Skip to main content

Doctoral researcher’s presentation skills (Finnish) (3cr)

Code: TUKO3009V25-3001

General information


Enrollment
12.08.2025 - 13.10.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2025 - 01.01.2026
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Graduate School
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 10
Teachers
Teemu Kauppi
Teacher in charge
Teemu Kauppi
Course
TUKO3009V25

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan väitöskirjatutkija osaa:
- jäsentää vuorovaikutusosaamisen moninaisia ulottuvuuksia tutkijan työssä
- kehittää puheviestintäosaamistaan osana tutkijan ammattitaitoa
- kehittää erityisesti omia esiintymistaitojaan
- antaa ja käsitellä palautetta vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Execution methods

Opetusprofiili: ETÄ 1

Content

Tutkijan esiintymistaitojen harjoittelu ja analysointi. Esiintyminen väitöstilaisuudessa ja tieteellisissä konferensseissa. 

Materials

Kontaktiopetuksessa ja verkossa jaettava materiaali. Lapin yliopiston tutkijakoulun ohjeet lektiosta: www.ulapland.fi/lektio Oheislukemistoksi suositellaan myös: - Laajalahti, A. (2014). Vuorovaikutusosaaminen ja sen kehittyminen tutkijoiden työssä. Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä Studies in Humanities 225. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-5618-9 - German, K., Gronbeck, B. E., Ehninger, D. & Monroe, A. H. (2013/2010/2001). Principles of public speaking. Boston: Pearson. - http://www.kielijelppi.fi/puheviestinta/ - Jännittäminen osana elämää -opiskelijaopas. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö, oppaita 7. http://www.yths.fi/filebank/2316-Jannittajaopas-2013.pdf


Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Osaamistavoitteet on saavutettu keskeisiltä osiltaan. Väitöskirjatutkija osoittaa ymmärtävänsä vuorovaikutusosaamisen eri ulottuvuuksia tutkijan työssä ja osaa jäsentää niitä tarkoituksenmukaisesti erityisesti esiintymistaitojen näkökulmasta. Väitöskirjatutkija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta rakentavasti, vuorovaikutuksen eettiset näkökulmat huomioiden. Hän on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja harjoituksiin. Palautetut tehtävät vastaavat tehtävänantoa.

Hylätty
Väitöskirjatutkija ei osoita saavuttaneensa kurssin osaamistavoitteita. Hän ei osoita riittävää ymmärrystä vuorovaikutusosaamisen ulottuvuuksista eikä kykene jäsentämään niitä tutkijan työssä. Väitöskirjatutkija ei ole motivoitunut kehittämään esiintymistaitojaan eikä hänen antamansa vertaispalaute ota huomioon vuorovaikutuksen eettisiä näkökulmia. Suoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa.

Go back to top of page