Siirry suoraan sisältöön

Lähijohtaminen ja hyvän hallintokäytön osaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: K701S017-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2026 - 30.08.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
24.08.2026 - 25.10.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Sanna Juuso
Ryhmät
KA71S24K_1
Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
Opintojakso
K701S017

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta ja työntekijöitä hallintokäytännöissä
• tietää monimuotoisten ja -kulttuuristen sosiaalipalveluorganisaatioiden toiminnan jäsentymisen ja niiden johtamiseen sisältyvät osa-alueet, henkilöstöhallinnon periaatteet sekä työ- ja virkasuhteiden perusteet.

Sisältö

• erilaiset johtamistavat ja taustalla olevat johtamisteoriat
• johtamisen osa-alueet ja tehtävät
• johtamiseen ja hallintoon liittyvä lainsäädäntö (Hallintolaki)
• henkilöstöhallinnon periaatteet
• monimuotoisen ja monikulttuurisen organisaation tiimin johtaminen
• työ- ja virkaehtosopimukset

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tietää julkista hallintoa määrittelevät lait, hallinnollisen päätöksenteon vaiheet, sisällön sekä asiakkaiden ja työntekijöiden ohjaamiseen vaadittavat hallintokäytänteet
- tietää joitakin monimuotoisten ja -kulttuuristen sosiaalipalveluorganisaatioiden toiminnan jäsentymiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa nimetä johtamiseen sisältyviä osa-alueita, henkilöstöhallinnon keskeisiä periaatteita sekä työ- ja virkasuhteiden keskeisiä perusteita sosiaalialan ammatillisella kentällä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa selittää julkista hallintoa määrittelevät lait, hallinnollisen päätöksenteon vaiheet ja sisällön sekä osaa selittää asiakkaiden ja työntekijöiden ohjaamiseen vaadittavat hallintokäytänteet ymmärtäen niiden merkityksen asiakkaan ohjaamisessa
- osaa kuvata ja selittää monimuotoisten ja -kulttuuristen sosiaalipalveluorganisaatioiden toiminnan jäsentymiseen liittyviä tekijöitä, niiden johtamiseen sisältyviä osa-alueita, henkilöstöhallinnon periaatteita sekä työ- ja virkasuhteiden perusteita sosiaalialan ammatillisella kentällä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa soveltaa julkisen hallinnon päätöksenteon vaiheita ja hallintokäytänteitä asiakkaan ohjauksessa perustuen lainsäädäntöön
- osaa soveltaa monimuotoisten ja -kulttuuristen sosiaalipalveluorganisaatioiden toiminnan jäsentymiseen liittyvää tietoperustaa ja tehdä sosiaalialan ammatilliseen johtamiseen liittyviä johtopäätöksiä johtamiseen sisältyvien osa-alueiden, henkilöstöhallinnon periaatteiden sekä työ- ja virkasuhteiden perusteiden pohjalta.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida julkisen hallinnon päätöksentekoa, päätöksenteon vaiheita ja hallintokäytänteitä asiakkaan ohjauksen näkökulmasta
- osaa analysoida monimuotoisten ja -kulttuuristen sosiaalipalveluorganisaatioiden toiminnan jäsentymistä ja johtamista siihen liittyvän tietoperustan pohjalta huomioiden johtamisen osa-alueet, henkilöstöhallinnon periaatteet sekä työ- ja virkasuhteiden perusteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa arvioida asiakkaan oikeuksien toteutumista julkisen hallinnon päätöksenteossa analysoimalla päätöksenteon vaiheiden ja hallintokäytänteiden toteutumista
- osaa kriittisesti arvioida julkisen hallinnon päätöksenteon ja sen toteutumisen merkitystä sosiaalialan työssä
- osaa arvioida ja tuoda esille kehittämistarpeita monimuotoisten ja -kulttuuristen sosiaalipalveluorganisaatioiden toiminnasta ja johtamisessa soveltaen tietoperustaa johtamisen osa-alueista, henkilöstöhallinnon periaatteista sekä työ- ja virkasuhteiden perusteista.

Siirry alkuun