Työikäisen terveydenhoitotyö (4op)
Toteutuksen tunnus: K702H48OJ-19001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 11.12.2019 - 18.03.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus, Kemi
- Opettajat
- Arja Meinilä
- Vastuuopettaja
- Arja Meinilä
- Ryhmät
-
K72T16STerveydenhoitajakoulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2016
- Opintojakso
- K702H48OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen, työpaikan ja -yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä. Opiskelija tietää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet ja osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja – ympäristöjen vaikutuksia terveyteen. Opiskelija osaa ehkäistä työhön liittyviä sairauksia ja tapaturmia. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe, ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden edistämiseksi. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa työyhteisössä ja moniammatillisissa ja – alaisissa verkostoissa.
Sisältö
Sisältö: työterveyshuolto- ja työturvallisuuslainsäädäntö,työterveyshuollon korvausjärjestelmän periaatteet, hyvä työterveyshuoltokäytäntö, työympäristön fyysiset, ja psykososiaaliset terveysriskit, kuormitustekijät ja niiden merkitys työntekijän ja työyhteisön terveydelle ja hyvinvoinnille, työpaikkaselvitykset, työhyvinvoinnin edistämisen menetelmät, ympäristöterveydenhuolto. Rokotusosaamisen verkkoluennot 1 op.
Oppimateriaalit
Tentittävä kirjallisuus: Uitti J. (toim). 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos ja Skhole luennot,luentomateriaalit moodlessa sekä rokotusosaamisen verkkoluennot Syventävä osio 1op
Alkutentti: Martimo, Antti-Poika, UItti (toim.) 2010 Työstä terveyttä . OSAT 1 ja 2 sekä luku 12.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alkaessa
Opetusmenetelmät
Skhole, alkutentti, luennot, harjoitukset, käynnit työpaikoilla, tentti/tehtävä, opintokäynti, työelämän asiantuntijoiden luento, seminaari (vaihtoehtoinen)
Opiskelija orientoituu opintojaksoon perehtymällä terveyden ja työkyvyn edistämisen viitekehykseen ja työn ja terveyden välisiin suhteisiin verkkoluentojen avulla. Opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä alkutentissä ja yhteisessä reflektiossa. Luennoilla käsiteltyjen asioiden reflektio ja syventäminen yhteistoiminnallisen ja tutkivan oppimisen avulla. Oppimisprosessissa tiedon rakentaminen aiemmin opitun ja uuden tiedon avulla siten, että aiempi ja uusi tieto yhdistyvät mahdollistaen opiskelijalle opiskeltavan ilmiön laajentuvan ja syvenevän ymmärtämisen. Luennoilla, harjoituksissa ja yhteistoiminnallisissa tehtävissä saatua tietoa täydennetään kurssin kirjallisuuden, artikkeleiden ja muun tukea antavan materiaalin avulla. Virtuaalisen Skhole ympäristön luentoihin perehdytään itsenäisesti. Ohjatussa harjoittelussa opiskelija testaa oppimaansa tietoa työikäisten hoitotyössä tavoitteellisesti. Työterveyshuollon harjoittelussa opiskelija arvioi kriittisesti sekä toimintaansa hoitotyön käytännössä että teoriatiedon ja käytännöllisen kokemuksen yhteyttä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Alkutentti 13.2.
Lopputentti verkossa harjoittelun jälkeen 28.4.
Uusintamahdollisuus yleisinä uusintapäivinä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tieto puuttuu