Siirry suoraan sisältöön

Tutustuminen arktiseen toimintaympäristöön projekti (5op)

Toteutuksen tunnus: K53SL001OJ-19001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettajat
Päivi Honka
Antti Niemelä
Martta Ruottu
Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus AMK
Vastuuopettaja
Päivi Honka
Ryhmät
K53S19S
Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
Opintojakso
K53SL001OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Tavoitteena on oppia projektimuotoisia työskentelytapoja ja antaa valmiudet opiskelijoiden ryhmäytymiselle ja verkostoitumiselle. Projektityössä opitaan määrittelemään tavoitteita ja sopivia työskentelymenetelmiä, hankkimaan ja soveltamaan tietoja, ongelmanratkaisua, aikatauluttamaan ja vaiheistamaan projektityötä, toimimaan yhteistyössä tiimissä ja jakamaan työtehtäviä, tuottamaan projektin dokumentaatiota, toteuttamaan projektityö, raportoimaan ja esittämään työ sekä harjoittamaan kieli- ja viestintätaitoja. CDIO projektityön tavoitteena on luoda opiskelu- ja työelämävalmiuksia sähkö- ja automaatiotekniikan alalle.
must-know: Opiskelija osaa määritellä projektin tavoitteet ja tehdä projektisuunnitelman, laatia palaverimuistiot ja projektiraportin sekä esityksen. Opiskelija hallitsee palaverikäytännön ja ryhmässä toimimisen periaatteet sekä yhteistyötaidot. Opiskelija tuntee projektissa tarvittavat kieli- ja viestintätaidot. Opiskelija osaa työskennellä projektissa projektisuunnitelman mukaisesti ja tietää oman työpanoksensa merkityksen kokonaisuudelle. Opiskelija osaa tehdä toteutettavan laitteen teknisen ja toiminnallisen määrittelyn sekä osaa suunnitella ja toteuttaa laitteen. Opiskelija osaa käyttää perustoimisto-ohjelmia projektin raportoinnissa.
should-know: Opiskelija osaa hankkia ja soveltaa tietoa projektin toteuttamiseksi. Opiskelija osaa vertailla teknisiä ja toiminnallisia ominaisuuksia, vaihtoehtoisia ratkaisuja ja valita laiteratkaisun teknistaloudellisesti perustellen. Opiskelija osaa arvioida projektityön eri osa-alueiden onnistumista ja tehdä vertaisarviointia. Opiskelija hallitsee projektissa tarvittavat ryhmätyöskentelyn taidot sekä kieli- ja viestintätaidot.
nice-to know: Opiskelija hallitsee toimisto-ohjelmien käytön projektityöskentelyssä. Opiskelija osaa käyttää CAD ohjelmia suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Opiskelija ymmärtää projektityön tulosten ja tuotosten kehityspotentiaalin. Opiskelija osaa soveltaa kieli- ja viestintätaitoja eri tilanteissa.

Sisältö

Projektityöskentely (Aloitus-Suunnittelu-Toiminta-Lopetus)TiedonhankintaTiimi-,ryhmätyö- ja kokouskäytänteetTekninen dokumentaatio, raportointi, muistioiden kirjoittaminenEsittely ja mainostaminen

Oppimateriaalit

Ohjaajien sähköinen tukimateriaali (Moodle/GAFE yms)- raportti-, muistio- ja asiakirjamallit- www-sivustot
Kirjallisuus:Kauppinen-Nummi-Savola: Tekniikan viestintä

Opetusmenetelmät

Orientoiva projekti, sähkötekniikan opintoihin liittyvä tekninen suunnittelu ja toteutusprojekti. (Mindstorm, Nelikopteri tai muu vastaava toteutus)
Tietoiskut ja tukiluennot, valmentavat harjoitukset, itsenäinen ja ryhmässä tapahtuva tiedonhankinta,pienimuotoiset oppimistehtävät.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Projektia hallitaan satunnaisesti ja on ohjauksen varassa.
Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellista.
Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella.
Opiskelija on osallistunut projektityöskentelyyn, mutta ollut pääosin passiivinen.
Tyydyttävä (2)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista.
Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä ja puutteita.
Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella ja osin itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on osin suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä.
Projektin viestintä ja dokumentointi on hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.
Hyvä (4)
Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista.
Projektin viestintä ja dokumentointi on analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista.
Projektin viestintä ja dokumentointi on analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä
Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun