Orientation practice, focusing on sustainability and outdoor education (2cr)
Code: LKES1103V24-3002
General information
- Enrollment
- 12.08.2025 - 14.10.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 25.11.2025 - 30.01.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Class Teacher Education
- Teachers
- Ulla Kemi
- Eeva-Helena Lehtinen
- Anne Onnela
- Reetta Pahtaja
- Outi Kyrö-Ämmälä
- Course
- LKES1103V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija osaa:
- selittää perustellen oppilaantuntemuksen merkityksen kasvatuksen ja opetuksen perustana
- tunnistaa oppilaan kasvun ja oppimisen vahvuuksia ja kehityskohteita. Tunnistaa oppilasta tukevia eriyttämisen tapoja
- omalla toiminnallaan edistää turvallista ja vuorovaikutteista oppimisilmapiiriä
- tunnistaa luokan sosiaalisia, ryhmädynaamisia ja kulttuurisia sekä ryhmänhallintaan liittyviä ilmiöitä
- perusopetuksessa opetettavien oppiaineiden opetuksen didaktisia lähtökohtia
- laatia yksin/yhdessä muiden opiskelijoiden ja ohjaavan opettajan kanssa opetustilannetta varten kirjallisen suunnitelman oppilaiden ikä- ja kehitystaso huomioiden
- toteuttaa tavoitteellisen ja motivoivan opetustilanteen suunnitelman pohjalta
- tiedostaa arvioinnin oppimista tukevana opetuksen lähtökohtana ja tietää arvioinnin nousevan Opetussuunnitelmassa asetetuista tavoitteista
- tietää laaja-alaisen osaamisen osa-alueet ja tunnistaa niitä oppituntien tavoitteissa ja sisällöissä
- asettaa tavoitteita omalle digipedagogisten taitojen kehittymiselle
- toteuttaa opetuksen yhdessä toisten opiskelijoiden ja ohjaavan opettajan kanssa
- soveltaa etnografista tutkimusotetta osana tutkivaa opettajuutta
- ottaa vastaan oppimista edistävää palautetta ja hyödyntää saamaansa palautetta opettajana kehittymisessä ja pohtia opetukseen, oppimiseen ja opettajuuteen liittyviä käsityksiään ja arvoperustaansa kuvailevan reflektion tasolla
- tunnistaa työn ja vapaa-ajan erottamisen merkityksellisyyden oman hyvinvointinsa lähtökohtana
- suunnitella ja toteuttaa ulkona toteutettavan oppimistuokion tai oppitunnin
- huomioida oppijoiden turvallisuuden ulkona toteutettavan oppimistuokion tai oppitunnin suunnittelussa ja toteutuksessa
- tehdä havaintoja ympäristöstä yhdessä oppilaiden kanssa
Execution methods
Opetusprofiili: LÄHI
Ohjattu harjoittelu Lapin yliopiston Harjoittelukoulussa tai sopimuskoulussa.
Harjoittelun kesto: 13 päivää.
Harjoittelu toteutuu I periodissa.
Harjoittelun oppaaseen on kirjattu täsmälliset ohjeet harjoittelukäytänteistä ja suoritustavoista.
Accomplishment methods
- Harjoittelun info
- Harjoitteluluokkaan tutustuminen ja ryhmän observointi
- Ohjaus- ja palautekeskusteluihin osallistuminen
- Opetuksen suunnittelu, seuranta, toteutus ja arviointi
- Harjoitteluun liittyvien tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Suurryhmäohjauksiin osallistuminen
- Opetus- ja oppimistilanteiden ja oman toiminnan dokumentointi ja reflektointi harjoittelupäiväkirjassa
Content
OPPILAANTUNTEMUS: Oppilaantuntemuksen merkityksen ymmärtäminen kasvatuksen ja opetuksen perustana.
OPPIMISEN TUKI: Oppilaan kasvun, oppimisen vahvuuksien ja kehityskohteiden sekä eriyttämisen tapojen tunnistaminen.
OPPIMISILMAPIIRI: Turvallisen ja vuorovaikutteisen oppimisilmapiirin edistäminen.
OPPILASRYHMÄ: luokan sosiaalisten, ryhmädynaamisten, monikulttuuristen sekä ryhmänhallintaan liittyvien ilmiöiden tunnistaminen.
PEDAGOGINEN SISÄLTÖTIETO: Perusopetuksessa opetettavien oppiaineiden opetuksen didaktisten lähtökohtien tunnistaminen.
OPETUKSEN SUUNNITTELU: Kirjallisen suunnitelman laatiminen opetustilannetta varten oppilaiden ikä- ja kehitystaso huomioiden.
OPETUKSEN TOTEUTUS: tavoitteellisen ja motivoivan opetustilanteen toteuttaminen suunnitelman pohjalta.
OPPIMISEN ARVIOINTI: Arvioinnin tiedostaminen oppimisen lähtökohtana.
LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN: laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden tietäminen ja tunnistaminen.
DIGIPEDAGOGISET TAIDOT: Tavoitteiden asettaminen digipedagogisten taitojen kehittämiselle.
