Siirry suoraan sisältöön

Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot (17op)

Toteutuksen tunnus: K702HL22AOJ-19002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
17 op
Lähiosuus
17 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
Opettajat
Annette Sjöman
Sari Arolaakso
Aija Lämsä
Arja Meinilä
Seppo Kilpiäinen
Henna Kivipuro
Päivi Hietala
Pipsa Vilen
Kirsi Heikkinen
Johanna Frant
Ryhmät
KA72H19K
Sairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2019
Opintojakso
K702HL22AOJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaat vastata yksilön hoidon tarpeeseen kokonaisvaltaisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa. Tunnistat ammatillisen vastuusi hoitotyössä. Osaat kuvata turvallisen lääkehoitoprosessin ja farmakologian perusteet ja hallitset lääkelaskennan.
Osaat kuvata terveyden edistämisen periaatteet ja toimia terveyttä edistävien arvolähtökohtien mukaisesti. Ymmärrät ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen toteuttaessasi yksilön ohjausta.
Osaat selittää ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet ja niiden taustalla olevat tekijät.
Osaat laatia kirjallisen raportin, jossa yhdistät näytöön perustuvat tiedon.
Osaat kommunikoida hoitotyössä englannin kielellä ymmärrettävästi ammattisanastoa käyttäen.

Sisältö

Teemat ja keskeiset sisällöt:
- Potilasturvallinen hoitotyö
- Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen
- Kliiniset hoitotyön taidot ja toiminnot
- Potilasturvallisuus
Terveyttä edistävä ohjaus
- Terveyden edistämisen periaatteet
- Ohjaus ja opetus hoitotyössä
- Suullinen ja kirjallinen viestintä hoitotyössä
- Rokotusosaamisen perusteet
Ihmisen elinjärjestelmät
- Ihmiskehon anatomian ja fysiologian perusteet

Oppimateriaalit

Skholeluennot, Oppiportin sähköinen materiaali, ODA eli Omahoito- ja digitaaliset arvopalvelut - hankkeen pilottiraportit. Hoitotyön ajantasainen kirjallisuus;
Rautavaara-Nurmi, H., westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M: & Vuorinen, S. 2015. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
Tutkimukset ja raportit.
Moodlemateriaali.
Lapin ammattkorkeakoulun kirjallisten tehtävien ohjeet sekä opinnäytetyön malli.
Lääkehoito: Saano & Taam-Ukkonen. Lääkehoidon käsikirja. Osa I, paitsi kappaleet: Lääkehoitoon vaikuttavia tekijöitä, Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito, Lääekhoidon turvallisuuden edistäminen.
Lääkelaskenta: Nikkola, Nurkka& Paloposki. Annos oivallusta. Pussinen, Somerharju & Hannula. Lääkelaskut ammattikorkeakouluihin.

Opetusmenetelmät

Tieto ja taitopohja rakentaminen luodaan luennoilla, verkkokursseilla, itsenäisellä työskentelyllä hyödyntämällä hoitoyön digitaalisia kehittämisympäristöjä, taitopajoilla, hoitotyön asiantuntijoiden alustuksilla ja käytännön harjoittelulla jne.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
- Toimit ohjatusti, vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja nimeät hoitotyön prosessin vaiheet.
- Toimit ohjatusti, vastuullisesti ja ammatillisesti lääkehoitoprosessin eri vaiheissa huomioiden potilaan yksilölliset tarpeet ja nimeät lääkehoitoprosessin vaiheet.
- Toimit ohjatusti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja selität toimintaasi.
- Selität terveyden edistämisen periaatteet ja toimit asiakkaan voimavarat huomioiden terveyden edistämisessä.
- Toimit ohjatusti, asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja nimeät prosessin eri vaiheet.
- Nimeät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
- Raportoit sekä suullisesti että kirjallisesti keskeisiä asioita lähteiden pohjalta ja käytät tehtävissä tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
- Nimeät joitakin keskeisiä hoitotyön ammattienglannin termejä ja käytät niitä hoitotilanteissa.

Englannin kielen arviointi perustuu valtakunnallisiin englannin kielen suullisen ja kirjallisen kielitaidon perusteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä
- Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa pääosin itsenäisesti ja kuvaat toimintaasi hoitotyön prosessissa.
- Toimit pääosin itsenäisesti vastuullisesti ja ammatillisesti lääkehoitoprosessin eri vaiheissa huomioiden potilaan yksilölliset tarpeet ja perustelet toimintasi lääkehoitoprosessissa.
- Toimit pääosin itsenäisesti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja perustelet toimintaasi.
- Käytät terveyden edistämisen periaatteita toimiessasi voimavaralähtöisesti asiakkaan terveyden edistämisessä.
- Toimit pääosin itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja perustelet toimintaasi prosessin eri vaiheissa.
- Selität ja perustelet ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
- Käytät hoitotyön ammattienglannin perussanastoa hoitotyössä sekä tunnet vaativampaakin alakohtaista termistöä.
- Esität sekä suullisesti että kirjallisesti johdonmukaisesti työstetyn kokonaisuuden lähteiden pohjalta sekä sovellat tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.

Englannin kielen arviointi perustuu valtakunnallisiin englannin kielen suullisen ja kirjallisen kielitaidon perusteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä
- Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi hoitotyön prosessissa.
- Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti lääkehoitoprosessin eri vaiheissa huomioiden potilaan yksilölliset tarpeet ja arvioit toimintaasi lääkehoitoprosessissa.
- Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja arvioit toimintaasi.
- Analysoit terveyden edistämisen periaatteita ottaen huomioon asiakkaan voimavarat terveyden edistämisessä ja arvioit käyttämiesi periaatteiden valintaa.
- Toimit asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi.
- Yhdistät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet osaksi hoitotyön kokonaisuutta.
- Muokkaat ja yhdistät lähteiden ajatuksia sujuvaksi kokonaisuudeksi sekä suulliseen että kirjalliseen esitykseen ja otat huomioon viestintätilanteen vaatimukset esityksessäsi.
- Käytät taitavasti ja täsmällisesti hoitotyön ammattienglannin perussanastoa sekä vaativampaa alakohtaista termistöä hoitotyössä.

Englannin kielen arviointi perustuu valtakunnallisiin englannin kielen suullisen ja kirjallisen kielitaidon perusteisiin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun