Lähijohtaminen ja hyvän hallintokäytön osaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: K701S017-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2026 - 30.08.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 24.08.2026 - 25.10.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Sanna Juuso
- Ryhmät
-
KA71S24K_1Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
- Opintojakso
- K701S017
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta ja työntekijöitä hallintokäytännöissä
• tietää monimuotoisten ja -kulttuuristen sosiaalipalveluorganisaatioiden toiminnan jäsentymisen ja niiden johtamiseen sisältyvät osa-alueet, henkilöstöhallinnon periaatteet sekä työ- ja virkasuhteiden perusteet.
Sisältö
• erilaiset johtamistavat ja taustalla olevat johtamisteoriat
• johtamisen osa-alueet ja tehtävät
• johtamiseen ja hallintoon liittyvä lainsäädäntö (Hallintolaki)
• henkilöstöhallinnon periaatteet
• monimuotoisen ja monikulttuurisen organisaation tiimin johtaminen
• työ- ja virkaehtosopimukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tietää julkista hallintoa määrittelevät lait, hallinnollisen päätöksenteon vaiheet, sisällön sekä asiakkaiden ja työntekijöiden ohjaamiseen vaadittavat hallintokäytänteet
- tietää joitakin monimuotoisten ja -kulttuuristen sosiaalipalveluorganisaatioiden toiminnan jäsentymiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa nimetä johtamiseen sisältyviä osa-alueita, henkilöstöhallinnon keskeisiä periaatteita sekä työ- ja virkasuhteiden keskeisiä perusteita sosiaalialan ammatillisella kentällä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa selittää julkista hallintoa määrittelevät lait, hallinnollisen päätöksenteon vaiheet ja sisällön sekä osaa selittää asiakkaiden ja työntekijöiden ohjaamiseen vaadittavat hallintokäytänteet ymmärtäen niiden merkityksen asiakkaan ohjaamisessa
- osaa kuvata ja selittää monimuotoisten ja -kulttuuristen sosiaalipalveluorganisaatioiden toiminnan jäsentymiseen liittyviä tekijöitä, niiden johtamiseen sisältyviä osa-alueita, henkilöstöhallinnon periaatteita sekä työ- ja virkasuhteiden perusteita sosiaalialan ammatillisella kentällä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa soveltaa julkisen hallinnon päätöksenteon vaiheita ja hallintokäytänteitä asiakkaan ohjauksessa perustuen lainsäädäntöön
- osaa soveltaa monimuotoisten ja -kulttuuristen sosiaalipalveluorganisaatioiden toiminnan jäsentymiseen liittyvää tietoperustaa ja tehdä sosiaalialan ammatilliseen johtamiseen liittyviä johtopäätöksiä johtamiseen sisältyvien osa-alueiden, henkilöstöhallinnon periaatteiden sekä työ- ja virkasuhteiden perusteiden pohjalta.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa analysoida julkisen hallinnon päätöksentekoa, päätöksenteon vaiheita ja hallintokäytänteitä asiakkaan ohjauksen näkökulmasta
- osaa analysoida monimuotoisten ja -kulttuuristen sosiaalipalveluorganisaatioiden toiminnan jäsentymistä ja johtamista siihen liittyvän tietoperustan pohjalta huomioiden johtamisen osa-alueet, henkilöstöhallinnon periaatteet sekä työ- ja virkasuhteiden perusteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan oikeuksien toteutumista julkisen hallinnon päätöksenteossa analysoimalla päätöksenteon vaiheiden ja hallintokäytänteiden toteutumista
- osaa kriittisesti arvioida julkisen hallinnon päätöksenteon ja sen toteutumisen merkitystä sosiaalialan työssä
- osaa arvioida ja tuoda esille kehittämistarpeita monimuotoisten ja -kulttuuristen sosiaalipalveluorganisaatioiden toiminnasta ja johtamisessa soveltaen tietoperustaa johtamisen osa-alueista, henkilöstöhallinnon periaatteista sekä työ- ja virkasuhteiden perusteista.