Siirry suoraan sisältöön

Seminaari ja kandidaatin tutkielma/ LV 2026-2027 (8op)

Toteutuksen tunnus: UKUV1506V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.12.2025 - 30.04.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.05.2026 - 31.05.2027
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
8 op
Lähiosuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
Opettajat
Tea Tuiskuvaara
Vastuuopettaja
Tea Tuiskuvaara
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
KUVO2-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R1
KUVO2-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 2. vuosikurssi R2
SOVE2
Soveltava kuvataide 2. vuosikurssi
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Opintojakso
UKUV1506V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- tunnistaa ja hallita tutkimusprosessin eri vaiheet
- perustella tutkimustehtävän, teoreettisten lähtökohtien, tutkimusmenetelmän ja aineiston valintaansa
- hallitsee tieteelliseen tiedonhankintaan, lähteiden käyttöön sekä kirjoittamiseen liittyvät periaatteet
- arvioida kriittisesti omaa ja toisten tieteellistä ja tutkimuksellista ajattelua
- tunnistaa, miten tutkimus tukee oman alan projektimuotoista kehittämistä

Toteutustavat

Seminaarit ja henkilökohtainen ohjaus (35 h), itsenäinen työskentely (181 h)

Kurssin rinnalla suoritetaan seuraavat kurssit:
TUTA0402V244 Tieteellinen tiedonhankinta (2op)
DAKA0001V24 Tutkimuskirjoittamisen perusteet (2op)

Tieteellinen tiedonhankinta -kurssin tavoitteena on ohjata opiskelija omaksumaan oman koulutusalansa tehokkaita tiedonhankinta- ja arviointitaitoja. Tämän vuoksi kurssi tulee suorittaa heti tutkimusprosessin alussa.
Tutkimuskirjoittamisen perusteet -kurssi tukee opiskelijaa tutkimusraportin suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen seminaareihin (läsnäolovelvollisuus 90%), tutkimuksen ja tutkimusprosessin esittely ja opponointi, tutkimuksen toteutus oman pääaineen aihe- ja sisältöalueista sekä tutkimusraportin (suositeltu laajuus n. 10–15 sivua) laatiminen.

Tutkielman laatimisen jälkeen opiskelija suorittaa kypsyysnäytteen, jonka tulee osoittaa perehtyneisyyttä tutkimusalueeseen sekä hyvää äidinkielentaitoa. Tutkimusraportille tehdään lisäksi plagioinnin tarkistus.

Sisältö

- tutkimusprosessin eri vaiheet
- tutkimustehtävän määritteleminen
- teoreettisten lähtökohtien määritteleminen
- tutkimusmenetelmän valinta
- tutkimusaineiston valinta ja tuottaminen
- tieteellinen tiedonhankinta ja lähteiden käyttö
- tieteellinen kirjoittaminen
- tieteellinen ajattelu ja sen arviointi
- oman alan projektimuotoinen ja tutkimusperustainen kehittäminen

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:




  • Anttila, P. (2006). Tutkiva toiminta ja ilmaisu, teos, tekeminen. 2. uudistettu painos. Hamina: Akatiimi.

  • Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. (2009). Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.

  • Kananen, J. (2017). Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

  • Keiski, R., Hämäläinen, K., Karhunen, M., Löfström, E., Näreaho, S., Varantola, K., Spoof, S., Tarkiainen, T., Kaila, E. & Aittasalo, M. (2023). Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan julkaisuja 2/2023. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.

  • Kohonen, I., Kuula-Luumi, A. & Spoof S. (2019). Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan julkaisuja 3/2019. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.

  • Leavy. P. (2014). The Oxford handbook of qualitative research. New York : Oxford University Press.

  • Puusa, A., Juuti, P. & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Helsinki: Gaudeamus.

  • Seppä. A. (2012). Kuvien tulkinta. Menetelmäopas kuvataiteen ja visuaalisen kulttuurin tulkitsijalle. Helsinki: Gaudeamus.

  • Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.

  • Vuori, J. (n.d.). Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. Tampere: Yhteskuntatieteellinen tietoarkisto. https://www.https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

1 = välttävä
Tutkimustehtävä
- tutkimustehtävä tavanomainen
- määrittelyssä huomattavaa epäjohdonmukaisuutta
- rajauksen puute aiheuttaa jäsentymättömyyttä
Teoriaosa
- teoreettinen tausta puutteellinenMenetelmät ja aineisto
- valittu tutkimusmenetelmä soveltuu aiheeseen huonosti
- tutkimusaineisto ja sen analyysi puutteellista
- tutkimuskysymykset sekavia, eikä niillä ole selviä yhteyksiä käytettyyn tutkimuksen teoriaan
Tutkimustulokset
- tulokset esitelty luettelona ja kuvaillen
- johtopäätökset puuttuvat tai eivät vastaa sisällöltään tehtyä tutkimusta
- lähdekritiikki puuttuu
Yleisarvostelu
- kieliasussa ja lähdeviittauksissa puutteita
- heikko, keskeneräinen, runsaasti korjauksia vaativa suoritus
- kieli, muotoseikat ja ulkoasu viimeistelemätön
Työprosessi
- opiskelijan motivaatio heikohko
- vastuunotto työprosessista ailahteleva, aikataulu venyi
- osallistuminen seminaarityöskentelyyn vähäistä

