Monitavoitteinen metsäsuunnitelma ja sen markkinointi (11op)
Toteutuksen tunnus: R604M23OJ-19001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 11 op
- Lähiosuus
- 11 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Metsätalousinsinöörikoulutus
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Metsätalouden koulutus
- Opettajat
- Metsätalouden koulutus AMK
- Markus Korhonen
- Jussi Soppela
- Arto Ojutkangas
- Ryhmät
-
R64M16SMetsätalouden koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2016
- Opintojakso
- R604M23OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:Opiskelija osaa laatia metsäsuunnitelman metsätietojärjestelmän avulla. Hän omaa asiakaslähtöisen näkemyksen markkinoinnista ja osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointia erityisesti metsäpalvelujen markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija tietää riistan ja kalavesien hoidon tärkeimmät menetelmät, osaa suunnitella riistan elinympäristön hoitoa ja kunnostusta.
Teemat:
- Metsätietojärjestelmät
- Metsäsuunnittelu
- Riistan ja kalavesien hoito
- Markkinointi
Sisältö
Opiskeltavan opintojakson ydinsisältö:
Metsäsuunnittelu ja metsätietojärjestelmät
- metsäsuunnitelma ja sen hyödyntäminen
- metsäsuunnittelun uudistushankkeet
- metsäsuunnitelman teko maastossa ja työstäminen valmiiksi saakka
- metsäsuunnitelman luovutus metsänomistajalle ja metsänomistajan neuvonta
- metsäsuunnittelussa käytettäviä ohjelmistoja ja metsätietojärjestelmiä
- Laserkeilaus- ja kaukokartoitusaineistojen hyödyntäminen metsäsuunnittelussa
- Tilanarvon määritys käytännössä ja tilanarvon määrityksen menetelmät
Markkinointi
- Markkinoinnin menetelmät ja niiden hyödyntäminen metsäalalla
- Metsäpalveluiden tuotteistaminen
- Markkinoinnin ja asiakaspalvelun hyödyntäminen asiakaslähtöisesti
Markkinointiin liittyvät luennot ja harjoitukset
Riistan ja kalavesien hoito
- Riista- ja kalatalouden hoidon menetelmät ja niiden käyttökohteet maastossa
- Riista- ja kalatalouden hoitomenetelmien soveltaminen
Riista- ja kalatalouteen liittyvä teoria ja harjoitukset
Oppimateriaalit
Tieto puuttuu
Opetusmenetelmät
Tieto puuttuu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Osaa käyttää yhtä metsätietojärjestelmän sovellusta ja laatia pienen tilan metsäsuunnitelman ohjatusti. Osaa kuvailla keskeisten metsäorganisaatioiden metsätietojärjestelmiä. Tietää yleisimmät riistan- ja kalavesien hoidon menetelmät ja niiden käyttökohteet maastossa. Opiskelijan näkemys markkinoinnista on pintapuolinen ja kyky metsäpalvelujen tuotteistamisen ja muun markkinoinnin suunnitteluun vajavainen. Opiskelijan valmiudet myynnin ja asiakaspalvelun tehtäviin ovat heikohkot.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Osaa käyttää uusia metsälaskelmaohjelmistoja ja analysoida laskelmien tuloksia sekä laatia itsenäisesti metsäsuunnitelman. Osaa käyttää toimenpidelaskentaohjelmia ja analysoida laskentatuloksia sekä selostaa ja vertailla eri metsäorganisaatioiden metsätietojärjestelmiä. . Tietää keskeiset riistan- ja kalavesien hoidon menetelmät ja osaa soveltaa niitä erityyppisillä maastokohteilla. Omaa monipuolisen näkemyksen asiakaslähtöisestä markkinoinnista ja palvelusta ja kykenee itsenäisesti suunnittelemaan metsäpalvelujen tuotteistamista. Opiskelijan valmiudet myynnin ja asiakaspalvelun tehtäviin ovat hyvät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Osaa hyödyntää erilaisia aineistoja metsäsuunnittelussa sekä analysoida niiden soveltuvuutta eri suunnittelutilanteisiin. Osaa itsenäisesti käyttää yhtä metsätietojärjestelmän sovellusta sekä uusia metsälaskelmaohjelmistoja ja analysoida niiden käyttömahdollisuuksia metsäsuunnittelussa. Hallitsee itsenäisesti metsäsuunnitelman teon alusta loppuun. Vertailee analyyttisesti eri metsäorganisaatioiden metsätietojärjestelmiä keskenään. Omaa laajan tuntemuksen riistan- ja kalavesien hoidon menetelmiin ja käyttöön sekä osaa soveltaa niitä erilaisissa luontoympäristöissä. Opiskelijalla on eettiseltäkin kannalta katsoen korkeatasoinen näkemys markkinoinnista ja taito suunnitella metsäpalvelujen tuotteistamista ja muuta markkinointia laadukkaasti. Opiskelijan tiedolliset, taidolliset ja asenteelliset valmiudet myynnin ja asiakaspalvelun tehtäviin ovat erinomaiset.