Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön harjoittelu (10op)
Toteutuksen tunnus: K702H39OJ-19002
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
- Opettajat
- Helena Kari
- Henna Kivipuro
- Hoitotyö TH X2, Kemi AMK
- Ryhmät
-
KA72H17KSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2017
- Opintojakso
- K702H39OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija:
- osaa toteuttaa terveyttä edistäviä, voimavaralähtöisiä ja näyttöön perustuvia työmenetelmiä perheen hoitotyössä eri elämän vaiheissa erilaissa toimintaympäristöissä
- osaa määritellä, suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten lasten ja nuorten sekä perheiden hoitotyötä
- osaa käyttää hoitotyön toimintoja eri-ikäisten lasten ja nuorten sekä perheiden hoitotyössä
- osaa toimia monialaisen työryhmän jäsenenä perheen hoitotyössä
- osaa toteuttaa turvallista lääkehoitoa eri toimintaympäristöissä
- tietää naisen, lapsen ja perheen hoitotyönkeskeisen lainsäädännön ja toimii sen mukaisesti
- osaa hyödyntää kolmannen sektorin toiminnan mahdollisuuksia naisen, lapsen ja perheen terveyden edistämisessä
- osaa arvioida hoitotyön asiantuntemuksen kehittymistä ja ammatillista kasvuaan ohjatussa harjoittelussa eri toimintaympäristöissä
Sisältö
Opiskelijan työviikon pituus on 40 tuntia, josta 38.45 h/vko tehdään harjoitteluyksiköissä ja harjoitteluun liittyvien tehtävien tekemiseen on varattu 1.15 min.
10 op= 267 h
TC jakso on 2,5 päivää ennen harjoittelua ja½ päivä harjoittelun jälkeen. TC on osa harjoittelua.
Aika ja paikka
28.10.-8.12.2019
Oppimateriaalit
Tieto puuttuu
Opetusmenetelmät
Tieto puuttuu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tieto puuttuu
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty/hylätty
Arvioinnin menetelmät: Itsearviointi, ohjaajien arviointi, vertaisarviointi dialogisella keskustelulla.
Arvioinnin osaamisalueet:
Opiskelijan oppimisprosessi
Opiskelijan harjoittelujaksolle asettamien tavoitteiden saavuttaminen, suunnitelmallisuus, itseohjautuvuus, tiedon hankkiminen ja toiminnan perusteleminen teoriatiedolla. Oppimisprosessin itse- ja vertaisarviointi sekä ohjaajien palaute.
Eettinen osaaminen
Vaitiolovelvollisuuden ja salassapidon noudattaminen, lakien ja säädösten, hoitotyön arvojen ja periaatteiden noudattaminen omassa työssään, turvallinen työskentely, vastuullisuus, hoidollinen suhtautuminen asiakkaaseen / potilaaseen / omaisiin / yhteistyö- ja oppimisverkostoon. Vastuu omasta ammatillisesta kehittymisestä
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen
Kyky aloittaa ja ylläpitää ammatillista työhön kuuluvaa vuorovaikutusta: potilas-/asiakassuhteet, alaistaidot, kollegiaalisuus, työryhmässä työskentely, parityöskentely, moniammatillinen toiminta, hoito- ja palveluyksiköiden, verkostojen välinen yhteistyö. Yhteistyö ja vuorovaikutus keskittyy yksikön perustehtävään kuuluvaan tavoitteelliseen toimintaan.
Opetus- ja ohjausosaaminen
Opiskelija ohjaa ja tukee erilaisia potilaita / asiakkaista heidän omaisiaan ja läheisiään ja ryhmiä sekä yhteisöjä. Ohjaa ja tukee asiakasta itsehoidossa ja potilaan oman terveysongelman hallinnassa. Terveyden edistämisen osaaminen.
Päätöksenteko-osaaminen
Hoitotyön prosessi, raportointi, tiedottaminen ja kirjaaminen, koordinointi. Itsensäjohtamisosaaminen; tietoisuus, itsenäisyys, myönteisyys, selkeys, luovuus, vastuullisuus.
Hoitotyön kliininen osaaminen
Potilaan /asiakkaan / potilaan lähiverkoston biopsykososiaalisten tarpeiden ja ongelmien tunnistaminen. Potilaan kokonaiselämän kartoitus. Hoitotyön toimintojen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Hoitotyön menetelmien ja välineiden käyttäminen. Hoitosuhdetyöskentely. Tutkimus- ja hoitotoimenpiteet. Ergonomia. Aseptiikka. Neste- ja lääkehoito.
Hylätyn harjoittelun kriteerit
Harjoittelun/työssä oppimisen hylkääminen perustuu ammatillisiin, yhteistyöhön liittyviin sekä kehittymis- ja kehittämisvalmiuksien kriteereihin. Hylkäämisen perusteeksi riittää yksi seuraavista kriteereistä:
Ammatilliset valmiudet
- eettisten periaatteiden, ohjeiden ja lakien noudattamatta jättäminen
- potilasturvallisuuden vaarantava toiminta
Yhteistyökykyisyys
- yhteistyötaidoissa puutteita
- hoitosuhteisiin sitoutumattomuus
- epäkollegiaalinen toiminta
- oleellisia puutteita ammatillisessa vuorovaikutuksessa
- oleelliset puutteet hoitotyön tiedoissa ja taidoissa
Kehittymis- ja kehittämisvalmiudet
- motivaation ja oma-aloitteellisuuden puuttuminen
- harjoittelun suunnittelemattomuus
- oman toiminnan arvioinnissa ja reflektoinnissa puutteita
- työelämätaidoissa puutteita