YHTEISOPETTAJUUS: Yhteisopettajuuden toteuttaminen.
TUTKIVA OPETTAJUUS: Etnografisen tutkimusotteen soveltaminen opettajan työn kontekstissa.
REFLEKTOINTI: Omaan opettajuuteen liittyvien käsitysten ja arvoperustan pohtiminen kuvailevan reflektion tasolla. Hyvinvointi opettajan työn kontekstissa.
KESTÄVYYS- JA LUONTOKASVATUKSEN NÄKÖKULMA: Ulkona oppiminen.
Assessment criteria, approved/failed
HYVÄKSYTTY
Arvioinnissa huomioitava, että opiskelijat tulevat harjoitteluihin kehittymään kukin omista lähtökohdistaan. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on saavuttanut harjoittelulle määritellyt osaamistavoitteet hyvin tai erinomaisesti ja että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat kriteerit täyttyvät:
HYVÄ VUOROVAIKTUTUSKYKY TOIMIA OPETTAJAN AMMATIN MUKAISISSA TEHTÄVISSÄ
Opiskelija osaa:
- toimia rakentavasti yhteistyössä oppilaiden, huoltajien, opettajien ja toisten opiskelijoiden sekä koulun muun henkilöstön kanssa. Yhteistyössä luodaan vuorovaikutteista toimintaa koulun arvojen ja opetussuunnitelman suuntaisesti sekä toimijoiden tarpeet huomioiden.
- tunnistaa ja huomioida eri toimijoiden näkökulmia sekä laajentaa ymmärrystään näkökulmien taustoista. Hän osaa mukautua eri tilanteissa ja joustaa tarvittaessa.
- kuunnella muita ja antaa tilaa ryhmässä sekä
- neuvotella ja ratkaista konflikteja ottaen huomioon eri osapuolten tarpeita ja tavoitteita.
HYVÄT KOGNITIIVISET TAIDOT TOIMIA OPETTAJAN AMMATIN MUKAISISSA TEHTÄVISSÄ
Opiskelija osaa:
- käytettävän opetuskielen hyvin ja pystyy vaihtuvat tilanteet huomioivaan ammatilliseen puheen ja tekstin ymmärtämiseen ja tuottamiseen
- sellaiset oman toiminnan ohjauksen taidot, jotka mahdollistavat toiminnan harkintakykyisen suunnittelun ja toteuttamisen sekä arvostelukykyisen käyttäytymisen kontrollin suhteessa tilanteen vaatimuksiin
- ylläpitää tilanteisiin sopivaa tarkkaavaisuutta ja vireystilaa häiriötekijöistä huolimatta ja toimia pitkäjänteisesti ja proaktiivisesti
- jäsentää ja reflektoida lyhytkestoisessa muistissa olevia asioita ja siirtää niitä jäsenneltyinä käyttöteoreettisina kokonaisuuksina pitkäkestoiseen muistiin sekä tarvittaessa palauttaa ne mieleensä
- tunnistaa oppimistarpeensa ja kehittää työssä tarvittavia tietoja ja taitoja
- käyttää auditiivisia ja visuaalisia taitojaan tilanteiden hahmottamiseen, turvallisen toiminnan varmistamiseen, tilasuhteiden havainnoimiseen ja ennakoimiseen.
HYVÄT SOSIOEMOTIONAALISET TAIDOT TOIMIA OPETTAJAN AMMATIN MUKAISISSA TEHTÄVISSÄ
Opiskelija osaa:
- kuunnella vuorovaikutustilanteissa kaikkia osapuolia sekä tehdä asianmukaisia havaintoja, päätelmiä ja tulkintoja sosiaalisissa tilanteissa
- valita tilanteisiin soveltuvia toimintastrategioita, ennakoida ja arvioida oman ja toisten käyttäytymisen seurauksia sekä kehittää omaa toimintaansa
- ymmärtää yhteisön sääntöjä ja normeja ja osaa käyttäytyä sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla
- tunnistaa toisten tunnetiloja ja mukauttaa, säädellä sekä ilmaista tunteitaan ja toimintaansa sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla. Myös tilanteessa, jossa yksilössä viriää jokin tunnetila ja hän yrittää hallita sitä
- tiedostaa sosiaaliseen tilanteeseen liittyvät omat ja yhteiset päämäärät ja osaa toimia sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa siten, että myönteiset vuorovaikutussuhteet säilyvät muiden kanssa
- huomioida toimintaympäristön mukaiset tavoitteet sekä ymmärtää roolinsa monenlaisissa kasvatustilanteissa
TÄYDENNETTÄVÄ
Opiskelijalla on ollut yhden tai useamman harjoittelulle määritellyn osaamistavoitteen saavuttamisessa selkeitä puutteita. Opiskelijan työskentely ei vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja/tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä tai että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat kriteerit eivät kaikilta osin täyty.
HYLÄTTY
- Ohjauksesta ja harjoittelussa annetusta tuesta huolimatta opiskelija ei saavuta harjoitteluille asetettuja osaamistavoitteita.
- Opiskelijan toiminta ei toistuvasti täytä ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvia kriteereitä ohjauksesta huolimatta.