Siirry suoraan sisältöön

Koulutuksen yhteiskunta, Avoin (5op)

Toteutuksen tunnus: KKAS1113V24-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.09.2025 - 16.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Yksikkö
Avoin yliopisto
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 1
Koulutus
Luokanopettajan koulutusohjelma
Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
Kestävyyskasvatuksen kandidaatti- ja maisteriohjelma
Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Erityisopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Opintojakso
KKAS1113V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tuntee kasvatuksen ja koulutusjärjestelmän historiaa
- hahmottaa koulutuksen rakenteita ja asemaa yhteiskunnassa
- tunnistaa hallinnan ja vallan merkityksen koulutuksessa

Toteutustavat

Luentoja 15 tuntia.
Itsenäinen työskentely 120 tuntia (kirjallisuuteen perehtyminen, esseen kirjoittaminen ja tenttiin valmistautuminen).

Perustutkinto-opiskelijoille luennot järjestetään lähiopetuksena (poikkeustapauksessa luento voidaan pitää verkossa).
Avoimen yliopiston opiskelijoille luennot ovat katsottavissa tallenteena.

Suoritustavat

Reflektoiva kurssiessee (noin 5 sivua) sekä luento- ja kirjallisuuskuulustelu, johon valitaan kaksi teosta (Antikainen, Rinne & Koski pakollinen kaikille, lisäksi joko Brunila ym. tai Simola)

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään kasvatuksen ja koulutuksen historiallisiin sekä ajankohtaisiin kysymyksiin. Luennoilla pohditaan kasvatuksen ja koulutuksen rakenteita, toimintaa ja yhteiskunnallisia eroja, kuten esimerkiksi aluetta, yhteisöjä, ikää, sukupuolta ja sosiaalisia kerrostumia. Tutustutaan kasvatussosiologian peruskäsitteisiin ja tarkastellaan kasvatusta ja koulutusta yhdenvertaisuuden ja hallinnan näkökulmista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0):
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä (1):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Tyydyttävä (2):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa jokseenkin heikosti tehtävänantoa. Suoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta niitä käsitellään irrallisesti tai yksipuolisesti. Oma pohdinta jää vähäiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelijan suorituksesta käy ilmi kurssin sisällön hyvä hallinta sekä pyrkimys asioiden käsittelyyn moniulotteisesti ja kriittisesti. Opiskelija on muodostanut kurssin sisällöstä hyvän kokonaiskuvan.

Kiitettävä (4):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan ja osaa tiivistää olennaisen. Suoritus sisältää hyvin perusteltua itsenäistä ajattelua, kriittistä pohdintaa sekä yleisten akateemisten taitojen hallintaa. Osaamistavoitteet on saavutettu ilmeisen kiitettävästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kattavan kokonaiskuvan ja osaa tiivistää olennaisen. Suoritus sisältää ansiokkaasti perusteltua itsenäistä ajattelua, oivaltavaa kriittistä pohdintaa sekä yleisten akateemisten taitojen hallintaa. Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti.

Esitietovaatimukset

aö dlkjf öalkdjföalkdjf ölakjdöflk

Siirry alkuun