Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitotyö (4op)
Toteutuksen tunnus: K702H47OJ-19001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus, Kemi
- Opettajat
- Tarja Lipponen
- Ryhmät
-
K72T16STerveydenhoitajakoulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2016
- Opintojakso
- K702H47OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tunnit jakautuvat jaksolle 1 ja jaksolle 2
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaan ja perheen kanssa sekä oppilashuollon, opettajien ja muiden sidosryhmien kanssa. Opiskelija osaa tukea kouluikäistä ja nuorta ja perhettä terveyttä edistäviin valintoihin. Opiskelija osaa arvioida ja tukea kouluikäisen ja nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen. Opiskelija ylläpitää ja edistää monialaisesti yhteistyössä perheiden kanssa turvallista kasvuyhteisöä- ja ympäristöä.
Sisältö
Opintojakson aikan pyritään kehittämään omaa osaamista seuraavien sisältöjen kautta. Opiskelija tietää opintojakson jälkeen millaista on koulu-, ja opiskeluterveydenhoitajan työ ja millaista osaamista se vaatii.
- Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut,
- Kouluterveydenhuollon tavoitteet, tehtävät ja toteutus
- Opiskeluterveydenhuollon tavoitteet ja tehtävät ja toteutus
- Koululaisen ja nuoren terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
- Voimavaralähtöinen työskentely koululaisen ja hänen perheensä kanssa sekä vanhemmuuden tukeminen
- Asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmät
- Elintapaohjaus, huolen puheeksiottaminen ja varhainen avoin yhteistyö sekä tuki
- Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen sekä lastensuojelu
- Kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen: yhteistyö ja verkostoituminen
- Turvallinen ja terveellinen koulu- ja opiskeluyhteisö ja -ympäristö
- Oppilas- ja opiskeluhuolto; yhteisöllinen ja yksilöllinen opiskeluhuolto
- Muu nuorten terveydenhoitotyö: työttömien nuorten, kutsuntaikäisten ja asevelvollisten terveydenhoito
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2019, Tietokatu 1 Kemi
Oppimateriaalit
KOULUTERVEYDENHUOLTO 2002. Opas kouluterveydenhuollolle, peruskouluille ja kunnille. Stakes. Oppaita 51
Toim.Päivi Mäki & Katja Wikström & Tuovi Hakulinen-Viitanen & Tiina Laatikainen. 2011. Opas 14 THL. Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja.
Laaja terveystarkastus. OHJEISTUS äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL Opas 22:2012.
Toim. Marke Hietanen- Peltola & Ulla Korpilahti. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. THL. Ohjaus 5. 2015
Toim. Marja-Leena Perälä, Marke Hietanen-Peltola ym. Monialainen opiskeluhuolto ja sen johtaminen. THL Opas 36. 2015
Toim. Pirjo Terho, Eija-Liisa Alalaurila, Juhani Laakso, Hillevi Krogius, Matti Pietikäinen. 2000. UUSIN PAINOS 2002. KOULUTERVEYDENHUOLTO. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä
Toim. Komulainen 6 Makkonen & Pynnönen. 2011. Opiskeluterveys. Duodecim.
Sosiaali- ja terveysministeriö 2006:12. Opiskelijaterveydenhuollon opas.
Aaltonen J. Turvataitoja nuorille. Opas seksuaalisen häirinnän ja seksuaalisen väkivallan ehkäisyyn. Opas 21. THL. 2012.
Eriksson ,E. & Arnkil, T-M. ( 2005). Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Stakes Oppaita 60
Outi Saarenpää-Heikkilä. Miksi lapseni ei nuku? Unihäiriöt ja unenpuute vauvasta murkkuun. Minervakustannus Oy. 2007.
Veikko Aalberg, Martti A. Siimes. (1999)uusin painos. LAPSESTA AIKUISEKSI. Nuoren kypsyminen naiseksi tai mieheksi. Kustannusosakeyhtiö Nemo.Helsinki
Korteniemi-Poikela, Erja & Cacciatore, Raisa. Portaita pitkin. Lapsen ja nuoren seksuaalisuuden kehittyminen. Opas vanhemmille. WSOY 2010
Cacciatore, R. Aggression portaat. Aggressiokasvatusmalli terveystiedon opetukseen haasteellisten tunteiden hallinnasta peruskoulujen 1-9-luokille ja lukiolle.Opetushallistus 2008.
Cacciatore, R.& Korteniemi-Poikela, E.& Huovinen,M. 2008. Miten tuen lapsen ja nuoren itsetuntoa. WSOY.
Neuvola ja kouluterveyslehdet
Terveydenhoitajalehti, Sairaanhoitajalehti, Tutkiva hoitotyö lehti
Hoitotiedelehdet
www.thl.fi/kasvunkumppanit
Opetusmenetelmät
Luennot ja oppimistehtävät , asiantuntijavierailut/alumnivierailut, simulaatioharjoitukset ja työpajatyöskentely,itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu Skholessa.
Workshop yhdessä mielenterveyshoitotyön vaihtoehtoisissa opinnoissa olevien opiskelijoiden kanssa.
Kuraattorin vierailu.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla käy kertomassa työstään kouluterveydenhoitaja ja opiskeluterveydenhoitaja sekä kuraattoori. Poliisi käy kertomassa päihdeasioihin liittyen yhteistyöstä terveydenhuollon kanssa ja Ankkuritoiminnasta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Skholen Lastenpsykiatrian tentti 4.9.19
Kouluikäisen ja nuoren hoitotyön tentti 10.12.19
Uusinnat yleisinä korotus- ja uusintapäivinä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijalle 108 tuntia työtä 4 opintopistettä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tieto puuttuu