Siirry suoraan sisältöön

Green Care -ohjaus- ja kouluttajaosaaminen (10op)

Toteutuksen tunnus: RGCARE6OJ-17002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.07.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
10 op
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 5
Opintojakso
RGCARE6OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaamistavoitteet
Opiskelija
- Osaa soveltaa voimavarakeskeisen ohjauksen sekä kokemuksellisen ja konstruktiivisen oppimisen periaatteita omassa ohjaus- ja koulutustoiminnassaan

- Osaa analysoida ohjaustyön ja vuorovaikutuksen merkitystä Green Care -palvelun tuottamisessa ja soveltaa niitä oman ammatillisuuden mahdollistamiin tehtäviin

- Osaa suunnitella ja tuottaa opetus/ohjauskokonaisuuden Green Caren pedagogisten viitekehysten mukaan

- Osaa arvioida omia valmiuksia toimia Green Care -ohjaajana

- Osaa arvioida koulutettavien ja ohjattavien Green Care -osaamistasoa ja valita soveltuvimmat oppimismenetelmät Green Caren kouluttamiseen

Teemat
Green Care –ohjaamisen ja kouluttamisen teoria ja käytäntö. Voimavaraistava ja dialoginen työtapa.

Sisältö

Sisältö
- Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen työorientaatio ja ohjauksen periaatteet: voimavaraistava ohjaustyö ja työntekijän malli

- Ohjauksen ja valmennuksen periaatteita: toiminnalliset työtavat, puheella ohjaaminen sekä mallintaminen

- Keskustelutekniikan perusteet ja mahdollisuudet: luontovoima ja -hoiva

- Luontohoiva: vaativa Green Care -ohjaaminen ja -fasilitointi

- Kokemuksellinen ja konstruktiivinen oppiminen

- Reflektiivisyys ja metataidot

- Opettamisen taidot: kokemuksellisuuden rakentaminen, mallintaminen / fasilitointi ja reflektiivisyyden herättäminen ja vahvistaminen oppijassa

- Kouluttajan oma ammatti-identiteetti ja erityisosaaminen Green Care -osaajana

- Koulutuksen/kouluttamisen prosessi: suunnittelusta arviointiin

- Green Care -osaaminen Luontovoiman ja -hoivan alueella.

- Arviointi ja AHOT- menettelyt

- Erilaiset oppijat: oppimisen henkilökohtaistaminen ja osaamisen tunnistaminen/tunnustaminen

- Luontovoiman ja -hoivan erityisosaamisen kouluttaminen ja arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tieto puuttuu

Siirry alkuun