Social Work Practice III: Expertise in Social Work and Theory (20cr)
Code: SSOS1342V24-3002
General information
- Enrollment
- 12.08.2025 - 31.05.2026
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 01.08.2025 - 31.07.2026
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 20 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual portion
- 15 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Faculty of Social Sciences
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 500
- Degree programmes
- Social Work
- Teachers
- Sanna-Liisa Liikanen
- Katriina Sirkka
- Emilia Brusila
- Mari Kivistö
- Pirjo Oinas
- Teacher in charge
- Mari Kivistö
- Course
- SSOS1342V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- toimia eettisesti tietoisena sosiaalityöntekijänä
- soveltaa teoriaa ja tutkimusta käytäntöön ja analysoida sitä suhteessa sosiaalityön tietoperustaan
- hallita monipuolisesti valitsemansa sosiaalityön asiantuntijuuden osa-alueen
- arvioida ja kehittää tiedeperustaisesti sosiaalityön asiakastyötä, organisaatioiden toimintaa tai yhteiskunnallisia ilmiöitä laajemmin.
Execution methods
Opetusprofiilit:
Aloitustapaaminen verkossa tai itsenäinen tutustuminen informaatioon. ETÄ 1.
Käytännönopetusjakso 15 op. LÄHI.
Kirjallinen työ ja seminaari 5 op. LÄHI.
Content
Opintojaksolla opiskelijat syventävät osaamistaan sosiaalityön teoriaperustasta, käytännöistä, tutkimuksesta ja niiden suhteista ja vahvistavat ammatillista identiteettiään sosiaalityöntekijänä. Opintojaksolla yhdistetään teoria- ja tutkimustietoa ammatilliseen osaamiseen asiakasprosesseissa, hallinto-, johtamis-, kehittämis- tai tutkimustyössä.
Teaching methods
20 op = 540 h
- käytännönopetusjakso n. 400 h
- seminaari n. 14 h
- itsenäinen työskentely n. 126 h
Ohjeistukset ja info:
Opiskelija ilmoittautuu toteutukselle Pepissä JA itserekisteröityy opintojaksolle Moodlessa ja perehtyy opintojaksoa koskeviin ohjeistuksiin ja infoon.
Käytännönopetusjakso:
Käytännönopetusjakso (10 vk tai 50 päivää) on suoritettavissa ympäri vuoden.
Opiskelija hyväksyttää käytännönopetusjaksoaan koskevan suunnitelman ennen jaksoa Moodlessa olevalla lomakkeella.
Opiskelijalle nimetään vastuuopettaja yliopistolta.
Opiskelija osallistuu käytännönopetukseen käytännönopetuspaikassa käytännönopettajan ohjauksessa.
Opiskelija palauttaa jakson alussa oppimistavoitteensa ja jakson lopussa jakson arvioinnin Moodleen.
Käytännönopetusjakson aikana voidaan järjestää opiskelijan, käytännönopettajan ja yliopiston pienryhmän vastuuopettajan välinen ohjaustapaaminen.
Kirjallinen työ ja seminaari:
Opiskelija suunnittelee ja työstää kirjallista työtään käytännönopetusjakson aikana, ja hyväksyttää työn aiheen yliopiston vastuuopettajalla.
Opiskelija palauttaa kirjallisen työn väliohjaukseen Moodleen.
Käytännönopetusjakson jälkeen opiskelija osallistuu läsnäoloa vaativaan lähiopetuksena toteutettavaan seminaariin, jossa hän esittelee kirjallisen työnsä (ppt-esitys) saaden siihen palautetta.
Seminaari (2 päivää) on suoritettavissa syyskuussa, marraskuussa, helmikuussa tai toukokuussa.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Kirjallinen työ ja seminaari:
Hylätty (0): Suoritus on ohjeistukseen ja osaamistavoitteisiin nähden erittäin puutteellinen tai virheellinen.
