Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys (7op)

Toteutuksen tunnus: K702HL21AOJ-19001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
7 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
Opettajat
Anne Puro
Eija Kehus
Anitta Örn
Aija Lämsä
Päivi Hietala
Johanna Frant
Ryhmät
K72H19S
Sairaanhoitajakoulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
K72T19S
Terveydenhoitajakoulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
Opintojakso
K702HL21AOJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Osaat ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Osaat toimia alan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuun omasta toiminnastasi ja sen seurauksista.

Teemat ja keskeiset sisällöt:
Ammatillinen vuorovaikutus yksilön elämänkulun eri vaiheissa
- Ammatillinen ja hoidollinen vuorovaikutus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana, voimavaralähtöisyys
- Psykososiaalinen kasvu ja kehitys
Eettisyys hoitotyössä
- Asiakastyötaidot
- Kulttuuritaustan merkitys asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Keskeiset etiikan teoriat; hyve- seuraus-ja velvollisuusetiikka

Sisältö

Teema 1. Ammatillinen vuorovaikutus yksilön elämänkulun eri vaiheissa
- Ammatillinen ja hoidollinen vuorovaikutus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana, voimavaralähtöisyys
- Psykososiaalinen kasvu ja kehitys
Teema 2. Eettisyys hoitotyössä
- Asiakastyötaidot
- Kulttuuritaustan merkitys asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Keskeiset etiikan teoriat; hyve- seuraus-ja velvollisuusetiikka
Teema 3. Ruotsi

Oppimateriaalit

- Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro Oy.
- Juujärvi, S. & Myyry. L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
- Leino-Kilpi, H.& Välimäki, M. 2009 tai 2012. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY.
- Louhiala, P. & Launis, V. 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012. Sairaanhoitajaliitto. Fioca.
- Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L., Ruoppila, I. & Nurmi, J-E. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.

- ETENE 2001. Julkaisu1Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet.

- ETENE 2011.Julkaisu 32. Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta (2011)

- Sairaanhoitajat 2014. Eettisen ongelmientunnistaminen hoitotyössä.

- Skhole: Etiikka hoitotyössä ja Monikulttuurisuus hoitotyössä

- Duodecim-verkkokurssi:Asiakaspalvelu terveydenhuollossa -verkkokurssi

Opetusmenetelmät

- Lähiopetus
- Tutoriaalit
- Työpajat
- Itsenäinen opiskelu
- Verkko-opinnot
- Teemapäivä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti.
Selviydyt ruotsin kielellä tavallisimmissa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa ja haet tietoa helppolukuisista lähteistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen.
Käytät ruotsin kielellä ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet tietoa alan keskeisistä lähteistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden.
Käytät monipuolisesti oman alan sanastoa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet ja jäsennät tietoa itsenäisesti alan eri lähteistä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun