History and development of technology (2cr)
Code: LAER2326V24-3003
General information
- Enrollment
- 12.08.2025 - 05.09.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.09.2025 - 30.09.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 14
- Degree programmes
- Class Teacher Education
- Class Teacher Education
- Teachers
- Miia Hast
- Course
- LAER2326V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija
- osaa suunnitella oppimisympäristöjä, jotka tukevat käsityön ilmiöiden ymmärtämistä ja oppilaiden oppimista
- osaa tarkastella ja arvioida monipuolisten oppimisympäristöjen merkityksiä ja yhteisöllistä oppimista oppilaan oppimiskokemuksien näkökulmasta
- ymmärtää oppimisympäristöjen autenttisuuden ja tilannesidonnaisuuden
- osaa toteuttaa mielekkäitä, innostavia ja tavoitteellisia oppimistehtäviä huomioimalla luonnonmateriaalien tarkoituksenmukaisen käytön ja jokaisenoikeudet
- osaa perustella oman opettajuuden lähtökohdat käsityöhön yleissivistävänä oppiaineena
Execution methods
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen 20 h
Itsenäinen yksilötyöskentely: 25 h
- Oppimistehtävä (OT)
- Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT)
Itsenäinen pienryhmätyöskentely: 9 h
Käsityön portfolion täydentäminen (PO = oppiaineksen ammatillisen ja didaktisen hallinnan kokoelma, joka edustaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti käsityön opetusta vuosiluokilla 1-6)
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Itsenäinen työskentely:
- Oppimistehtävä (OT)
- Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT)
Itsenäinen pienryhmätyöskentely:
Käsityön portfolion täydentäminen (PO)
Content
- käsityön oppimisympäristöjen monimuotoisuus sekä formaalit ja informaalit lähtökohdat käsityön opetuksen suunnittelussa
- kokemuksellinen, kehollinen ja yhteisöllinen oppiminen käsitöissä
- esine- ja rakennettu ympäristö kulttuurisena ilmiönä
- fyysiset luonnon- ja kulttuuriympäristöt käsityön oppimisen resursseina
- oman kasvatusfilosofisen perustan vahvistaminen käsityöstä perusopetuksen yleissivistävänä oppiaineena
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty: Suoritukset ja tavoitteet puutteellisia.
Hyväksytty (vähintään arvosanalla 3):
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Itsenäinen yksilötyöskentely:
- Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen (OT)
- Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT)
Itsenäinen pienryhmätyöskentely:
- Käsityön portfolion täydentäminen (PO)