Matematiikka (NETUM) (6op)
Toteutuksen tunnus: LAPE0724-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2025 - 31.07.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.07.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
- Ryhmät
-
25NETUM2Netumin testiryhmä 2
- Opintojakso
- LAPE0724
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Kurssin tavoitteena on saada opiskelijat tietoisesti kehittämään omaa matematiikkakuvaansa ja omaa matematiikan opetustaan. Kurssi vahvistaa alakoulun matematiikan keskeisten käsitteiden ja menetelmien hallintaa sekä kykyä rakentaa luokkien 1-6 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden mukaisia oppimisympäristöjä.
Osaamistavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa matematiikkakuvan osa-alueet: 1) kuva itsestä matematiikan oppijana ja opettajana; 2) kuva matematiikasta, sen opetuksesta ja oppimisesta sekä 3) kuva kulttuurisesta ja sosiaalisesta kontekstista, jossa matematiikkaa opitaan ja opetetaan.
- tiedostaa omien kouluaikaisten kokemustensa merkityksen omalle matematiikkakuvalleen.
- soveltaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita, mukaan lukien laaja-alaisia tavoitteita, matematiikan opetuksessa.
- analysoida itsenäisesti, didaktisen tietämyksensä pohjalta, matematiikan oppimista, opettamista ja oppimateriaaleja.
- hyödyntää tutkimuskirjallisuutta oman didaktisen ajattelunsa kehittämisessä.
- soveltaa tietämystään oppilaiden matematiikkakuvan ja matemaattisen ajattelun kehittämisessä.
- määritellä ja selittää alakoulun matematiikan peruskäsitteet ja niiden väliset yhteydet.
- laskea sujuvasti ja joustavasti peruslaskutoimituksia rationaalilukujen alueella.
- yhdistää opetuksessaan matemaattisen tiedon eri esitysmuotoja tarkoituksenmukaisella tavalla
- hyödyntää toiminnallisia, oppilas ja -ongelmakeskeisiä lähestymistapoja opetuksen suunnittelussa sekä ymmärtää keskustelukulttuurin kehittämisen tärkeyden.
- käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja motivointikeinoja tukemaan laadukasta matematiikan oppimista
- hyödyntää erilaisia teknologisia ympäristöjä tarkoituksenmukaisesti.
Toteutustavat
- Kontaktiopetus 60 h: Suurryhmäopetus 20 h, pienryhmäopetus 40 h
- Yhteisöllinen työskentely 45 h: laskuharjoitukset, opetusvideon tekeminen, oppimateriaalin suunnittelu sähköiseen ympäristöön, tilastotieteen ryhmätehtävä, ongelmalähtöisen matematiikan tunnin suunnittelu
- Itsenäinen työskentely 55 h (sisältää portfolion kirjoittaminen 24 h)
Suoritustavat
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista suurryhmä- ja pienryhmäopetukseen, välikokeiden tai tentin hyväksyttyä suorittamista, suurryhmä- ja pienryhmäopetuksen aikana työstettävien tehtävien suorittamista, yksilöllisten ja yhteisöllisten tehtävien suorittamista.
Sisältö
Opiskelijan kouluaikaisten kokemusten merkitys hänen matematiikkakuvalleen, matemaattisen tiedon luonne, oppimisteoriat ja opetusta jäsentävät mallit matematiikan opiskelussa, tutkivan tai ongelmalähtöisen sekä toiminnallisen matematiikan opetuksen perusteet, matemaattisen keskustelukulttuurin tukeminen, teknologia matematiikan opiskelussa, matematiikan oppimisen arviointi ja eriyttäminen, representaatiot ja mallit sekä toimintavälineet kurssin keskeisissä matematiikan sisällöissä.
Keskeisiä matemaattisen ja pedagogisen sisältötiedon alueita:
Luonnolliset luvut ja laskutoimitukset, kokonaisluvut, rationaaliluvut, laskutoimitusten laajentaminen eri lukualueisiin, lukuteorian perusteita, varhaisen algebran perusteita, yhtälöt, geometriset käsitteet ja niiden suhteet, mittaaminen, prosenttilaskenta, tilastotiede ja todennäköisyys.
Oppimateriaalit
1. Joutsenlahti, J., Silfverberg, H. & Räsänen, P. (toim.) (2018). Matematiikan opetus ja oppiminen. Porvoo, Bookwell Oy. 2. Bernoulli, L., Ketola, E. ja Tuominen, A. (2011). Matematiikan tietokirja, Alakoulun oppimäärä ja didaktiikkaa, Sanoma Pro. 3. Van de Walle, J. A., Karp, K. & Bay-Williams, J. M. (2013). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally (8th ed.). Harlow: Pearson. 4. Ajankohtainen artikkelikokoelma.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana 0: Suoritus hylätään, jos jotain pakollisia osasuorituksia puuttuu tai osasuoritusten vähimmäistavoitteet eivät täyty kaikissa suorituksissa.
Arvosana 1-2:
Opiskelija osaa kertoa matematiikkaan liittyvistä kokemuksistaan. Opiskelija tunnistaa joitain matematiikkakuvan osa-alueita. Opiskelija tietää joitain teoreettisia näkökulmia ja opetussuunnitelman ajatuksia. Opiskelija osaa lyhyesti referoida tutkimuskirjallisuutta.
Opiskelija tietää tärkeimmät alakoulun matematiikan peruskäsitteet. Opiskelija osaa tärkeimmät ratkaisu- ja laskumenetelmät. Hän osaa tulkita matemaattisen tiedon eri esitysmuotoja.
Opiskelija osoittaa jossain määrin kykyä käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja opetuksen ja oppimisen välineitä opetuksensa suunnittelussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tietää matematiikkakuvan merkityksen opettamiselle ja oppimiselle. Hän osaa jossain määrin tunnistaa oman matematiikkakuvansa osa-alueita ja pohtia niiden merkitystä. Hän osaa soveltaa teoreettisia näkökulmia ja opetussuunnitelmaa oman opetuksensa suunnitteluun. Opiskelija osaa referoida tutkimuskirjallisuutta ja rakentaa joitain omia ajatuksia sen pohjalta.
Opiskelija ymmärtää alakoulun matematiikan peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä sekä osaa käyttää erilaisia ratkaisu- ja laskumenetelmiä hyödyntäen matemaattisen tiedon eri esitysmuotoja.
Opiskelija osoittaa kykyä käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja opetuksen ja oppimisen välineitä opetuksensa suunnittelussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää matematiikkakuvan merkityksen omalle ja oppilaidensa oppimiselle. Hän osaa aidosti reflektoida ja kehittää omaa matematiikkakuvaansa. Hän osaa realistisella tavalla soveltaa teoreettisia näkökulmia ja opetussuunnitelmaa oman opetuksensa suunnitteluun. Opiskelija osaa rakentaa omia didaktisia näkemyksiä tutkimuskirjallisuuden pohjalta sekä esittää niitä.
Opiskelija ymmärtää alakoulun matematiikan käsitteet ja niiden väliset yhteydet sekä soveltaa ratkaisu- ja laskumenetelmiä sujuvasti ja joustavasti hyödyntäen matemaattisen tiedon eri esitysmuotoja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Opiskelija osoittaa kykyä käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja opetuksen ja oppimisen välineitä opetuksensa suunnittelussa.