Vaihtoehtoisten ammattiopintojen ohjattu harjoittelu (17op)
Toteutuksen tunnus: K702H40OJ-19002
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 17 op
- Lähiosuus
- 16 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
- Opettajat
- Hannele Pietiläinen
- Pipsa Vilen
- Sirpa Orajärvi
- Sinikka Johansson
- Johanna Frant
- Ryhmät
-
K72H16SSairaanhoitajakoulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2016
- Opintojakso
- K702H40OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija:
- Kehittää potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä laadullisesti ja taloudellisesti näyttöön perustuen
- Syventää monialaisia tietojaan ja taitojaan potilaan/ asiakkaan hoitotyön suunnitelman laadinnassa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- Kehittää itseään ja sairaanhoitajan työtä moniammatillisissa verkostoissa
- Käyttää erilaisia tietojärjestelmiä hoidon/ asiakastyön apuvälineenä
- Muodostaa kokonaisnäkemyksen organisaatioiden hoitotyön hallinnosta ja tunnistaa hallinnollisen toiminnan osaksi potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä
Sisältö
HARJOITTELUN ARVIOINNIN OSAAMISALUEET
Opiskelijan oppimisprosessi:
Opiskelijan harjoittelujaksolle asettamien tavoitteiden saavuttaminen, suunnitelmallisuus, itseohjautuvuus, tiedon hankkiminen ja toiminnan perusteleminen teoriatiedolla. Oppimisprosessin itse- ja vertaisarviointi sekä ohjaajien palaute.
Eettinen osaaminen:
Vaitiolovelvollisuuden ja salassapidon noudattaminen, lakien ja säädösten, hoitotyön arvojen ja periaatteiden noudattaminen omassa työssään, turvallinen työskentely, vastuullisuus, hoidollinen suhtautuminen asiakkaaseen / potilaaseen / omaisiin / yhteistyö- ja oppimisverkostoon. Vastuu omasta ammatillisesta kehittymisestä
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen:
Kyky aloittaa ja ylläpitää ammatillista työhön kuuluvaa vuorovaikutusta: potilas-/asiakassuhteet, alaistaidot, kollegiaalisuus, työryhmässä työskentely, parityöskentely, moniammatillinen toiminta, hoito- ja palveluyksiköiden, verkostojen välinen yhteistyö. Yhteistyö ja vuorovaikutus keskittyy yksikön perustehtävään kuuluvaan tavoitteelliseen toimintaan.
Opetus- ja ohjausosaaminen:
Opiskelija ohjaa ja tukee erilaisia potilaita / asiakkaista heidän omaisiaan ja läheisiään ja ryhmiä sekä yhteisöjä. Ohjaa ja tukee asiakasta itsehoidossa ja potilaan oman terveysongelman hallinnassa. Terveyden edistämisen osaaminen.
Päätöksenteko-osaaminen:
Hoitotyön prosessi, raportointi, tiedottaminen ja kirjaaminen, koordinointi. Itsensäjohtamisosaaminen; tietoisuus, itsenäisyys, myönteisyys, selkeys, luovuus, vastuullisuus.
Hoitotyön kliininen osaaminen:
Potilaan /asiakkaan / potilaan lähiverkoston biopsykososiaalisten tarpeiden ja ongelmien tunnistaminen. Potilaan kokonaiselämän kartoitus. Hoitotyön toimintojen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Hoitotyön menetelmien ja välineiden käyttäminen. Hoitosuhdetyöskentely. Tutkimus- ja hoitotoimenpiteet. Ergonomia. Aseptiikka. Neste- ja lääkehoito.
Oppimateriaalit
Ohjatun harjoittelun työkirja on moodlessa AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ OHJATTU HARJOITTELU -osiossa. Työkirja kokonaisuudessaan ohjauskeskusteluissa mukana.
