Lapsen oikeudet ja asema moniammatillisissa verkostoissa (3op)
Toteutuksen tunnus: EKAS3012V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 04.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Erityisopettajan maisteriohjelma
- Erityisopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Opettajat
- Samuli Ranta
- Tuija Turunen
- Ryhmät
-
KUVO4-R1Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R1
-
KUVO4-R2Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R2
-
KUVO-MAISTERI-1VSKKuvataidekasvatuksen ko maisteri 1. vuosikurssi
-
ERILO4Erityisopettajan ko. 4. vuosikurssi
- Opintojakso
- EKAS3012V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- jäsentää lasten oikeuksien ja aseman sisältöjä ja merkityksiä moniammatillisessa yhteistyössä;
- arvioida lasten oikeuksien ja aseman todentamista moraalisesti haastavien ilmiöiden kohtaamisessa;
- hahmottaa aineenopettajan ja erityisopettajan aseman, oikeudet, velvollisuudet ja roolin moniammatillisissa ongelmanratkaisuprosesseissa;
- tiedostaa dialogisuuden ja vuorovaikutuksen merkityksiä osana moniammatillista ongelmanratkaisuprosessia;
- jäsentää tutkivaa työotetta moniammatillisessa työskentelyssä;
- paikantaa kokemusasiantuntijuuden roolin ja merkityksen ammatillisissa kohtaamisissa;
- ymmärtää opiskeluhuollollisten prosessien pitkäkestoisen luonteen.
Toteutustavat
Kurssi toteutetaan verkkokurssina.
Verkkosisällöt:
- Luentoja ja virikemateriaalia 9 h
- Pienryhmäntyöskentely verkossa: 60 h
- Itsenäinen työskentely: 9 h
- Aloitusseminaari 3 h
Suoritustavat
- Verkkosisältöihin perehtyminen;
- aktiivinen osallistuminen oman alan ja monitieteiseen pienryhmätyöskentelyyn;
- tapausanalyysi, toimintasuunnitelma ja esityksen valmistaminen pienryhmässä.
Sisältö
-Opintojaksossa syvennytään lasten oikeuksiin ja asemaan luokanopettajan, aineenopettajan ja erityisopettajan työn, sosiaalityön ja hyvinvointioikeuden näkökulmista.
-Moniammatillista työskentelyä lähestytään eri ammattilaisten asiantuntijuutta ja osaamista vaativien, moraalisesti latautuneiden ilmiöiden kohtaamisessa.
-Tapausanalyysien avulla paneudutaan moniammatilliseen dialogisuuteen ja vuorovaikutukseen lasten oikeuksien ja aseman arvioinnissa sekä tuen suunnittelussa.
-Perheen ja lapsen kokemustieto tunnistetaan oleellisena osana prosessia.
Oppimateriaalit
Kurssilla on laaja valinnainen kirjallisuus, joka esitellään eri moduulien yhteydessä Moodlen työtilassa. Ilmoittautumisen jälkeen kaikille osallistujille lähetetään Moodlen työtilan kirjautumisavain.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tapausanalyysista tehdyn monitieteisen esityksen arviointikriteerit:
Hylätty: Oman tapauksen suunnitelma ja toteutus on puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Yhteinen päämäärä ja eri toimijoiden lähestymistavat puuttuvat. Teoreettiset näkökulmat puuttuvat kokonaan.
Välttävä 1: Suunnitelma omasta tapauksesta on jäsentymätön. Ryhmässä on tunnistettu kunkin tieteenalan perusasiat. Eri toimijoiden lähestymistavat esitellään erillisinä ja yhteinen näkemys on puutteellinen. Suunnitelma saattaa sisältää väärinkäsityksiä, jotka estävät asian ymmärtämistä. Teoreettisten näkökulmien huomioiminen on puutteellista.
Tyydyttävä 2: Suunnitelma omasta tapauksesta on jäsentymätön. Ryhmässä on tunnistettu tapauksen haasteet kunkin toimijan kannalta/tieteenalan perusasiat, ja niistä on pyritty muodostamaan yhteistä näkemystä. Sosiaalityön, pedagogiikan ja oikeustieteen näkökulmia saatetaan käsitellä suppeasti tai epäselvästi. Teoreettisten näkökulmien huomioiminen on pinnallista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Tapausanalyysista tehdyn monitieteisen esityksen arviointikriteerit:
Hyvä 3: Suunnitelma omasta tapauksesta on selkeä. Videon tekemisessä on tehty yhteistyötä. Omaa tapausta käsitellään eri toimijoiden työnjaon ja vastuiden kautta. Sosiaalityön, pedagogiikan ja oikeustieteen näkökulmien käsittely saattaa paikoin jäädä irralliseksi toisistaan. Moniammatillisen yhteistyön alueet hahmotetaan. Teoreettisia näkökulmia on hyödynnetty.
Kiitettävä 4: Suunnitelma omasta tapauksesta on selkeä. Videon rakenne osoittaa, että se on yhteisen keskustelun tulos. Omaa tapausta käsitellään eri toimijoiden työnjaon ja vastuiden kautta, ja niistä on muodostettu yhtenäinen suunnitelma. Sosiaalityön, pedagogiikan ja oikeustieteen näkökulmat on esitelty ja sovitettu tapaukseen sopivaksi. Moniammatillisen yhteistyön merkitys on ymmärretty osana tapauksen ratkaisua. Teoreettisia näkökulmia on hyödynnetty.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tapausanalyysista tehdyn monitieteisen esityksen arviointikriteerit:
Erinomainen (5): Eri toimijoiden panos näkyy tuotoksessa erinomaisesti. Ryhmä on ymmärtänyt yhteisen päämäärän, työnjaon ja vastuiden merkityksen tapauksen ratkaisemisessa. Sosiaalityön, pedagogisen ja oikeudellisen näkökulman merkitykset on oivallettu ja hyödynnetty. Yhteistyön ja jatkoseurannan tarve on tunnistettu ja huomioitu. Suunnitelmaa ohjaa jokin käsitteellinen kehys. Teorian yhteys käytäntöön on osoitettu ja ymmärretty hyvin.