Skip to main content

Guidance and support in adult education (4cr)

Code: EKAS3014V24-3002

General information


Enrollment
12.08.2025 - 14.10.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.08.2025 - 31.07.2026
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Sanna Hyvärinen
Tanja Äärelä
Anneli-Maarit Hermanoff
Course
EKAS3014V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija
- ymmärtää aikuisten oppijoiden moninaisuutta, yksilöllisiä valmiuksia ja tuen tarpeita
- tuntee aikuisten oppimisen tukea ohjaavat säädökset ja määräykset
- tuntee aikuisten oppijoiden oppimisen ohjauksen ja tuen periaatteet
- osaa suunnitella oppimisen tukea oppijan valmiuksien, tavoitteiden ja tarpeiden mukaisesti
- osaa toteuttaa oppijan yksilöllistä ohjausta ja tukea
- osaa arvioida opiskelijan saamaa ohjausta ja tukea sekä niiden vaikuttavuutta

Execution methods

- suurryhmäopetus 12 h ja siellä annettavat oppimistehtävät 8 h
- kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuustehtävät 88 h
- opetusprofiili: LÄHI

Accomplishment methods

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista suurryhmäopetukseen osallistumista sekä vaaditun kirjallisuuden ja oppimistehtävien suorittamista.

Content

- aikuisten oppijoiden moninaisuus, yksilölliset valmiudet ja tuen tarpeet
- aikuisten oppimisen tukea ohjaavat säädökset ja määräykset
- opetuksen esteettömyys, saavutettavuus ja yksilölliset opetusjärjestelyt
- aikuisen oppijan oppimisen ohjaus ja tuki
- aikuisten oppijoiden oppimisen tuen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- opetuksen eriyttäminen
- monialainen yhteistyö

Materials

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla mahdollisesti ilmoitettava oheismateriaali.


Assessment criteria, approved/failed

Hylätty
Opiskelija ei tunnista opintojakson keskeisiä käsitteitä eikä näe yhteyttä teoreettisten näkökulmien ja käytännön välillä. Tukea ohjaavien säädösten ja määräysten hallinta on heikkoa tasoa tai sitä ei ilmene lainkaan. Opiskelija ei hahmota aikuisen oppimisen piirteitä ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Aikuisen oppimisen ohjaamisen keskeisten teoreettisten perusteiden tuntemus sekä oppimisvaikeuksien ja oppimisen tuen muotojen yhteyksien hallinta ei yllä vaaditulle hyvälle tasolle. Ohjaus- ja tukimenetelmien soveltaminen on omiin kokemuksiin perustuvaa ja käsitteellinen jäsennys riittämätöntä. Tuen tarpeiden jäsentäminen on puutteellista. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä virheitä ja/tai se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.
Hyväksytty
Opiskelija jäsentää aikuisen oppijan oppimisvalmiuksia ja tuen tarpeita sekä niihin vaikuttavia tekijöitä osaavasti argumentoiden. Hän tuntee aikuisten oppimisen tukea ohjaavat säädökset ja määräykset sekä ymmärtää aikuisen oppimisen tukemisen teoreettisen taustan. Opiskelija tuntee monipuolisesti ohjaus- ja tukimenetelmiä soveltaen niitä aikuisen oppijan oppimisvalmiuksiin, tuen tarpeisiin ja tavoitteisiin. Opiskelija osaa arvioida oppimisen tuen vaikuttavuutta. Hän tunnistaa oman työnsä kehittämisen merkityksen ja pystyy soveltamaan sen tarkasteluun käsitteellisiä jäsennyksiä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvää tasoa, johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.

Go back to top of page