa.
Toimit asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi.
Yhdistät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet osaksi hoitotyön kokonaisuutta.
Muokkaat ja yhdistät lähteiden ajatuksia sujuvaksi kokonaisuudeksi sekä suulliseen että kirjalliseen esitykseen ja otat huomioon viestintätilanteen vaatimukset esityksessäsi.
Käytät taitavasti ja täsmällisesti hoitotyön ammattienglannin perussanastoa sekä vaativampaa alakohtaista termistöä hoitotyössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa
Esitietovaatimukset
NULL