Siirry suoraan sisältöön

Tutkiva sosiaalityö (5op)

Toteutuksen tunnus: SSOS1103V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.11.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.02.2026 - 30.06.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 500
Koulutus
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Eve Orhanli
Katriina Sirkka
Outi Hokkanen
Emilia Brusila
Enni Mikkonen
Vastuuopettaja
Eve Orhanli
Ryhmät
SSOSperus
Sosiaalityö perusopinnot
Opintojakso
SSOS1103V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- rajata tutkimuskysymyksen ja vastata siihen
- soveltaa tieteellisen kirjoittamisen periaatteita ja hahmottaa tutkimusetiikkaa
- keskustella omasta ja muiden tutkimusaiheista.

Toteutustavat

Opetusprofiili: LÄHI tai ETÄ 1.
Kaksi toteutusta, joista toinen (LÄHI) on suunnattu opiskelijoille, joilla ei ole aiempaa korkeakoulututkintoa, toinen (ETÄ 1) niille, joilla on jo aiempi korkeakoulututkinto suoritettuna.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille sekä pienryhmätyöskentelyyn, jonka aikana tehdään kirjallinen työ.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelija tutustuu sosiaalityön tutkimuskohteisiin, tutkimuksellisiin lähestymistapoihin, tutkimusmenetelmiin sekä tieteellisiin raportoinnin muotoihin. Opintojaksolla opiskelija kirjoittaa itsenäisen tieteellisen tekstin, joka esitellään omalle ryhmälle.

Aika ja paikka

Pakollinen kurssin aloitusluento tiistai 3.2.2026 klo 9-15

Huomaathan, että etäosallistuminen on mahdollista vain, mikäli suoritat opiskeluja avoimessa yliopistossa, sivuaineena tai sinulla on aiempi korkeakoulututkinto.

Pienryhmien aikataulu tarkentuu lähempänä kurssin aloitusta. Luennon lisäksi jokainen seminaariryhmä tapaa 5 kertaa, joko etänä tai Rovaniemellä lähiopetuksessa. Seminaaripäivät kestävät 9-14 ja viimeisellä esityskerralla 9-16. Ryhmät tapaavat noin kerran kuukaudessa ja kahdesti toukokuussa. Esseen viimeinen palautuspäivä on 31.5.2026 -palautuskansiossa käytetään Turnitin plagioinnintarkastusta.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus ja pienryhmätyöskentely.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot (8h) ja pienryhmätyöskentely (27h). Kirjallinen työ. Seminaariesitys.

1. Opetusprofiili: LÄHI. Luennot (8h). Pienryhmätyöskentely (27h). Kirjallinen työ. Seminaariesitys.

2. Opetusprofiili ETÄ1. Luennot (8h). Pienryhmätyöskentely (27h). Kirjallinen työ. Seminaariesitys.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei ole osallistunut seminaarityöskentelyyn ja/tai essee ei täytä arviointikriteerille ”Välttävä (1)” annettuja ehtoja.

Välttävä (1): Opiskelija on osallistunut seminaarityöskentelyyn ja osaa keskustella tutkimusaiheista pintapuolisesti. Esseen tutkimuskysymys ja siihen vastaaminen jäävät epäselviksi. Essee täyttää tehtäväksiannon vähimmäiskriteerit tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden noudattamisen sekä lähteiden käytön suhteen.

Tyydyttävä (2): Opiskelija on osallistunut seminaarityöskentelyyn ja osaa keskustella tutkimusaiheista keskeisiä käsitteitä käyttäen. Esseen tutkimuskysymys on liian suppea, laaja, epälooginen tai huonosti rajattu. Tutkimuskysymykseen on vastattu hyödyntämällä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, mutta käsittely on pääasiassa referoivaa. Tieteellisen kirjoittamisen periaatteita on noudatettu tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija on osallistunut seminaarityöskentelyyn ja osaa keskustella tutkimusaiheista käyttäen keskeisiä käsitteitä perustellusti. Esseen tutkimuskysymys ja sen rajaus ovat sopivia. Tutkimuskysymykseen on vastattu aiheeseen soveltuvaa kirjallisuutta hyödyntämällä. Tieteellisen kirjoittamisen periaatteita on noudatettu hyvin.

Kiitettävä (4): Opiskelija on osallistunut seminaarityöskentelyyn ja osaa keskustella tutkimusaiheista käyttäen keskeisiä käsitteitä perustellusti ja kattavasti. Esseen tutkimuskysymys ja rajaus ovat sopivia ja perusteltuja. Valittu kirjallisuusaineisto ja sen käyttö ovat tutkimustehtävään sopivia ja esiin tulee myös kirjoittajan oma ajattelu. Tieteellisen kirjoittamisen periaatteita on noudatettu kiitettävästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Opiskelija on osallistunut seminaarityöskentelyyn ja osaa keskustella tutkimusaiheista käyttäen keskeisiä käsitteitä perustellusti, kattavasti ja monipuolisesti. Esseen aiheenvalinta ja rajaus ovat hyvin perusteltuja ja niissä näkyy luova ajattelu. Kysymyksenasettelu osoittaa omaa pohdintaa ja on perusteltu hyvin. Huolellisesti valittu kirjallisuus sekä kirjoittajan oma ajattelu tukevat tutkimuskysymykseen vastaamista. Tieteellisen kirjoittamisen periaatteita on noudatettu erinomaisesti.

Esitietovaatimukset

Suositellaan kirjaston järjestämä Tiedonhankinnan perusteet -kurssi, jossa opiskelija oppii LUC-Finnan käytön.
Tiedonhankinnan perusteet sisältyy ayKAKA0003 Akateemiset opiskelutaidot -verkkokurssiin.

Lisätiedot

Kurssia koordinoi Enni Mikkonen, jos sinulla on kysyttävää kurssista, olethan yhteydessä enni.mikkonen@ulapland.fi

Suositellaan kirjaston järjestämä YMEN1807 Tiedonhankinnan perusteet -kurssi, jossa opiskelija
oppii LUC-Finnan käytön.

YMEN1807 Tiedonhankinnan perusteet sisältyy ayKAKA0003 Akateemiset opiskelutaidot -
verkkokurssiin.

Seminaariryhmän valinta tapahtuu moodlessa kurssin alussa. Seminaariryhmiä järjestetään Rovaniemellä lähiopetuksena, sekä Zoomissa etäopetuksena. Huomaathan, että etäosallistuminen on mahdollista vain, mikäli suoritat opiskeluja avoimessa yliopistossa, sivuaineena tai sinulla on aiempi korkeakoulututkinto. Avoimen opiskelijoilla, sivuaineopiskelijoilla ja aiemman korkeakoulututkinnon suorittaneilla on mahdollisuus valita halutessaan myös Rovaniemen seminaari, mutta silloin ei voi vaihtaa kesken kaiken etäryhmään. Huomioithan myös, että seminaariryhmien kokoontumisajat vaihtelevat hieman ryhmittäin.

Aiemman kandidaatin- ja maisterintutkinnon suorittaneet voivat hakea korvaavuutta opintojaksosta. Lisätietoa ja ohjeistusta korvaavaan tehtävään kurssin koordinoivalta opettajalta.

Siirry alkuun