Skip to main content

Bachelor's Thesis (8cr)

Code: USOVE2010-3003

General information


Enrollment
12.08.2025 - 29.08.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2025 - 19.05.2026
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
8 cr
Local portion
8 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Art and Design
Campus
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Teaching languages
Finnish
Teachers
Antti Stöckell
Teacher in charge
Antti Stöckell
Course
USOVE2010

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa tutkimusprosessin vaiheet ja hallita niitä
- käyttää oman alan kirjallisuutta hyödykseen tutkimustyössään
- perustella tutkimustehtävän, teoreettisten lähtökohtien, tutkimusmenetelmän ja aineiston valintaansa
- keskustella kirjallisuuden pohjalta näkemyksistään, jotka liittyvät oman alan ilmiöihin ja niiden tutkimukseen
- arvioida kriittisesti omaa ja toisten tutkimuksellista ajattelua

Execution methods

Seminaari-istuntoja ja henkilökohtaista ohjausta yht. 35 h ja itsenäistä työskentelyä n. 180 h. Kurssin lisäksi suoritetaan seminaarin alkaessa YMEN1804 Tieteellinen tiedonhankinta –kurssi (2 op), jonka tavoitteena on ohjata opiskelijat omaksumaan oman koulutusalansa tehokkaita tiedonhankinta- ja arviointitaitoja. Tieteellinen tiedonhankinta -kurssi järjestetään viisi kertaa vuodessa, ilmoittautuminen ja kurssikuvaus WebOodissa. Kurssin voi suorittaa kokonaan verkossa, mutta myös lähiopetusta on tarjolla syksyn toteutuksissa sekä tammi-helmikuun toteutuksessa.

Accomplishment methods

Tutkimussuunnitelman laatiminen, kandidaatin tutkielman laatiminen, osallistuminen seminaari-istuntoihin ja opponointi. Osallistuminen tieteellisen tiedonhankinnan luennoille ja harjoituksiin. Tutkielman laatimisen jälkeen opiskelija suorittaa kypsyysnäytteen, jonka tulee osoittaa perehtyneisyyttä tutkimusalueeseen ja hyvää äidinkielentaitoa. Kandityön tekstiosan laajuudeksi suositellaan noin 10-15 sivua.

Content

Kandidaatin tutkielman laatiminen oman alan aihe- ja sisältöalueista. Tutustuminen oman toiminnan kautta tutkimusprosessiin, tiedon hankintaan, lähteiden käyttöön, tieteelliseen kirjoittamiseen ja tieteelliseen keskusteluun. Seminaari-istuntoihin osallistuminen, oman tutkielman esitteleminen ja toisen opiskelijan tutkielman opponointi. Kandidaatin tutkielma on tieteellinen opinnäyte.

Assessment criteria, satisfactory (1)

1 = välttävä
Tutkimustehtävä
- tutkimustehtävä tavanomainen
- määrittelyssä huomattavaa epäjohdonmukaisuutta
- rajauksen puute aiheuttaa jäsentymättömyyttä
Teoriaosa
- teoreettinen tausta puutteellinenMenetelmät ja aineisto
- valittu tutkimusmenetelmä soveltuu aiheeseen huonosti
- tutkimusaineisto ja sen analyysi puutteellista
- tutkimuskysymykset sekavia, eikä niillä ole selviä yhteyksiä käytettyyn tutkimuksen teoriaan
Tutkimustulokset
- tulokset esitelty luettelona ja kuvaillen
- johtopäätökset puuttuvat tai eivät vastaa sisällöltään tehtyä tutkimusta
- lähdekritiikki puuttuu
Yleisarvostelu
- kieliasussa ja lähdeviittauksissa puutteita
- heikko, keskeneräinen, runsaasti korjauksia vaativa suoritus
- kieli, muotoseikat ja ulkoasu viimeistelemätön
Työprosessi
- opiskelijan motivaatio heikohko
- vastuunotto työprosessista ailahteleva, aikataulu venyi
- osallistuminen seminaarityöskentelyyn vähäistä

2 = tyydyttävä
Tutkimustehtävä
- tutkimustehtävä jokseenkin tavanomainen
- tarkastelukulma tavanomainen
Teoriaosa
- teoreettisesta taustasta havaittavissa yhteyksiä tutkimusongelmaan, mutta vähän relevanttia kirjallisuutta
Menetelmät ja aineisto- valitun tutkimusmenetelmän käytössä horjuvuutta ja kerätyn aineiston tarkastelu yksipuolista ja mekaanista
Tutkimustulokset
- johtopäätökset eivät ole loogisia
- tutkimukselle asetetut kysymykset jäävät osin vastaamatta
- lähteiden käyttö vajavaista
Yleisarvostelu
- kieliasussa ja lähdeviittauksissa puutteita
- heikohko, hajanainen ja keskeneräiseksi jäänyt työ, joka kuitenkin on hyväksyttävissä
- teksti suhteellisen toimivaa, tyyli joskus vaikeaselkoista
Työprosessi
- työprosessissa vaikeuksia,
- motivaatio ja vastuunotto työprosessista vaihteleva
- osallistuminen seminaarityöskentelyyn vaihteleva