Lääkehoitopassi
Salassapitovelvollisuuslomake
Harjoitteluyksiköt ja opintokäynnit
Vaihtoehtoisten opintojen moodle -kurssilla on materiaali
Opetusmenetelmät
Tieto puuttuu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tieto puuttuu
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty/hylätty
Arvioinnin menetelmät: Itsearviointi, ohjaajien arviointi, vertaisarviointi dialogisella keskustelulla.
Arvioinnin osaamisalueet:
Opiskelijan oppimisprosessi
Opiskelijan harjoittelujaksolle asettamien tavoitteiden saavuttaminen, suunnitelmallisuus, itseohjautuvuus, tiedon hankkiminen ja toiminnan perusteleminen teoriatiedolla. Oppimisprosessin itse- ja vertaisarviointi sekä ohjaajien palaute.
Eettinen osaaminen
Vaitiolovelvollisuuden ja salassapidon noudattaminen, lakien ja säädösten, hoitotyön arvojen ja periaatteiden noudattaminen omassa työssään, turvallinen työskentely, vastuullisuus, hoidollinen suhtautuminen asiakkaaseen / potilaaseen / omaisiin / yhteistyö- ja oppimisverkostoon. Vastuu omasta ammatillisesta kehittymisestä
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen
Kyky aloittaa ja ylläpitää ammatillista työhön kuuluvaa vuorovaikutusta: potilas-/asiakassuhteet, alaistaidot, kollegiaalisuus, työryhmässä työskentely, parityöskentely, moniammatillinen toiminta, hoito- ja palveluyksiköiden, verkostojen välinen yhteistyö. Yhteistyö ja vuorovaikutus keskittyy yksikön perustehtävään kuuluvaan tavoitteelliseen toimintaan.
Opetus- ja ohjausosaaminen
Opiskelija ohjaa ja tukee erilaisia potilaita / asiakkaista heidän omaisiaan ja läheisiään ja ryhmiä sekä yhteisöjä. Ohjaa ja tukee asiakasta itsehoidossa ja potilaan oman terveysongelman hallinnassa. Terveyden edistämisen osaaminen.
Päätöksenteko-osaaminen
Hoitotyön prosessi, raportointi, tiedottaminen ja kirjaaminen, koordinointi. Itsensäjohtamisosaaminen; tietoisuus, itsenäisyys, myönteisyys, selkeys, luovuus, vastuullisuus.
Hoitotyön kliininen osaaminen
Potilaan /asiakkaan / potilaan lähiverkoston biopsykososiaalisten tarpeiden ja ongelmien tunnistaminen. Potilaan kokonaiselämän kartoitus. Hoitotyön toimintojen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Hoitotyön menetelmien ja välineiden käyttäminen. Hoitosuhdetyöskentely. Tutkimus- ja hoitotoimenpiteet. Ergonomia. Aseptiikka. Neste- ja lääkehoito.
Hylätyn harjoittelun kriteerit
Harjoittelun/työssä oppimisen hylkääminen perustuu ammatillisiin, yhteistyöhön liittyviin sekä kehittymis- ja kehittämisvalmiuksien kriteereihin. Hylkäämisen perusteeksi riittää yksi seuraavista kriteereistä:
Ammatilliset valmiudet
- eettisten periaatteiden, ohjeiden ja lakien noudattamatta jättäminen
- potilasturvallisuuden vaarantava toiminta
Yhteistyökykyisyys
- yhteistyötaidoissa puutteita
- hoitosuhteisiin sitoutumattomuus
- epäkollegiaalinen toiminta
- oleellisia puutteita ammatillisessa vuorovaikutuksessa
- oleelliset puutteet hoitotyön tiedoissa ja taidoissa
Kehittymis- ja kehittämisvalmiudet
- motivaation ja oma-aloitteellisuuden puuttuminen
- harjoittelun suunnittelemattomuus
- oman toiminnan arvioinnissa ja reflektoinnissa puutteita
- työelämätaidoissa puutteita