Skip to main content

Geronomin ammatillisuus (5 cr)

Code: K72G001-3001

General information


Enrollment
24.03.2025 - 31.07.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
18.08.2025 - 21.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bachelor of Social Services and Health Care, Geriatry
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Elderly Care
Teachers
Tanja Marjanen-Korkala
Teacher in charge
Tanja Marjanen-Korkala
Groups
KA72G25S
Bachelor of Social Services and Health Care, Kemi, Autumn 2025
Course
K72G001

Evaluation scale

H-5

Objective

Tiedät geronomin ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja toimit niiden mukaisesti ikäihmisten ja hänen läheistensä kohtaamisessa.
Tiedät sosiaali- ja terveysalan eettiset periaatteet ja toimit niiden mukaisesti ja ymmärrät eettisen toiminnan merkityksen ikääntyvien arkeen.
Tiedät geronomin ammatillisen osaamisperustan.
Ymmärrät kestävän kehityksen näkökulman geronomin työssä.

Content

Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet. Ikäihmisen ja hänen läheistensä kohtaaminen.
Arvot ja ammattietiikka sosiaali- ja terveysalalla.
Geronomin kompetenssit ja ammatillinen osaaminen.
Kestävän kehityksen näkökulma. Ekososiaalinen sivistys

Location and time

Opintojakso toteutuu 18.8.2025-21.11.2025 välisenä aikana. Opintojakso toteutetaan sekä kampus- että etäopetuksena. Lisäksi opintojaksoon sisältyy itsenäistä opiskelua.

Materials

Arnkill, T. 2020. Kunnioittava ja toivoa herättävä kohtaaminen. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL 



Kulmala, J. 2017 Parempi vanhustyö. Santalahti-Kustannus 



Kulmala, J. 2020. Hyvä vanhuus. Santalahti-Kustannus 



Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla



Niskanen, T. & Kari, O. 2024. Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen. Sanoma Pro 



Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S.  Viljanen, A. 2022. Gerontologia. Duodecim. 



Tohmola, A., Matilainen, I.  Miettinen, T. 2025 Gerontologinen hoitotyö. Sanoma Pro. 



 


Teaching methods

Opetuksessa toteutetaan yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteita hyödyntäen vuorovaikutteisuutta, opettajien asiantuntijuutta ja työelämän asiantuntijoiden osallistumista mahdollisuuksien mukaan. Opetuksessa hyödynnetään myös käänteisen opetuksen pedagogista mallia, jossa opiskelijan rooli aktiivisena oppijana korostuu.
Henkilökohtaisena oppimistehtävänä opiskelija työstää esseen- Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen geronomin työssä. Lisäksi osana opintojaksoa opiskelijat suorittavat Peda-Safety asiakas- ja potilasturvallisuus koulutuskoulutuksen.
Opettaja ohjaa oppimisprosessia opintojakson aikana.

Employer connections

Työelämänyhteistyö mahdollistetaan ammatillinen vuorovaikutus harjoittelupäivien avulla, jolloin opiskelijoille mahdollistuu tutustuminen erilaisiin ikääntyvien palveluihin liittyviin toimintaympäristöihin. Lisäksi opintojaksolla mahdollistetaan työelämän asiantuntijoiden vierailut sekä verkostoyhteistyö.

Student workload

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, eli noin 135 työtuntia.
Opiskelijalta edellytetään aktiivista aineistoon ja aiheisiin perehtymistä. Kontaktitunneilla aiheita käsitellään yhdessä opettajan ja muiden opiskelijoiden kanssa vuorovaikutteisesti aiheita työstäen. Näin opiskelijan oma vastuu ja rooli aktiivisena osallistujana ja oppijana korostuu.

Assessment criteria, satisfactory (1)

T1
Osaat nimetä ammatillisen vuorovaikutuksen perusteita ja toimia niiden mukaisesti ikäihmisten ja hänen läheistensä kohtaamisessa.
Osaat nimetä vanhustyön eettisiä periaatteita ja toimit niiden mukaisesti.
Osaat nimetä geronomin ammatillisen osaamisperustan.
Osaat nimetä kestävän kehityksen näkökulmia ja ekososiaalisen sivistyksen ja osaat toimia niiden mukaisesti.

T2
Osaat kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteita ja toimia niiden mukaisesti ikäihmisten ja hänen läheistensä kohtaamisessa.
Osaat kuvata vanhustyön eettiset periaatteet ja toimit niiden mukaisesti ja kuvata eettisen toiminnan merkityksen ikääntyvien arkeen.
Osaat kuvata geronomin ammatillisen osaamisperustan.
Osaat kuvata kestävän kehityksen näkökulmia ja ekososiaalisen sivistyksen ja osaat toimia niiden mukaisesti.

Assessment criteria, good (3)

H3
Osaat kuvata ja selittää ammatillisen vuorovaikutuksen perusteita ja toimia niiden mukaisesti huomioiden ikäihmisten ja hänen läheistensä yksilölliset tarpeet kohtaamisessa.
Osaat kuvata vanhustyön eettiset periaatteet ja toimit niiden mukaisesti ja perustella eettisen toiminnan merkityksen ikääntyvien arkeen.
Osaat kuvata ja perustella geronomin ammatillisen osaamisperustan ja sen merkityksen ikääntyvien arkeen.
Osaat kuvata ja perustella kestävän kehityksen näkökulmia ja ekososiaalisen sivistyksen ja osaat toimia niiden mukaisesti.

H4
Osaat kuvata, selittää ja perustella ammatillisen vuorovaikutuksen perusteita ja toimia niiden mukaisesti huomioiden ikäihmisten ja hänen läheistensä yksilölliset tarpeet kohtaamisessa.
Osaat kuvata vanhustyön eettiset periaatteet ja toimit niiden mukaisesti ja hyödynnät perustellen eettisen toiminnan merkityksen ikääntyvien arkeen.
Osaat kuvata ja perustella geronomin ammatillisen osaamisperustan ja arvioida niiden merkitystä ikääntyvien arkeen.
Osaat kuvata ja perustella kestävän kehityksen näkökulmia ja ekososiaalisen sivistyksen ja osaat toimia niiden mukaisesti.

Assessment criteria, excellent (5)

K5
Osaat kuvata, selittää ja perustella ammatillisen vuorovaikutuksen perusteita ja sovellat niitä laajasti toimiessasi
ikäihmisten ja hänen läheistensä kohtaamisessa.
Osaat kuvata vanhustyön eettiset periaatteet ja toimit niiden mukaisesti ja hyödynnät ja arvioit eettisen toiminnan merkityksen ikääntyvien arkeen.
Osaat kuvata ja perustella geronomin ammatillisen osaamisperustan ja soveltaa ja arvioida niiden merkitystä ikääntyvien arkeen.
Osaat kuvata ja perustella ja arvioida kestävän kehityksen näkökulmia ja ekososiaalisen sivistyksen ja osaat toimia niiden mukaisesti.

Further information

Opintojaksolle tulee ilmoittautua Pepissä ennen opintojakson alkua. Kun opettaja hyväksyy ilmoittautumisen Pepissä, saa opiskelija Moodle-oppimisympäristön käyttöönsä viikkoa ennen toteutuksen alkua (erillisiä kirjautumisavaimia ei lähetetä).

Go back to top of page