Assessment criteria, good (3)

3 = hyvä
Tutkimustehtävä
- kiinnostava tutkimustehtävä
- aiheen rajaus tarkoituksenmukainen
Teoriaosa
- tutkimuskysymykset ovat kohtalaisen hyvät ja yhteydet teoriataustaan näkyvissä
Menetelmät ja aineisto
- jokseenkin edustava tutkimusaineisto, melko moitteeton empiirinen osuus
- tutkimusmenetelmä on kohtalaisen hallussa, mutta aineiston keruussa ja/tai analyysissa voi olla puutteita

Tutkimustulokset- johtopäätökset hyvää tasoa
- korjausesityksiä käsittelyyn on helppo esittää
- loppupohdinta tasoltaan kohtalainen
- lähdeaineisto jokseenkin kattava, lähteitä käytetty asiallisesti
Yleisarvostelu
- kieliasu ja lähdeviitteiden käyttö jotakuinkin virheetön
- työ osoittaa tutkimuksenteon taitoa
- teksti jokseenkin sujuvaa, tyyli suhteellisen helppolukuista, kieli jokseenkin virheetöntä
- rakenne selkeä, työn ulkoasu siisti
- työ osoittaa tutkielmanteon tekniikan hallintaa
Työprosessi
- työprosessi jokseenkin sujuva
- opiskelijan motivaatio vaihteleva
- vastuunotto vaihteleva
- asiallinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn

4 = kiitettävä
Tutkimustehtävä
- kiinnostava tutkimustehtävä, aiheen rajaus perusteltu tehtävän määrittely täsmällinen
- tarkastelukulma tarkoituksenmukainen.
Teoriaosa
- teoreettinen lähtökohta toimiva, käsitteiden käyttö osaava ja pohdinta hyvin argumentoitu
Menetelmät ja aineisto
- kattava ja tarkoituksenmukainen aineisto, jonka käsittely täsmällistä
- aiheen yhteys tutkimuksen teoriaan selkeä
Tutkimustulokset
- tutkimuksen tavoitteet täyttyvät, selkeät johtopäätökset, hyvä kokonaisuuden hallinta
- loppupohdinta monipuolista- lähteiden käyttö vakuuttavaa
Yleisarvostelu
- kielenkäyttö, lähdeviitteet ja tutkielman muodollinen puoli ovat moitteettomia
- tutkielman rakenne selkeä ja johdonmukainen
- teksti sujuvaa, tyylillisesti asiallista, kieli virheetöntä
- rakenne selkeä ja johdonmukainen, ulkoasu viimeistelty
Työprosessi
- työprosessi sujuva, opiskelija motivoitunut
- vastuunotto työprosessista hyvä
- aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn

Assessment criteria, excellent (5)

5 = erinomainen
Tutkimustehtävä
- haastava tutkimustehtävä, aiheen rajaus ja tehtävän määrittely tarkoituksenmukaista ja hyvin perusteltu, tuore
näkökulma
Teoriaosa
- vahva teoriatuntemus ja käsitteiden ymmärrys, kattava käsittely, selkeä analyyttinen ote
Menetelmät ja aineisto
- erinomainen menetelmäosaaminen, kattava tarkoituksenmukainen aineisto
- syvällinen, huolellinen ja systemaattinen aineiston käsittely, selkeä yhteys tutkimuksen teoriaan
Tutkimustulokset
- tutkimuksen tavoitteet täyttyvät, tuloksissa merkitystä oppialan kannalta
- lähteiden käyttö erinomaistaYleisarvostelu
- teksti tyylillisesti erinomaista
- työn rakenne on selkeä ja johdonmukainen
- ulkoasu virheetön
- tutkielma osoittaa kypsää ja luovaa ajattelua, analyyttistä otetta - aitoa tutkijuutta
Työprosessi
- työprosessi korkeatasoinen, opiskelija motivoitunut
- itsenäinen vastuunotto työprosessista, omaehtoinen tutkijuus
- aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn

Qualifications

Edeltävät opetussuunnitelman mukaiset kieli-, viestintä- ja tutkimusopinnot.

Go back to top of page