Tourism Planning Theories (5cr)
Code: YMAT0320V24-3003
General information
- Enrollment
- 01.04.2025 - 31.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.06.2025 - 31.08.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Faculty of Social Sciences
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 500
- Degree programmes
- Toursim
- Teachers
- Monika Luthje
- Soile Veijola
- Course
- YMAT0320V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa perustutkimuksen, soveltavan tutkimuksen ja suunnittelutieteiden väliset erot ja tehtävät
- kuvailla erilaisia suunnitteluteorioita
- soveltaa erilaisia suunnitteluteorioita matkailukehittämiseen ja -rakentamiseen
- analysoida ja vertailla eri suunnitteluteorioita teoreettisella tasolla
- jäsentää ja sovittaa yhteen suunnittelun sosiaalisia, kulttuurisia, ekologisia ja taloudellisia tavoitteita kestävän, sensitiivisen ja oikeudenmukaisen lopputuloksen varmistamiseksi
- arvioida matkailua koskevien hankkeiden suunnitteluprosesseja vastuullisuuden näkökulmasta.
Content
Suunnittelutieteiden rooli suhteessa perustutkimukseen ja soveltavaan tutkimukseen; tunnetuimmat suunnitteluteoriat; vaihtoehtoiset suunnitteluteoriat; perustutkimuksen ja soveltavan tutkimuksen anti suunnittelutyölle matkailun infrastruktuurien kehittämisessä; vastuullisten suunnitteluprosessien työkalut ja kriteerit.
Location and time
Itsenäinen suorittaminen 1.6.-25.8.2025 Moodlessa.
Materials
Veijola, Soile toim. 2023. Matkailunkestävä Suomi? Vastuullinen suunnittelu kulttuuri- ja luontoympäristöissä. SKS Tietolipas 283. Helsinki. Kaikki luvut. https://doi.org/10.21435/tl.283
Rahmafitria, Fitri, Philip L. Pearce, Hera Oktadiane, and Heru P. H. Putro. 2020. Tourism planning and planning theory: historical roots and contemporary alignment. Tourism Management Perspectives 35 100703. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100703
Muu kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
Teaching methods
Itsenäisesti suoritettavat tehtäväpaketit, palautus 25.8.2025 mennessä Moodlen palautuslaatikkoon.
Student workload
135 h itsenäistä kirjallisuuden lukemista ja kirjallisten tehtävien tekemistä luetun pohjalta.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0): Opiskelijan suoritus ei ilmennä opintojakson tavoitteena olevan osaamisen minkäänasteista hallintaa.
Välttävä (1): Opiskelijan suoritus ilmentää opintojakson tavoitteena olevan osaamisen välttävää hallintaa. Hänellä on argumentaatiossaan muutamia näkökulmia ja hän hyödyntää tieteellisiä lähteitä, mutta hyvin harvoja. Suoritus voi sisältää väärinymmärryksiä eikä ole kriittinen.
Tyydyttävä (2): Opiskelijan suoritus ilmentää opintojakson tavoitteena olevan osaamisen tyydyttävää hallintaa. Hänellä on argumentaatiossaan muutamia näkökulmia ja hän hyödyntää tieteellisiä lähteitä, mutta suppeasti. Suoritus voi sisältää väärinymmärryksiä eikä ole kriittinen.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Opiskelijan suoritus ilmentää opintojakson tavoitteena olevan osaamisen hyvää hallintaa. Hän on argumentaatiossaan moninäkökulmainen ja hyödyntää tieteellisiä lähteitä asiantuntevasti. Suoritus voi sisältää väärinymmärryksiä eikä välttämättä ole erityisen kriittinen.
Kiitettävä (4): Opiskelijan suoritus ilmentää opintojakson tavoitteena olevan osaamisen kiitettävää hallintaa. Hän on argumentaatiossaan kriittinen ja moninäkökulmainen ja hyödyntää useita tieteellisiä lähteitä asiantuntevasti.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Opiskelijan suoritus ilmentää opintojakson tavoitteena olevan osaamisen erinomaista hallintaa. Hän on argumentaatiossaan tieteellisellä tavalla kriittinen ja moninäkökulmainen ja hyödyntää ja keskusteluttaa useita tieteellisiä lähteitä asiantuntevasti.
Further information
Palaute opiskelijoilta kerätään itsereflektiopaperissa ja jokainen opiskelija saa henkilökohtaista palautetta kurssiarvioinnin yhteydessä.