Lapsen ja lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö (8op)
Toteutuksen tunnus: K702H46OJ-19001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 8 op
- Lähiosuus
- 7 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus, Kemi
- Opettajat
- Helena Kari
- Henna Kivipuro
- Ryhmät
-
K72T16STerveydenhoitajakoulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2016
- Opintojakso
- K702H46OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida raskaana olevien ja synnyttäneiden perheiden terveydenhoitotyötä. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi eettisesti sekä moniammatillisesti yhteistyössä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistamista perheen voimavarat huomioiden. Opiskelija sisäistää äitiysneuvolatyön ennaltaehkäisevän merkityksen yksilön ja koko perheen/ yhteisön kannalta. Opiskelijan osaa arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät riskitekijät ja ohjata hoitoon tarvittaessa. Opiskelija osaa hoitaa synnytyksen.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä perheen kanssa ja kannustaa ja tukea perhettä vanhemmuudessa. Opiskelija osaa arvioida ja tukea lapsen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja tunne-elämän kehitystä. Opiskelija ylläpitää ja edistää monialaisesti yhteistyössä perheiden kanssa turvallista kasvuyhteisöä- ja ympäristöä.
Suoritustavat
lähi- ja virtuaaliopetus
Sisältö
Äitiysneuvolatoiminnan tavoitteet, tehtävät ja toimintaperiaatteet. Terveystarkastuksetja terveysneuvonta, raskauden ja lapsivuodeajan seuranta, seulonnat, vanhemmuuden tukeminen, perhevalmennus, kotikäynnit, riskiraskauksen tunnistaminen ja hoito, vauvamyönteisyys ja imetysohjaus, moniammatillinen yhteistyö, synnytyksen valmistautuminen, vastasyntyneen seuranta ja joukkotarkastustoiminta.
Lastenneuvolatoiminnan tavoitteet, tehtävät ja toimintaperiaatteet, perheen terveys ja perhe terveydenhoitajan asiakkaana, eri-ikäisten lasten terveystarkastukset ja terveyden edistäminen,varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen, vanhemmuuden ja parisuhteen tukeminen, lasta / perhettä koskevan huolen puheeksiottaminen ja varhainen avoin yhteistyö, lapsen ja perheen erityistilanteet ja niissä tukeminen,kasvun ja kehityksen erityiskysymykset.
Aika ja paikka
Syksy 2019
Oppimateriaalit
Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaa. 2014.
Paananen, Pietiläinen, Raussi-Lehto, Väyrynen, Äimälä (toim.). 2006. Kätilötyö.
Moodlen materiaali. Hoitotyön suositukset.
Armanto & Koistinen (toim.). Neuvolatyön käsikirja. Tammi. 2007. (tai uudempi painos) s.113-513
Lastenneuvola lapsiperheiden tukena. Opas työntekijöille. STM. Oppaita 2004:14.
Hakulinen-Viitanen, t., Hietanen-Peltola, M., Hastrup, S., Wallin, M., Pelkonen M.2012.
Laaja terveystarkastus, Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Opas 22.
Syödään yhdessä - Ravitsemussuositukset lapsiperheille. THL 2019. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137459/URN_ISBN_978-952-343-254-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Moodlen materiaali
Opetusmenetelmät
Opetus, ryhmätyöskentely, case-työskentely, simulaatiot, itsenäinen työskentely ja tiedonhaku
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluennot
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Diagnostiset tentit lastenneuvola hyväksytty / hylätty, äitiysneuvola 1-5
Skhole-tentti (Raskaus ja synnytys) hyväksytty/hylätty
Terveydenhoitotyön yksilö-/ryhmätentit 1-5
Uusinnat yleisinä uusintatenttipäivinä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
8 op, 213h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tieto puuttuu