Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen (10op)

Toteutuksen tunnus: 799Y8EOJ-19002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
08.11.2019 - 20.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveyden edistäminen
Opettajat
Soili Vesterinen
Satu Elo
Vastuuopettaja
Soili Vesterinen
Ryhmät
K72Y19S
Terveyden edistäminen (ylempi AMK) Kemi syksy 2019
Opintojakso
799Y8EOJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Syksy 2019:
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen monitieteinen tietoperusta
Oman alan TKI-prosessit ja -menetelmät
Määrällinen ja laadullinen tutkimus

Kevät 2020:
Terveyden edistämisen menetelmät ja interventiot

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija kykenee näyttöön perustuvan tiedon perusteella laaja-alaiseen ymmärrykseen väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilasta. Opiskelija osaa laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa tietoperustan. Opiskelija osaa käyttää systemaattista tiedonhankintaa osana näyttöön perustuvaa toimintaa ja arvioida tutkimustiedon luotettavuutta, eettisyyttä ja käyttöä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Opiskelija osaa keskeiset alansa TKI -prosessit ja menetelmät. Opiskelija kykenee ennakoimaan, kehittämään ja uudistamaan terveyden edistämisen toimintaa, menetelmiä ja prosesseja yksilö-, yhteisö- ja aluetasoilla. Opiskelija osaa asiakaslähtöisesti soveltaa terveyden edistämisen menetelmiä. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistäviä interventioita.

Opintojakson ydinsisältö/teemat:
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen monitieteinen tietoperusta

- Oman alan TKI -prosessit ja -menetelmät

- Määrällinen ja laadullinen tutkimus

- Terveyden edistämisen menetelmät ja interventiot

Sisältö

Syksy 2019:
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen monitieteinen tietoperusta
- Oman alan TKI-prosessit ja -menetelmät
- Määrällinen ja laadullinen tutkimus
Kevät 2020:
- Terveyden edistämisen menetelmät ja interventiot

Aika ja paikka

Syksy 2019- kevät 2020

Oppimateriaalit

- Terveys- ja hyvinvointialan kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus.
- Hotus.fi sivuston näyttöön perustuvan toiminnan materiaalit.
- Kankkunen & Vehviläinen-Julkunen. 2009. Tutkimus hoitotieteessä.
- Korhonen, Jylhä ja Korhonen. 2018. Näyttöön perustuva toiminta
- Paasivaara, Suhonen & Nikkilä. 2008. Innostavat projektit.
- Salonen 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Saatavilla: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
- Stolt M., Axelin A. & Suhonen R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. University of Turku, A: 73/2016

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:
Opetus tapahtuu monimuoto-opetuksena ja pitää sisällään lähiopetuspäivät (asiantuntijaluennot) sekä ryhmä- ja itsenäiset tehtävät. Opintojaksolla käytetään Moodle verkko-oppimisalustaa.Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt

Oppimistehtävät:
Ennakko, ryhmä ja itsenäiset tehtävät ja itsenäinen tiedonhaku

Oppimisen ohjaus:
Oppimisen ohjaus ja palautteen antaminen tapahtuvat jatkuva-aikaisesti lähiopetuspäivillä sekä verkko-oppimisympäristössä. Opiskelija saa palautetta lähiopetuspäivillä. Lisäksi opiskelija saa vertaisarviointipalautetta.

Lähiopetuksessa on pakollinen läsnäolo.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vastaa 270 tuntia opiskelijan työtä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä T1–T2
Opiskelija
-hankkii ja arvioi tietoa tutkimuksellisen kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti
-tunnistaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen TKI -toiminnan prosesseja ja menetelmiä
-analysoi erilaisia tutkimusaineiston keruu- ja analysointimenetelmiä
-tunnistaa ja analysoi terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen kehittämiskohteita ja ratkaisuja ottaen huomioon yksilö- yhteisö- ja aluetason osallisuuden.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä H3–H4
Opiskelija
-hankkii ja arvioi tietoa tutkimuksellisen kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen
-tunnistaa ja arvioi erilaisia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen TKI -toiminnan prosesseja ja menetelmiä
-analysoi tutkimuksen tarkoitukseen soveltuvia aineistonkeruu- ja analysointimenetelmiä
-tuottaa tavoitteellisia, perusteltuja terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen kehittämissuunnitelmia ja ratkaisuja ottaen huomioon yksilö- yhteisö- ja aluetason osallisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä K5
Opiskelija
-luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden
-arvioi ja vertaa kriittisesti erilaisia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen TKI -toiminnan prosesseja ja menetelmiä
-analysoi ja arvioi kriittisesti tutkimuksen tarkoitukseen soveltuvia aineistonkeruu- ja analysointimenetelmiä
-arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti terveyttä ja hyvinvointia edistävää toimintaa ottaen huomioon yksilö- yhteisö- ja aluetason osallisuuden.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun