Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus (10op)
Toteutuksen tunnus: K701SL49OJ-19002
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Opettajat
- Sari Leppälä
- Tarja Jussila
- Ryhmät
- 
                        K71S17SSosiaalialan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2017
- Opintojakso
- K701SL49OJ
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
 - osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
 - suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
 - osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
 - laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
 - ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
 - osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
Sisältö:
 - Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat
 - Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
 - Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
 - Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op
                    
Sisältö
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
 - Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
 - Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
 - Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
                    
Oppimateriaalit
Luento- ja lisämateriallit moodlessa
Kirjavinkit- ja linkit moodlessa
Toiminnan ja "esityksen" suunnitteluun tarvittava materiaali tulee hankkia itse
                    
Opetusmenetelmät
- Vuorovaikutuksellista luennointia, pieniä ryhmä- tai yksilötehtäviä
 - Workshopit
 - Ennakko- ja välitehtäviä
 - Toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmissä
 - "Esityksen" tuottaminen lasten kanssa (suunnittelu, toteutus ja arviointi)
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen. Toteutus on suhteellisen mekaanista. Osaamistavoitteet toteutuvat jossain määrin.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen sisäistäminen hyvin. Toteutuksessa on käytetty luovuutta. Osaamistavoitteet toteutuvat hyvin.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa näkyy käsiteltyjen teemojen erinomainen sisäistäminen. Toteutuksessa on käytetty luovuutta monipuolisesti ja innostavasti. Osaamistavoitteet toteutuvat erinomaisesti.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0):
Opiskelijan toiminnan dokumentoinnissa ja toteutuksessa ei näy käsiteltyjen teemojen sisäistämistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu.
                    
Esitietovaatimukset
NULL
                    
