Siirry suoraan sisältöön

Työikäisen terveydenhoitotyö (4op)

Toteutuksen tunnus: K702H48OJ-19001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
11.12.2019 - 18.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus, Kemi
Opettajat
Arja Meinilä
Vastuuopettaja
Arja Meinilä
Ryhmät
K72T16S
Terveydenhoitajakoulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2016
Opintojakso
K702H48OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen, työpaikan ja -yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä. Opiskelija tietää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet ja osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja – ympäristöjen vaikutuksia terveyteen. Opiskelija osaa ehkäistä työhön liittyviä sairauksia ja tapaturmia. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe, ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden edistämiseksi. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa työyhteisössä ja moniammatillisissa ja – alaisissa verkostoissa.

Sisältö

Sisältö: työterveyshuolto- ja työturvallisuuslainsäädäntö,työterveyshuollon korvausjärjestelmän periaatteet, hyvä työterveyshuoltokäytäntö, työympäristön fyysiset, ja psykososiaaliset terveysriskit, kuormitustekijät ja niiden merkitys työntekijän ja työyhteisön terveydelle ja hyvinvoinnille, työpaikkaselvitykset, työhyvinvoinnin edistämisen menetelmät, ympäristöterveydenhuolto. Rokotusosaamisen verkkoluennot 1 op.

Oppimateriaalit

Tentittävä kirjallisuus: Uitti J. (toim). 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos ja Skhole luennot,luentomateriaalit moodlessa sekä rokotusosaamisen verkkoluennot Syventävä osio 1op
Alkutentti: Martimo, Antti-Poika, UItti (toim.) 2010 Työstä terveyttä . OSAT 1 ja 2 sekä luku 12.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alkaessa

Opetusmenetelmät

Skhole, alkutentti, luennot, harjoitukset, käynnit työpaikoilla, tentti/tehtävä, opintokäynti, työelämän asiantuntijoiden luento, seminaari (vaihtoehtoinen)
Opiskelija orientoituu opintojaksoon perehtymällä terveyden ja työkyvyn edistämisen viitekehykseen ja työn ja terveyden välisiin suhteisiin verkkoluentojen avulla. Opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä alkutentissä ja yhteisessä reflektiossa. Luennoilla käsiteltyjen asioiden reflektio ja syventäminen yhteistoiminnallisen ja tutkivan oppimisen avulla. Oppimisprosessissa tiedon rakentaminen aiemmin opitun ja uuden tiedon avulla siten, että aiempi ja uusi tieto yhdistyvät mahdollistaen opiskelijalle opiskeltavan ilmiön laajentuvan ja syvenevän ymmärtämisen. Luennoilla, harjoituksissa ja yhteistoiminnallisissa tehtävissä saatua tietoa täydennetään kurssin kirjallisuuden, artikkeleiden ja muun tukea antavan materiaalin avulla. Virtuaalisen Skhole ympäristön luentoihin perehdytään itsenäisesti. Ohjatussa harjoittelussa opiskelija testaa oppimaansa tietoa työikäisten hoitotyössä tavoitteellisesti. Työterveyshuollon harjoittelussa opiskelija arvioi kriittisesti sekä toimintaansa hoitotyön käytännössä että teoriatiedon ja käytännöllisen kokemuksen yhteyttä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Alkutentti 13.2.
Lopputentti verkossa harjoittelun jälkeen 28.4.
Uusintamahdollisuus yleisinä uusintapäivinä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tieto puuttuu

Siirry alkuun