Välttävä (1): Suoritus on suppea. Käytännön ilmiön käsittely on annettuun ohjeistukseen nähden pintapuolista
Tyydyttävä (2): Suorituksessa käytännön ilmiön kontekstointi tai käsitteellinen/teoreettinen viitekehys lähdeviitteineen on ohut. Käytännön ilmiöiden käsittely on yksipuolista, analyyttinen ote vähäinen tai tehtävän rajaus puutteellinen.
Assessment criteria, good (3)
Kirjallinen työ ja seminaari:
Hyvä (3): Suoritus on annetun ohjeistuksen mukainen. Suorituksessa käytännön ilmiön kontekstointi ja käsitteellinen/teoreettinen viitekehys on toimiva, mutta tarkastelu jää yleiselle tasolle. Lähdekirjallisuus on aiheen kannalta relevanttia. Lähdekirjallisuutta sovelletaan käytännön ilmiön tarkastelussa.
Kiitettävä (4): Edellisen lisäksi suoritus osoittaa tarkasteltavan ilmiön monipuolista ymmärtämistä sekä taitoa analysoida sitä monipuolista lähdekirjallisuutta soveltaen.
Assessment criteria, excellent (5)
Kirjallinen työ ja seminaari:
Erinomainen (5): Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Se on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Suorituksessa yhdistyvät erinomaisesti käsitteellinen/teoreettinen viitekehys ja lähdekirjallisuuden käyttö käytännöstä nousevan ilmiön tarkastelussa.
Assessment criteria, approved/failed
Käytännönopetusjakso:
Hyväksytty: Käytännönopetuksen vähimmäistavoitteet täyttävä suoritus laillistetun sosiaalityöntekijän ohjauksessa, sisältäen myös tavoitteiden asettamisen jaksolle ja jakson arvioinnin. Tavoitteissa sovelletaan Sosnetin "Sosiaalityön käytännönopetuksen osaamistavoitteet ja oppimisen arviointikriteerit" -periaatteita käytännönopetuspaikan erityisyys ja Lapin yliopiston ohjeistus huomioiden.
Hylätty: Käytännönopetusjakso voidaan hylätä, jos
- käytännönjakso keskeytyy tai oppiminen ei riittävästi etene opiskelijan toiminnasta johtuvasta syystä tai
- opiskelija ei sitoudu sosiaalityön arvoihin ja eettisiin periaatteisiin tai pyri toimimaan niiden mukaisesti tai
- opiskelijalla on selkeitä puutteita ammatillisessa kohtaamisessa tai rakentavassa toiminnassa työtehtävissä tai työyhteisössä.
Qualifications
Edellytyksenä:
- SSOS1217V24 Sosiaalityön käytäntö II
- SOIK0001V24 Johdatus oikeusjärjestykseen
- SOIK0002V24 Sosiaalioikeuden perusteet
Lisäksi suositellaan:
Sosiaalityön aineopinnot kokonaisuudessaan sekä SSOS1347V24 Sosiaalityön ajankohtainen tutkimus ja teoriat.
Further information
Opintojaksolle voivat osallistua vain sosiaalityön pääaineopiskelijat.
Kaikilta edellytetään suoritetuiksi ennen käytännönopetusjaksoa:
- SSOS1217 Sosiaalityön käytäntö II
- SOIK0001 Johdatus oikeusjärjestykseen
- SOIK0002 Sosiaalioikeuden perusteet
Lisäksi suositellaan suoritetuiksi sosiaalityön aineopinnot kokonaisuudessaan.
Sosiaalityöntekijän sijaisuudessa käytännönopetusjakson suorittavilta edellytetään edellisten lisäksi suoritetuiksi:
-sosiaalityön aineopinnot kokonaisuudessaan mukaan lukien aineopintojen käytännönopetusjakso.
Opiskelijoille annetaan palautetta: heidän oppimistavoitteistaan, käytännönopetusjakson arvioinnistaan, välipalaute kirjalliseen työhön sekä loppupalaute seminaarin jälkeen. Seminaarin yhteydessä opiskelijoilta kysytään palautetta.