2 = tyydyttävä
Tutkimustehtävä
- tutkimustehtävä jokseenkin tavanomainen
- tarkastelukulma tavanomainen
Teoriaosa
- teoreettisesta taustasta havaittavissa yhteyksiä tutkimusongelmaan, mutta vähän relevanttia kirjallisuutta
Menetelmät ja aineisto- valitun tutkimusmenetelmän käytössä horjuvuutta ja kerätyn aineiston tarkastelu yksipuolista ja mekaanista
Tutkimustulokset
- johtopäätökset eivät ole loogisia
- tutkimukselle asetetut kysymykset jäävät osin vastaamatta
- lähteiden käyttö vajavaista
Yleisarvostelu
- kieliasussa ja lähdeviittauksissa puutteita
- heikohko, hajanainen ja keskeneräiseksi jäänyt työ, joka kuitenkin on hyväksyttävissä
- teksti suhteellisen toimivaa, tyyli joskus vaikeaselkoista
Työprosessi
- työprosessissa vaikeuksia,
- motivaatio ja vastuunotto työprosessista vaihteleva
- osallistuminen seminaarityöskentelyyn vaihteleva

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Suomeksi
3 = hyvä
Tutkimustehtävä
- kiinnostava tutkimustehtävä
- aiheen rajaus tarkoituksenmukainen
Teoriaosa
- tutkimuskysymykset ovat kohtalaisen hyvät ja yhteydet teoriataustaan näkyvissä
Menetelmät ja aineisto
- jokseenkin edustava tutkimusaineisto, melko moitteeton empiirinen osuus
- tutkimusmenetelmä on kohtalaisen hallussa, mutta aineiston keruussa ja/tai analyysissa voi olla puutteita

Tutkimustulokset- johtopäätökset hyvää tasoa
- korjausesityksiä käsittelyyn on helppo esittää
- loppupohdinta tasoltaan kohtalainen
- lähdeaineisto jokseenkin kattava, lähteitä käytetty asiallisesti
Yleisarvostelu
- kieliasu ja lähdeviitteiden käyttö jotakuinkin virheetön
- työ osoittaa tutkimuksenteon taitoa
- teksti jokseenkin sujuvaa, tyyli suhteellisen helppolukuista, kieli jokseenkin virheetöntä
- rakenne selkeä, työn ulkoasu siisti
- työ osoittaa tutkielmanteon tekniikan hallintaa
Työprosessi
- työprosessi jokseenkin sujuva
- opiskelijan motivaatio vaihteleva
- vastuunotto vaihteleva
- asiallinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn

4 = kiitettävä
Tutkimustehtävä
- kiinnostava tutkimustehtävä, aiheen rajaus perusteltu tehtävän määrittely täsmällinen
- tarkastelukulma tarkoituksenmukainen.
Teoriaosa
- teoreettinen lähtökohta toimiva, käsitteiden käyttö osaava ja pohdinta hyvin argumentoitu
Menetelmät ja aineisto
- kattava ja tarkoituksenmukainen aineisto, jonka käsittely täsmällistä
- aiheen yhteys tutkimuksen teoriaan selkeä
Tutkimustulokset
- tutkimuksen tavoitteet täyttyvät, selkeät johtopäätökset, hyvä kokonaisuuden hallinta
- loppupohdinta monipuolista- lähteiden käyttö vakuuttavaa
Yleisarvostelu
- kielenkäyttö, lähdeviitteet ja tutkielman muodollinen puoli ovat moitteettomia
- tutkielman rakenne selkeä ja johdonmukainen
- teksti sujuvaa, tyylillisesti asiallista, kieli virheetöntä
- rakenne selkeä ja johdonmukainen, ulkoasu viimeistelty
Työprosessi
- työprosessi sujuva, opiskelija motivoitunut
- vastuunotto työprosessista hyvä
- aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = erinomainen
Tutkimustehtävä
- haastava tutkimustehtävä, aiheen rajaus ja tehtävän määrittely tarkoituksenmukaista ja hyvin perusteltu, tuore
näkökulma
Teoriaosa
- vahva teoriatuntemus ja käsitteiden ymmärrys, kattava käsittely, selkeä analyyttinen ote
Menetelmät ja aineisto
- erinomainen menetelmäosaaminen, kattava tarkoituksenmukainen aineisto
- syvällinen, huolellinen ja systemaattinen aineiston käsittely, selkeä yhteys tutkimuksen teoriaan
Tutkimustulokset
- tutkimuksen tavoitteet täyttyvät, tuloksissa merkitystä oppialan kannalta
- lähteiden käyttö erinomaistaYleisarvostelu
- teksti tyylillisesti erinomaista
- työn rakenne on selkeä ja johdonmukainen
- ulkoasu virheetön
- tutkielma osoittaa kypsää ja luovaa ajattelua, analyyttistä otetta - aitoa tutkijuutta
Työprosessi
- työprosessi korkeatasoinen, opiskelija motivoitunut
- itsenäinen vastuunotto työprosessista, omaehtoinen tutkijuus
- aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn

Esitietovaatimukset

Edeltävät opetussuunnitelman mukaiset kieli-, viestintä- ja tutkimusopinnot.

Siirry alkuun