Vuorovaikutus ja viestintä (10op)
Toteutuksen tunnus: K702GL11OJ-19001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Geronomikoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Geronomikoulutus
- Opettajat
- Anitta Örn
- Päivi Hietala
- Tuula Ahokumpu
- Ryhmät
-
KA72G19SGeronomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2019
- Opintojakso
- K702GL11OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
syyslukukaudelle jaettuna
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja osaa toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen, hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista erilaisissa vanhustyön toimintaympäristöissä. Opiskelija ymmärtää ikäihmisen itsemääräämisoikeuden merkityksen ja opiskelija osaa toimia oikeudenmukaisesti ja yksilöllisesti arvokkaanvanhuuden turvaamiseksi. Opiskelija osaa toimia kulttuuritaustoiltaan erilaisten ikäihmisten kanssa. Opiskelija osaa kehittää omia kirjallisia ja suullisia viestintätaitojaan ja osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työyhteisöjen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa raportoida suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija osaa käyttää keskeisiä opinnoissaan tarvittavia välineitä ja tunnistaa tietoturvaan liittyviä riskitekijöitä (turvallisuusosaaminen, etäisyyksien hallinta). Opiskelija tunnistaa omat opiskelutyylinsä ja -taitonsa ja osaa vahvistaa niitä.
Sisältö
Teemat:
- Arvot ja ammattietiikka sosiaali- ja terveysalalla
- Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
- Ikäihmisen ja hänen läheistensä kohtaaminen
- Opiskelumotivaatio, tavoitteellisuus ja vastuullisuus, itseohjautuvuus, Itsearviointitaidot, ryhmäytyminen, yhteistoiminnallisuus, omien opiskelutaitojen vahvistaminen, ajankäyttö, opiskelu/työhyvinvointi ja työelämän pelisäännöt. Tuutorointi.
- Tietotekniikka, Moodle, iLink, ym opiskeluvälineet
- Suomen kieli ja viestintä
Aika ja paikka
Syksy1/2019-2020, Syksy2/2019-2020
Hyvinvointipalvelut Tietokatu 1, Kemi
Oppimateriaalit
suomen kieli ja viestintä: Lapin AMKin asiakirjat & opinnäytetyön opas
Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008)
Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003)
Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab)
Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006)
Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008)
muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali.
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
lähiopetus, AC-opetus, projektina Seniorimessut
Moodle-oppimisympäristö, messutapahtuma, seminaaripäivät koululla
yksilö-, pari- ja ryhmäharjoitukset
oppimistehtävät:
kirjalliset ja suulliset viestinnän tehtävät
viestijäkuva-essee: hyv. - hyl.(Yksilötehtävä)
raportti Seniorimessupäivästä: yksilötehtävä 0 - K5
osallistuminen Seniorimessutapahtuman järjestelyihin
keskustelutehtävät: itsearviointi-, ryhmän jäsenenä -testit (viestintätyylit jne.) tunneilla
gerontologia: kirjallinen tehtävä 0 - K5 ryhmätehtävä / yhteistehtävä
Ohjaus ja palaute:
kirjallisen tehtävän ohjaus AC:ssä ryhmille ennen tehtävän palautuspäivää
suullisen esityksen palaute: opettajan antama kirjallinen palaute sekä vertaisarviointi (palautelomake)
Läsnäolo:
Seniorimessupäivään osallistuminen pakollinen
seminaaripäiviin osallistuminen pakollinen (suullinen vuorovaikutus: arvioitava)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä: kirjallisia ja suullisia tehtäviä & seminaaripäivät & messutapahtuma
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op, 270 tuntia työtä opiskelijalle syyslukukauden aikana
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä ohjatusti toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa. Osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet. Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelija osaa ohjatusti toimia tarkoituksenmukaisesti yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa. Opiskelija osaa ohjatustikäyttää keskeisiä opinnoissaan tarvittavia välineitä ja tunnistaa tietoturvaan liittyviä riskitekijöitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa.Osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet. Opiskelija osaa kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelija osaatoimia tarkoituksenmukaisesti yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa. Opiskelija osaakäyttää keskeisiä opinnoissaan tarvittavia välineitä ja tunnistaa tietoturvaan liittyviä riskitekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa.Osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet. Opiskelija osaaitsenäisesti ja luovasti kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelija osaa itsenäisesti toimia tarkoituksenmukaisesti yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa. Opiskelija osaaitsenäisesti ja monipuolisesti käyttää keskeisiä opinnoissaan tarvittavia välineitä ja tunnistaa tietoturvaan liittyviä riskitekijöitä.
Esitietovaatimukset
NULL