Seikkailu ja retkeily koulussa (3op)
Toteutuksen tunnus: LKAS2206V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 27.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 29.08.2025 - 31.05.2027
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Ari Kunnari
- Mikko Ojanaho
- Ryhmät
-
LO1-R4Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R4
-
LO2-R4Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R4
- Opintojakso
- LKAS2206V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Kurssin jälkeen opiskelijalla on valmius
- suunnitella ja soveltaa opetusta luontoliikunnan ja seikkailukasvatuksen näkökulmasta eri oppiaineita integroiden ja teknologiaa
hyödyntäen
- ymmärtää ja perustella koulun ulkopuolella tapahtuvan oppimisen merkitys osana koulutyötä
- organisoida eheyttävää opetusta toteuttamalla toiminnallisia aktiviteettejä (retkipäivä, seikkailullisia elementtejä sisältävää ryhmässä
oppimista)
Toteutustavat
Opetusprofiili on lähiopetus
Kontaktiopetus (luennot + harjoitukset) 30 h
Itsenäinen pienryhmätyöskentely 35 h (retkien valmistelu ja suunnittelutehtävät,
digitaalinen koottava ryhmätehtävä, palauteraportit)
Itsenäinen yksilötyöskentely 16 h (henkilökohtaiset varusteet ja retkeilytaidot,
valmistautuminen eri luontoaktiviteetteihin)
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoituksiin
Kokoavan digitaalisen ryhmätyön laatiminen
Sisältö
Luontoliikunta (talvi- ja kevät/syysretkeily)
Luokanopettajan retkipäivä
Seikkailukasvatus
Teknologia osana luontoliikuntaa
Oppimateriaalit
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali
Ojanaho, Pehkonen, Penttinen (2003) Sportfolio – liikunnan opettamisen aapinen. Rovaniemi: Yliopistopaino.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
hylätty:
Kirjalliset suoritukset ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa. Niissä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Toiminnallisten aktiviteettien rakentamisessa sekä taidoissa soveltaa niitä osaksi opetusta luontoliikunnan ja seikkailukasvatuksen näkökulmasta on paljon puutteita.
hyväksytty:
Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella sekä itsenäistä tiedonhankintakykyä. Opiskelija osaa toteuttaa toiminnallisia aktiviteetteja osana opetusta sekä soveltaa niitä luontoliikunnan ja seikkailukasvatuksen näkökulmasta.
Lisätiedot
Ykkösvuosikurssin LUKA-ryhmäläiset ilmoittautuvat tähän ja jatkavat tällä toteutuksella kevääseen 2026 saakka.
Kurssipalaute kerätään SPARK-kyselylomakkeella kurssin päätteeksi.
Lisäksi palautekeskustelut opintojen ja harjoitusten ohessa.