Skip to main content

Game and Film Narration (5cr)

Code: AAVM1101V24-3001

General information


Enrollment
12.08.2025 - 19.09.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.09.2025 - 02.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Art and Design
Campus
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
7 - 22
Degree programmes
Audiovisual Media Culture
Teachers
Max Juntunen
Tomi Knuutila
Course
AAVM1101V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Upon completing the course, students will be able to:
Define narration and dramaturgy as a term and phenomenon and understand its significance in audiovisual media and culture.
Identify and recognize different forms and principles of dramatic expression.
Recognize structures and expressive elements in dramatic, epic, and interactive narrative storytelling.
Learn to apply dramaturgical principles to their own media artistic expression, for example, in the design of films, multimedia, and games.

Execution methods

Lectures and demonstrations 36h, own work (a self exam or essay included) 72 h.

Accomplishment methods

Attendance at lectures, exercises, and an exam in the EXAM exam environment as part of the course performance or equivalent essay assignment.
Teaching Profiles: On-site / Remote 1.

Content

Principles of dramaturgy, dramatic forms and narrative solutions in different media types, dramatic and epic structure, dramaturgical effects in the world of games.

Materials

Hiltunen Ari: Aristotle in Hollywood. The Anatomy of Successful Storytelling, 2002 (ISBN1841500607).

Katie Salen - Eric Zimmerman (ed.): The Game Design Reader: A Rules of Play Anthology, 2005 (ISBN 9780262195362).


Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Annettua tehtävää, tuotantoa, projektia tai produktiota ei ole toteutettu (loppuun). Poissaolojen määrä on suuri tai osallistuminen on olematonta.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään suorittamaan tehtäviä huonosti tai käsitellään asioita yksipuolisesti tai virheellisesti. Suoritus tai valmis teos, tuotanto, produktio tai projekti on puutteellisesti toteutettu ja dokumentoitu, raportoitu, kirjoitettu tai muutoin viimeistelty. Osallistuminen (tehtävä, tuotanto, projekti, produktio) toteutukseen ja muu aktiivisuus on niukkaa.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä voi vielä olla puutteita. Suoritus tai valmis teos, tuotanto, produktio tai projekti on hyvin toteutettu ja dokumentoitu, raportoitu, kirjoitettu tai muutoin viimeistelty. Osallistuminen (tehtävä, tuotanto, projekti, produktio) toteutukseen sekä muu aktiivisuus on runsasta ja tuottaa hyvän lopputuloksen.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Suoritus tai valmis teos, tuotanto, produktio tai projekti on erinomaisesti toteutettu ja dokumentoitu, raportoitu, kirjoitettu tai muutoin viimeistelty. Osallistuminen (tehtävä, tuotanto, projekti, produktio) toteutukseen sekä muu aktiivisuus on runsasta ja tuottaa loistavan lopputuloksen.

Go back to top of page