Siirry suoraan sisältöön

Taidelähtöisiä työtapoja sosiaalialalla (5op)

Toteutuksen tunnus: K701SL17OJ-19001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2019 - 22.10.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettajat
Sari Leppälä
Leena Seppälä
Ryhmät
KA71S19K
Sosiaalialan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2019
Opintojakso
K701SL17OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää itsetuntemustaan ja luovuuttaan (TO)
- osaa käyttää taidelähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä ryhmissä (TO, LO)
- rohkaistuu käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan työssä
Sisältö:
- itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
- valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat taidelähtöiset menetelmät sosiaalialalla
- harjoittelee pienimuotoisen taideprojektin ohjaamista

Sisältö

Tieto puuttuu

Oppimateriaalit

Kirjallisuus sekä muu materiaali ilmoitetaan kurssin etukäteistehtävässä sekä Moodlessa

Opetusmenetelmät

Opinnot toteutetaan yhteistoiminnallisesti, tutkivasti, kokeilevasti ja kokemuksellisesti. Ensimmäiselle lähijaksolle tulee tehdä ennakkotehtävä. Lähijakson sisältö koostuu toiminnallisista aisteja ja mielikuvitusta virittävistä harjoituksista sekä työskentelystä sanallisen ja sanattoman ilmaisun, valokuvan sekä kehon alueella. Yhteistoiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen jatkuu seuraavien lähijaksojen aikana. Osallistava työpajatyöskentely päättää kurssin. Kurssin kantavana teemana on Oma Luja Paikka. Aihetta osallistujat tutkivat eri taidelähtöisten menetelmien kautta. Oppimistehtävät koostuvat itsenäisestä työskentelystä kirjallisessa sekä visuaalisessa muodossa sekä yhteistoiminnallisesta työpajatyöskentelystä. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista lähijaksojen työskentelyyn (work-shopit pakollisia) sekä oppimistehtävien tekoa yksin ja ryhmässä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijoiden ohjaamat työpajat arvioidaan.
Itsearviointi, vertaisarviointi, ohjaajien arviointi.

Tyydyttävä (1- 2):
Opiskelijat ovat paneutuneet heikosti työpajan suunnitteluun. Aiheen rajaus ja sekä työskentelyn johdonmukaisuus ontuu. Työpajan toteutus on yllätyksetön ja ohjaus onnistuu vain hetkellisesti. Taidelähtöinen työskentely ei herätä mielenkiintoa osallistujissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijat ovat perehtyneet hyvin työpajan suunnitteluun ja käsittelevät valitsemaansa aihetta mielenkiintoisesti. Työpajan toteutus ja sen ohjaus onnistuu. Työpajassa sovelletaan valmista työskentelymallia. Opiskelijat välttävät riskinottoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijat ovat perehtyneet erittäin hyvin työpajan suunnitteluun ja käsittelevät syvällisesti sekä monipuolisesti valitsemaansa aihetta. Työpajan toteutus ja sen ohjaus on innostavaa, oivaltavaa ja hallittua. Taidelähtöisiä menetelmiä osataan soveltaa luovasti työpajassa.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun